foto: Jiří Zemen, PrahaIN.cz/Ilustrační foto
Dvakrát ročně organizace Člověk v tísni zveřejňuje Index odpovědného úvěrování, jde o srovnávací analýzu úvěrů v rámci programu dluhové poradenství. Jedná se o hodnocení produktů bankovních i nebankovních společností poskytujících nezajištěné spotřebitelské úvěry, cílem je poskytnout společnostem, které úvěry nabízí, zpětnou vazbu.
V rámci indexu rozděluje Člověk v tísni banky a nebankovní společnosti do pěti skupin dle různého počtu hvězdiček. Čím více, tím lepší produkt dle analýzy je.
U poskytovaných půjček se zkoumá 15 různých parametrů rozdělených do čtyř okruhů. První zahrnuje náklady, tedy to, kolik lidé za úvěr zaplatí, kolik je bude stát případné prodloužení o tři měsíce a jaké náklady budou muset hradit při neschopnosti splácet, právě náklady mají při hodnocení největší váhu. Druhá část hodnotí transparentnost, to znamená rozsah a přehlednost poskytovaných informací. Třetí okruh se věnuje klientské vstřícnosti, chování k lidem, kteří se dostali do potíží se splácením a ve čtvrté zkoumá úvěruschopnost (tedy jak důkladně společnost posuzuje schopnost půjčku splatit.
„Dluhovou problematikou se v České republice zabýváme dlouhodobě. Kromě pomoci konkrétním lidem se snažíme analyzovat důvody extrémní zadluženosti naší společnosti a přispět k nápravě tohoto stavu. Právě proto jsme v roce 2009 začali mapovat trh poskytovatelů spotřebitelských úvěrů,“ vysvětluje v tiskové zprávě Šimon Pánek, ředitel organizace Člověk v tísni.
Pozor na odložené platby
V letošním roce se lidé čím dál častěji zadlužují už ve chvíli nákupu, v rámci takzvaných odložených plateb, které mohou podněcovat k nákupu i zbytných věcí. Roste také počet lidí, kteří se obrací na finančního arbitra se žádostí o přezkoumání podmínek, za kterých byla půjčka uzavřena, jelikož se mnohdy ukazuje že byla předražená, tedy v rozporu s dobrými mravy, případně poskytovatel nevhodně posoudil u žadatele schopnost tento úvěr splácet. Výsledkem pak bývá to, že jsou v rámci smíru dlužníkům odpuštěny úroky a doplácí pouze vypůjčenou částku.
„Tradičně dobře se v Indexu umístily banky. Nejčastějším prohřeškem u nich nebývá přemrštěná cena půjčky, ale spíše chybějící či nepřehledné informace,“ říká analytik Člověka v tísni David Borges, jeden z autorů Indexu odpovědného úvěrování. „Situace se ale zlepšuje. Banky dodaly na weby vzory smluv, zpřesňují rady pro lidi v nesnázích a vesměs prověřují schopnost lidí splácet,“ dodává.
Analýza ale ukazuje velký rozdíl mezi nebankovními společnostmi. Zatímco ty větší vypadají podobně bezpečně jako banky, ty menší mnohdy nabízí půjčky v řádu i několik set procentního úroku. „Mnohem častější jsou roční úrokové sazby ve výši 300 až 400 procent, a dlužník tak musí vracet o 5 až 7 tisíc korun více, než si půjčil,“ stojí ve zprávě.
Rizika číhají všude
Rizik je ale v současné době mnohem víc, je třeba být proto obezřetný i v dalších situacích. Velmi oblíbeným se staly podvody přes telefon, kdy se podvodníci vydávají za zaměstnance banky a snaží se potenciální oběť přesvědčit, že její bankovní údaje byly odcizeny a je nutné přeposlat peníze na jiný účet (účet podvodníků), nebo je vybrat hotově a vložit do bitcoinmatu.
Metody jsou dnes velmi sofistikované, volající může vystopovat pod telefonním číslem banky, nebo dokonce policie. Jedná se o takzvaný spoofing.
Psali jsme
Na nový trik podvodníků nazývaný spoofing upozornila před časem modelka Simona Krainová. Útočníci se díky němu mohou maskovat za jakékoli…
„Číslo volajícího je podle standardního protokolu mobilních sítí nepovinný parametr v síti. To znamená, že nepodléhá pravidlům a je de facto volitelné, jak bude zobrazeno. Nejčastěji se pod číslem volajícího zobrazí konkrétní číslo účastníka. Díky tomu, že jde o nepovinný údaj, může být ale bohužel identita zneužita,“ uvedla v minulosti pro PrahaIN.cz Blanka Vokounová ze společnosti O2.
„Situaci komplikuje fakt, že ve světě bohužel neexistuje jednotný standard, podle kterého by bylo možné jednoznačně určit, zda je hovor ověřený. U mobilních čísel je to ještě složitější, jelikož nelze okamžitě zjišťovat, zda hovor je legitimní (uživatel je v roamingu), nebo ne. U mobilních čísel bychom tak mohli snadno odstřihnout i lidi, kteří se prostě jen snaží dovolat třeba z dovolené, služební cesty a tak dále,“ vysvětlila PrahaIN.cz Charlota Dědková z tiskového oddělení společnosti Vodafone.
„Co se týče systémového řešení spoofingu, problematika je poměrně složitá. Aktuálně se projednává na úrovni Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS) a Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), kdy se zvažuje blokace hovorů ze všech českých fixních telefonních čísel přicházejících ze zahraničí s povolením pouze odůvodněných výjimek. Bude také potřeba provést určité legislativní úpravy, které zajistí, že všechna řešení nasazená operátory budou mít silnou oporu v zákoně o elektronických komunikacích, případně dalších podzákonných předpisech,“ vysvětlila nám dále Blanka Vokounová.
V souvislosti s nástupem umělé inteligence roste také například počet takzvaných ,,Spyloan“ aplikací. Jak uvedla pro server Seznam zprávy Vladimíra Žáčková, specialistka kybernetické bezpečnosti společnosti ESET: „Obecně se SpyLoan aplikace velmi podobají legitimním aplikacím pro poskytování půjček, používají například stejné slovní formulace i design,“ popisuje expertka. „Tato záměrná podobnost samozřejmě ztěžuje jejich odhalení.“ Ve skutečnosti ale jde o formu novodobé digitální lichvy, která si za půjčky účtuje extrémně vysoké úroky. To je ale jen jedno nebezpečí. Podvodníci totiž zároveň získávají i osobní a citlivé informace o obětech, které nainstalovaná aplikace odesílá na servery útočníků. Ti pak údaje využívají k obtěžování a vydírání uživatelů, kteří například nesplácí včas.“
Tyto aplikace v současné době experti nejvíce detekují v Střední a Jižní Americe a jihovýchodní Asii. Předpokládají ale, že by se v budoucnu mohly rozšířit i do dalších regionů.