VÝZKUM: Covid změnil postavení internetových influencerů ve společnosti

15. 11. 202311:13
VÝZKUM: Covid změnil postavení internetových influencerů ve společnosti
foto: Nela Havlíková, PrahaIN.cz/Sociální síť, ilustrační obrázek

Influenceři na sociálních sítích jsou ve společnosti jistým typem autority. Jejich popularita a vliv ale strmě stoupá. Dopomohla tomu i pandemie covidu, kdy se z internetových srandistů profitujících na banalitách stali lidé, kteří se nebojí pouštět i do vážnějších témat.

Internetové celebrity patří do stále ještě málo probádané skupiny, která si postupně získává autoritu například i v politických tématech. Zabývá se jimi například Národní institut SYRI a Sociologický ústav AV ČR, jak informuje tisková zpráva.

Autoritu ve vážnějších tématech si influenceři začali získávat už před příchodem pandemie. Ta však celý proces ještě zrychlila a poskytla, zejména na českém Instagramu, nové příležitosti. Internetové hvězdy se jich nebály využít a staly se jakýmisi alternativními autory v opozici k mainstreamovým expertům.

Každodenní život se stal politickou otázkou

Marie Heřmánková, která se ve svém výzkumu zabývá otázkami, jakým způsobem vstupovaly do komunikace o pandemii covidu influencerky na sociálních sítích, jaké narativy se mezi nimi šířily a proč, nazvala posun influencerské komunikace jako politizaci domácího prostoru.

„V podstatě to jde popsat tak, že věci každodenního života typu půjdu, nebo nepůjdu s dítětem ven či pojedu, nebo nepojedu na dovolenou, se v kontextu covidu staly politickými otázkami pro influencery a příležitostí, jak si politickou autoritu budovat,“ popsala Heřmanová.

Vliv influencerů má dopad na vnímání autorit

Jejich vliv má podle slov vědkyně dopad také na celkové vnímání autorit. Podstatný je pak podle ní i genderový rozměr. Na sociálních sítích se totiž mnohem častěji uplatňují ženy, které se jinak v politické komunikaci příliš neangažují.

Roli influencerů sleduje institut SYRI dlouhodobě. Obsahem jejich zájmu je například to, jak se různé expertní a konspirační obsahy šíří napříč českým mediálním prostorem, jak tradiční média ovlivňují komunikaci mezi influencery nebo jaký vliv mají internetové diskuse na obsah tradičních médií. Velkým současným tématem je konflikt na Ukrajině. Výsledky výzkumů pak bude možné aplikovat pro lepší zvládání případných budoucích krizí.

Nejoblíbenější je Kovy, Leoš Mareš nebo Nikol Leitgeb

Influencery na českém internetu se pravidelně zabývá také Centrum marketingového výzkumu a tržních analýz Fakulty podnikohospodářské VŠE. Každý půlrok přináší výsledky o využívání sociálních sítí mladými lidmi a o popularitě internetových osobností. Reprezentativní výzkum provádí na mladých lidech ve věku od 15 do 34 let.

Z posledních výsledků takzvaného Influencer monitoru vyplývá, že mezi nejoblíbenější české influencery patří Kovy, Leoš Mareš, Nikol Leitgeb, Kazma, Anna Šulcová, Petr Mára nebo Jirka Král.

„Zajímavými osobnostmi jsou z tohoto hlediska TMBK a Sugar Denny, jejichž známost v průběhu roku 2022 významně vzrostla. Dlouhodobě také roste známost Petra Máry nebo Adama Kajumiho, který je nejoblíbenějším influencerem na sociální síti TikTok. V posledních vlnách šetření naopak klesala oblíbenost Leoše Mareše,“ doplnil docent Radek Tahal, autor Influencer monitoru.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných