foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Žena-robot s neskutečnou mimikou
REPORTÁŽ (FOTO, VIDEO): O víkendu PrahaIN.cz navštívila veletrh IFA v Berlíně. Patří mezi nejstarší a pravidelně se řadí i mezi největší veletrhy se spotřební elektronikou na světě. Probíhá od 1. do 5. září a dvě tisícovky firem z celého světa zde představují nejnovější technologické inovace a trendy pro desetitisíce návštěvníků, kteří veletrh navštíví každý den. Vstupné začínalo na 21 eurech a 12 euro platilo pro studenty.
Poprvé své brány veletrh otevřel už před úctyhodnými 99 lety, kdy představoval například první elektronkové rozhlasové přijímače a na konci dvacátých let minulého století i první televizory. Nyní se jedná o gigantickou multimediální přehlídku zaměřenou na mobilní technologie, domácí zábavu, zvukové systémy, komunikaci a konektivitu, gaming, fitness a digitální zdraví, chytré přístroje pro domácnost, mobilitu, umělou inteligenci se silným akcentem na ekologii a udržitelnost.
Na místo jsme vyrazili v sobotu a nachodili víc než 20.000 kroků za dva dny. Pro dobrou orientaci ve spletitém systému hal a propojovacích chodeb IFA Berlin nabízí mobilní aplikaci, která poskytovala interaktivní mapu, program událostí a další užitečné informace pro návštěvníky.
Na žádném jiném veletrhu mimochodem není tak patrná dominance asijských značek než právě v elektronice.

Davy lidí. Foto: PrahaIN.cz
Sony a Panasonic jen pro vybrané
A právě na tomto poli se odehrávají souboje především mezi výrobci z Jižní Koreje a Číny. Firmy z obou zemí zaplnily většinu pavilonů rozsáhlého výstaviště Berlin Messe a bylo se na co dívat. Zklamáním byly pro návštěvníky expozice japonských technologických gigantů Sony a Panasonic. Manažeři se rozhodli své prostory uzavřít pro veřejnost a novinky prezentovali pouze předem registrovaným distributorům, dealerům, obchodním partnerům a vybraným médiím.
Těm posléze nabízeli komfort osobního průvodce pro seznámení se s celou produktovou řadou.
My jsme dostali na expozici Panasonicu hned dva osobní průvodce z české centrály, takže (neveřejná) prohlídka byla dokonce v mateřštině. Tento komfort nabízeli i další expozice, kde se pyšnili tabulkou, v kolika jazycích můžete mít výklad o produktech.
Nepochodili jsme však u velkého výrobce příslušenství HAMA, tam nás doslova hosteska vykázala, že je expozice pouze pro dealery. A šmitec.
Kromě výrobků známých značek, které tvoří velkou část vystavovatelů, se hned ve třech pavilonech (v sekci globální trhy) představilo několik stovek zástupců čínských továren.
Nabízeli vše: od klávesnic, sluchátek, nabíječek, powerbank, kamer, reproduktorů až po kuchyňské zboží.
Samsung a Honor
Svůj pavilon měli zástupci Jižní Koreje. Kromě digitálních produktů ukázali pestrou nabídku výrobků pro zdraví nebo třeba pro recyklaci a udržitelnost.
Dalo by se říci, že na poli mobilních telefonů se jednalo především o souboj jihokorejského Samsungu, který si na prezentaci pronajal celý pavilon The Cube a čínského výrobce Honor. Jeho prezentace také patřila k impozantním.
IFA Berlin slouží jako platforma pro představení řady nových modelů, především těch s revolučními koncepcemi, obrazovkami a fotoaparáty. Při tradiční neúčasti Apple, jenž veletrhy vynechává a soustředí pozornost na své Keynote ze sídla v Kalifornii, v tomto odvětví hrají prim největší výrobci, jako je Samsung a do popředí se deroucí značka Honor.
Obě sázejí na „foldables“ mobily s ohebnou obrazovkou. V případě Samsungu šlo o masivní propagaci Galaxy Z Fold 5, který se ze standardní obrazovky s uhlopříčkou 6,2“ po otevření zvětší na tablet s uhlopříčkou 7,6“ a menší telefon Z Flip 5. V zavřeném stavu má obrazovku pouhé 3,4“ a po otevření 6,7“.
Současným hlavním vyzyvatelem je vlajková loď čínského výrobce Honor Magic V2. Odnesl si hlavní cenu „Best of IFA” například díky nejtenčímu provedení s tloušťkou 4,7 milimetru a po uzavření méně než jeden centimetr. A bodoval také zcela nový koncept - digitální kabelka Honor V Purse. Představil ji jako světovou premiéru George Zhao, generální ředitel společnosti. Kromě špičkových parametrů a technologií přináší spojení s módním světem díky konceptu, kde se display sladí s outfitem a je navíc podtržen různými luxusními řemínky.

