foto: Redakce, PrahaIN.cz/Supermarket Albert, ilustrační foto
Nabídku vlastních značek plánují tuzemské obchodní řetězce a on-line supermarkety dále rozšiřovat, více se zaměří například na prémiové produkty či potraviny v bio kvalitě. Vyplývá to z jejich středečních vyjádření pro ČTK. V kategoriích, kde je nabízejí, podle nich výrobky privátních značek patří k těm nejprodávanějším.
Ve zhruba desetině kategorií zboží jsou vlastní značky obchodních řetězců dražší než běžné značky. Týká se to například másla a margarínů, vajec, toaletního papíru či džusů. Vyplývá to z dat agentury NIQ, která ve středu v Praze představil analytik NIQ Karel Týra. Nadále podle něj nicméně platí, že proti tradičním značkám jsou privátní značky průměrně o 21 procent levnější. Podíl privátních značek na tržbách obchodníků aktuálně činí 28 procent, ve srovnání s loňskem mírně vzrostl. Pod privátními značkami obchodníci nabízejí hlavně potraviny a drogistické zboží.
„Zákazník je nikde jinde nekoupí a častou jsou to právě privátní značky, proč si vybere naši prodejnu,” uvedl mluvčí řetězce Albert Jiří Mareček. Na celkových prodejích se podle něj privátní značky podílejí desítkami procent. „Podíl vlastních značek v našem sortimentu postupně rozšiřujeme také v kategoriích biopotravin a rostlinných alternativ," dodal.
V diskontním řetězci Penny Market tvoří privátní značky asi polovinu nabídky. „Vidíme, že zákazníci stále více vyhledávají také prémiové privátní značky. Příkladem je naše prémiová řada Selection, kterou pravidelně nasazujeme v období Vánoc a Velikonoc," řekla mluvčí Penny Martina Dvořáková. Také Coop podle ředitele nákupní centrály Coop Centrum družstvo Josefa Plesníka pozoruje vysoký zájem o prémiové produkty privátních značek.
„Jakmile v nějaké kategorii máme produkty pod privátními značkami, patří mezi nejprodávanější položky dané kategorie,” uvedla mluvčí on-line supermarketu Rohlík.cz Anna-Marie Lichtenbergová. „V tuto chvíli nerozlišujeme, na jaké kategorie se chceme zaměřit více či méně. Chceme mít určitou část produktů pod privátními značkami ve všech kategoriích,” doplnila.
Na výrobě privátních značek se Globus snaží spolupracovat hlavně s českými dodavateli, má ale také zahraniční partnery, řekla mluvčí Aneta Turnovská. „U privátních řad Košíku spolupracujeme převážně s českými lokálními dodavateli, ale v nabídce Košíku je i šest privátních značek našich partnerů,” uvedl manažer privátních značek v on-line supermarketu Košík.cz Václav Tringela. Košík podle něj cílí na to, aby privátní značky v budoucnu tvořily nižší desítky procent celkových tržeb.
Výrobu privátních značek si obchodníci zadávají u externích firem, podle mluvčího Potravinářské komory ČR Marka Zemánka ale někteří obchodníci na obal stále nedávají informaci o tom, kdo produkt vyrobil. Uvádění výrobce na obalu by proto mělo být povinné, řekl Zemánek ČTK. „Jeden měsíc vyrábí privátní značku český producent, ale hned další měsíc už ji pod stejným obalem dodává zahraniční výrobce. Jednoduše proto, že ten český neakceptoval diktované podmínky řetězce,” doplnil. Jediným důvodem, proč obchodníci mění dodavatele privátních značek, je špatná kvalita dodávek, řekl ČTK prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.