foto: Jan Holoubek, PrahaIN.cz/Restaurace, ilustrační foto
„Nejlepším marketingovým ředitelem v gastronomii je počasí,“ říká Vladimír Sirotek ze společnosti Dotykačka, která uspořádala setkání s novináři, kde zveřejnila aktuální data z oblasti gastronomie z letošního léta. O pozitivní zprávy se nejedná.
Připomíná, že reálné tržby za období od ledna do srpna byly pod loňským rokem. Důvodem je například skokové zdražení ze začátku roku, ale i absence zimní sezony či růst cen. Pro gastro bylo přívětivější počasí v srpnu 2024.
Jinak ale letní měsíce nelze hodnotit zcela pozitivně, především červen a červenec byly ve znamení poklesu, nárůst přišel až v srpnu. Po započtení inflace tak prý skončili provozovatelé podniků v mínusu.
„Červnová čísla nepotvrdila růst gastronomie, který jsme viděli v době března až května. V červnu přišel propad, možná i vlivem nepříliš příjemného počasí v první polovině června, možná se do toho propsal i zlatý úspěch našich hokejistů, přišel pokles zájmu o gastronomii. Pokles zájmu mínus 2 procenta v meziročním srovnání tržeb v gastronomii se tudíž vrátil někam na konec loňského roku. V červenci jsme viděli jeden z největších poklesů meziročního srovnání tržeb v gastronomii. Pokud nepočítám lednová čísla, kdy vlivem zdražení a navýšení primárně spotřební daně jsme viděli jednu z největších inflací v gastronomii, tak červenec přišel s dalším velmi významným poklesem v gastru, konkrétně mínus 3 procenta. V srpnu, zejména v jeho druhé polovině jsme viděli významné oživení gastronomie, konkrétně plus tři procenta, to je jeden z nejlepších měsíců aktuálního roku,“ popisuje Sirotek.
Psali jsme
ROZHOVOR: Vlivné postavy ze sportovního prostředí zklamal návrh státního rozpočtu na rok 2025, částka vyčleněná pro sport je ve výši necelých…
Diskotéky netáhnou, gastro ovlivňuje počasí
V meziročním stovnání prvních osmi měsíců dopadl nejlépe Středočeský kraj, nárůst je v jeho případě kolem pěti procent, nejhůře dopadl Liberecký kraj, zde je pokles 5 procent. Praha je na nule.
Pokud se zaměříme na konkrétní typy podniků, vidíme, že segment hospod je stabilizovaný, zájem naopak mírně klesá o bary a sportbary, zásadně pak o diskotéky a kluby, v meziročním srovnání, taktéž prvních osm měsíců, je jejich pokles 20 procent.
„Pokles souvisí se změnou spotřebitelských preferencí. Částečně se spotřeba alkoholu přesunula do jiných typů provozoven, například kaváren, jedná se zejména o míchané alkoholické nápoje, jejichž potřeba je vyšší, než byla v minulosti,“ komentuje Sirotek.
Podle něj je v gastru největším marketingovým ředitelem počasí, což se potvrdilo hlavně v červenci a srpnu: „Červenec a srpen je lehce pod nulou, je to záporná nula v meziročním srovnání nominálních tržeb. Pokud se podíváme na specifikace července jako takového, jeho negativní výsledky ovlivnila první dekáda, která byla slabší, ačkoli počasí bylo velmi příjemné, možná až moc tropické, pravděpodobně v meziročním srovnání vycestovalo víc lidí do zahraničí než v loňském roce. Pouze Praha dokázala předčít čísla z loňského roku, ostatní oblasti vykazovaly klidně čtyř až pětiprocentní pokles.“
V 37. týdnu se mezitýdně propadly tržby o více než 22 procent v celém Česku, a i v tomto případě hrálo hlavní roli počasí, Česko zasáhly během víkendu vydatné deště, ochlazení a povodně. V Moravskoslezském kraji, který byl zasažený nejvíc, došlo k propadu gastronomie o téměř třicet procent.
Dotykačka registruje propad i v 38. týdnu, tedy tom minulém, v Moravskoslezském kraji se bavíme o 12 procentech, průměrny propad v rámci celé republiky je pak šest až osm procent.