Líbí? Foto: PrahaIN.cz
Stranou nebyli ani mazlíčci
Důležitým tématem letošního veletrhu byla domácí automatizace a chytré domácnosti. Výrobci prezentovali nové technologie umožňující propojení a ovládání různých zařízení v domácnosti přes chytré telefony nebo hlasové asistenty. Toto téma získává stále větší popularitu, protože lidé hledají způsoby, jak zjednodušit a zefektivnit každodenní život.
Například Samsung nebo LG se čím dál více prezentují technologiemi propojujícími péči o domácnost, vaření, praní. Samozřejmostí jsou přístroje pro domácí mazlíčky a systémy pro úsporu energie či čistotu vzduchu a bezpečnost. Zajímavými novinkami byly dávkovací systémy s miskou pro domácí miláčky ovládané pomocí aplikace z mobilního telefonu (Panasonic). Zaručit mají čerstvost potravy, filtraci vody a eliminaci zápachu.
V tomto odvětví spotřební elektroniky měli doslova spektakulární expozice Siemens a Bosch, ale hned v sousední hale představovala své produkty čínská společnost Haier a u nás ne příliš známá turecká firma Vestel. Z toho, co jsme viděli, nabízí široké portfolio pro domácnost. Dalšími značkami byli kupříkladu Electrolux, Grundig nebo Miele.
Dalším velkým tématem byla elektromobilita. Poněkud zklamaní museli být jen příznivci EV aut, na místě byla ukázka pouze dvou čínských značek a jedné Tesly.
Stálo to za to
Nostalgie na nás dýchla u několika stánků, které nabízely retro: discmany, gramofony a tlačítkové telefony.
Velká sekce byla věnovaná esportu, gamingu, virtuální realitě. Opodál byla i dynamická ukázka robotických psů a představena byla i jedna robotická žena. Zaujala nás propracovanou mimikou v obličeji a zcela plynulými pohyby. Žaslo o ní mnoho návštěvníků.
Za zmínku stojí také obří výstava nevětšího hráče na poli dronů, firmy DJI. Předvedla nejnovější trendy. Některé drony si mohli lidé vyzkoušet v kleci s překážkami. Výrobce se také čím dál častěji prosazuje i na poli akčních kamer a stabilizátorů pro kamery.
Ve spojovacích hubech na veletrhu se dalo zakoupit rovněž občerstvení. Ceny hodnotíme jako vyšší, avšak rozhodně ne přemrštěné. Za pět eur byl hotdog, šest euro stála malá pizza. Bratwurst vyšel kolem dvanácti eur a vídeňský řízek s hranolky a přílohou 15,50 eura.
Celkově IFA i přes neúčast některých velkých hráčů přinesl mnoho zajímavého. Nejednalo se sice o revoluční produkty, ale rozhodně o širokou škálu tisíců produktů a inovativních smart technologií s velkým akcentem na udržitelnost a vzájemnou spolupráci.

8K od Samsungu. Foto: PrahaIN.cz