V lednu přijde konec falešných slev

21. 12. 202211:28
V lednu přijde konec falešných slev
foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz /OC Černý Most v pátek 25. 11. 2022 (Black Friday)

Nejen v předvánočních časech obchodníci rádi využívají slevových akcí a různých výprodejů. Zákazníci na tyto slevy čekají v domnění, že výrazně ušetří. Je tomu tak, nebo nás jen obchodníci tahají za nos?

Zákazník by si měl dát především pozor na cenu výrobku před a po zlevnění. Velmi častou praxí je totiž navýšení cen výrobku těsně před jeho zlevněním, aby sleva byla výraznější. Pak je tomu tak, že zlevněné zboží je jen lákadlo a jeho cena se skoro neliší od té běžné.

Z dat uvedených internetovým srovnávačem cen Zboží.cz jasně vyplývá, že ceny konkrétních výrobků opravdu několik týdnů před očekávaným Black Friday vyrostly. Během sledování cen tak došlo v mnoha případech k výraznému zdražení.

Zboží.cz se zaměřilo hlavně na srovnání cen u elektroniky, například u notebooků došel server k tomu, že jejich ceny od 9. října narostly o 200 korun. Web také uvádí, že u televizorů došlo od října k největšímu poklesu cen. Z původních 20.000 korun klesla cena v této kategorii o 2.200 korun. 

Dtest v tiskové zprávě uvádí, že s těmito podvody by měl být od 6. ledna 2023 konec. „Obchodníci již nebudou moci slevu z ceny zboží uvádět z původní ceny z doby jeho uvedení na trh, či z ceny smyšlené, za kterou zboží nikdy neprodávali. Obchodník bude muset vedle slevy na konkrétní zboží rovněž uvést údaj o nejnižší ceně, za kterou bylo zboží prodáváno v posledních 30 dnech před poskytnutím slevy. Sleva je pak vypočítávána v procentech z této nejnižší ceny.“ 

Toto opatření se bude týkat jak kamenných, tak internetových obchodů. Obchodníci budou povinni informovat o předchozí ceně v případě, že sleva bude nabízena všem zákazníkům. Pokud se bude jednat například o věrnostní programy, ale také u individuálních či dlouhodobých slev, obchodník tuto povinnost mít nebude. Udávat předchozí cenu nebude třeba ani v případě výrobků, které podléhají rychlé zkáze nebo s krátkou dobou spotřeby.

Předchozí cena výrobku musí být uvedena u současné ceny na cedulkách přímo na výrobku. U internetových obchodů musí být předchozí cena uvedena u ceny současné. Za nedodržení těchto pokynů hrozí prodejcům až 5 milionová pokuta. 

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných