Telefonní podvodníci prázdniny nemají

15. 07. 202312:31
Telefonní podvodníci prázdniny nemají
foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Telefon, ilustrační foto

Podvodné praktiky, které mají za cíl vylákat z lidí peníze pomocí manipulativních telefonátů, e-mailů nebo textových zpráv se v poslední době objevují ve stále větším množství. Podvodníci se vydávají za pracovníky jiných subjektů a pro oklamání své oběti využívají rafinované taktiky, kterým se lze těžko bránit.

Spotřebitelská společnost dTest ve své tiskové zprávě upozorňuje na podvodné textové zprávy, které zejména vytvářejí dojem, že jsou zasílány doručovatelskými společnostmi, například Českou poštou.

Zpráva obsahuje informaci, že společnost nemohla doručit očekávaný balíček, protože nezastihla adresáta, případně že byla uvedena neplatná adresa nebo byla zásilka ze zahraničí pozastavena kvůli nezaplacené dani. Zároveň vyzývá k otevření vloženého odkazu za účelem žádosti o náhradní doručení.

„Po rozkliknutí odkazu stránka vybízí spotřebitele k zadání platebních údajů, čímž se spotřebitele snaží připravit o jeho peníze na bankovním účtu. Obdobně podvodníci postupují i při rozesílání e-mailů. Zde jsou navíc informace doplněny o logo či grafiku dotčené doručovatelské služby, což zprávě dodává na důvěryhodnosti a spotřebitele může snadno zmást,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka organizace dTest.

Podvodné telefonáty

Volající podvodníci často vystupují jako zástupci banky, u níž má příjemce hovoru zřízený bankovní účet. Telefonisté se dále snaží příjemce hovoru uvést v omyl, že došlo ke krádeži jeho platebních údajů, či zamítnutí určité transakce. Jejich cílem je vylákat skutečné bankovní údaje nebo číslo platební karty.

Pro větší šanci na oklamání využívají takzvaný spoofing, což je maskování telefonního čísla za jiné, které příjemce hovoru například zná jako kontakt na svoji banku. Podvodníci častokrát znají jméno, e-mailovou adresu nebo číslo bankovního účtu osoby, které telefonují.

„Podvodníci sázejí na moment překvapení a snaží se vyvolat obavu ze ztráty finančních prostředků. Bohužel, lidé v úleku ze ztráty peněz často podlehnou a předají informace, které za normální situaci pečlivě střeží,“ upozorňuje Eduarda Hekšová.

Jak se bránit podvodníkům?

Doporučuje se dbát na to, aby se volající představil a sdělil název instituce, kterou zastupuje, pokud je potřeba, tak i opakovaně.

V případě, že neproběhla objednávka zboží a příjemce hovoru ani neočekává zásilku, není mnoho důvodů ke kontaktu ze strany doručovací společnosti a rozhodně by proto neměl sdělovat citlivé údaje.

Pokud volající například tvrdí, že vás s balíčkem nezastihl na vaší adrese, zeptejte se ho na název ulice, kde k tomu mělo dojít a snažte se ověřit, jakými informacemi volající disponuje a jak je zjistil. V případě odhalení nesrovnalostí můžete snadno hovor ukončit.

Pokud neočekáváte hovor z neznámého čísla, tak předtím, než zavoláte zpět na zmeškaný hovor, zkuste číslo vyhledat pomocí internetového vyhledávače.

I v případě, že podvodníka včas odhalíte, nenechte si to pro sebe a sdělte vaši zkušenost policii. Pokud se jedná o méně závažné provinění volajícího, například nevyžádaná či obtěžující marketingová volání, kontaktujte Český telekomunikační úřad či Úřad pro ochranu osobních údajů.

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných