„Za chvíli vám ten chleba nikdo neupeče, nejsou lidi,“ ohlásili pekaři

12. 10. 202318:08
„Za chvíli vám ten chleba nikdo neupeče, nejsou lidi,“ ohlásili pekaři
foto: Jiří Zemen, PrahaIN.cz/Stanislav Janíček

TISKOVÁ KONFERENCE: Šestnáctého října roku 1945 vyhlásila Organizace spojených národů pro výživu a zemědělství den boje proti hladu. Právě na tento den připadl také Světový den chleba a pečiva, který se slaví v celé řadě zemí. Odborníci pořádají různé tiskové konference a dny otevřených dveří.

Česká republika není výjimkou. Svaz pekařů a cukrářů v České republice (SPaC ČR), které má za cíl hájit podnikatele v oboru pekařství a cukrářství, v souvislosti s blížícím se Světovým dnem chleba a pečiva uspořádal pro zástupce médií tiskovou konferenci.

„Je to svátek, který se slaví po celém světě. Oslava jedné z těch nejdůležitějších potravin na světě. Pro nás Čechy je to takový zázrak z vody, mouky a soli. Základní výživa, která je potřeba pro člověka. Je to pro nás stříbro. My pekaři děláme maximum, abychom tento náš zázrak ochránili,“ prohlásil na tiskové konferenci předseda představenstva SPaC ČR Petr Křivka.

Dále dodal, že ke Světovému dni chleba a pečiva poskytne svaz letáky do většiny pekařských prodejen v Česku: „Chceme upozorňovat lidi, že i chleba a pečivo mají své dny.“

Po těžké době nový projekt

Při té příležitosti představili zástupci SPaC ČR nový projekt. Jmenuje se Chlebový someliér a slouží k propagaci pekařského řemesla.

Podle slov Bohumila Hlavatého, výkonného ředitele Svazu pekařů a cukrářů v České republice, měl spatřit světlo světa už vloni. Povedlo se to až letos.

„Vloni jsme řešili něco jiného, než je kvalita pečiva a komunikace se zákazníky. Řešili jsme dostatek surovin, dostatek plynu a kolik vůbec bude chleba stát, takže máme více než rok zpoždění,“ vysvětlil Hlavatý.

Výkonný ředitel svazu podotýká, že se jedná o důležitý a dlouhodobý projekt, který může pomoci dostat pekařinu mezi zákazníky, zpopularizovat toto řemeslo a odborně vzdělat širokou veřejnost.

Pekaři jsou podle něj nedocenění, z toho vyplývá nezájem mladší generace.

„Nebudu zastírat, že jedním z cílů je vzbudit zájem mladé generace o tento obor. Je to věc, která nás extrémně začíná pálit. Řešili jsme ceny energií, plynu či mouky, ale měsíc od měsíce, den ode dne, se jako pekaři setkáváme s tím, že máme problém sehnat pekaře do našich pekáren,“ přiznává Hlavatý.

Dále mluvil o odborné konferenci pekařů, které se účastnil. Jak uvedl, většina diskuzí skončila u toho, že největším problémem jsou zaměstnanci.

„Pokud mladí nebudou mít zájem dělat pekařinu, tak až odejde generace Standy (Stanislav Janíček pozn. red.), tak nám ten chleba asi už nikdo neupeče,“ říká Hlavatý.

Stanislav Janíček. Zdroj: PrahaIN.cz

Právě Stanislav Janíček se stal hlavní tváří projektu Chlebový someliér, dává si za cíl zpopularizovat toto staré řemeslo. Janíček je v oboru zhruba 25 let a prošel různými profesemi.

„Je mi nesmírnou ctí, že mohu být hlavní tváří projektu,“ uvedl. V rámci projektu prezentuje krátká pekařská videa. Ta podle zástupců svazu vznikají kvůli možnosti oslovit mladší generace.

Na webu ovšem najdete také edukační materiály ve psané podobě.

Výběr z chlebového desatera:

2. Vyšší podíl živého kvasu = vyšší kvalita chleba

Chléb je podle platné vyhlášky definován jako pekařský výrobek kypřený kvasem, popřípadě droždím. Má mít tvar veky, bochníku nebo formový. Přestože množství a typ použitého žitného kvasu výrobci neuvádějí, obecně platí, že čím více je v těstě přírodního živého kvasu, tím je chléb kvalitnější a déle vydrží. Starší generace preferuje „kyselejší“ chléb s klasickým živým kvasem a s vysokým podílem žitné mouky. Mladší generace si zase oblíbila chléb vyráběný modernější technologií s nižším podílem kvasu, který je kypřený droždím a obsahuje více mouky pšeničné než žitné.

 3. Čerstvý, nebo ze zmrazeného polotovaru?

V poslední době jsou v obchodech stále častěji nabízeny pekařské výrobky dopékané ze zmrazeného polotovaru. Prodejce má dle vyhlášky povinnost u nebaleného chleba označovat, zdali se jedná o chléb čerstvý, či dopečený ze zmrazeného polotovaru. Čerstvým chlebem se rozumí výrobek, jehož technologický proces výroby – od přípravy těsta až po upečení včetně uvedení do oběhu – nebyl přerušen zmrazením nebo jinou technologickou úpravou vedoucí k prodloužení trvanlivosti a který je zároveň nabízen k prodeji spotřebiteli nejdéle do 24 hodin po upečení. Pokud je chléb z polotovaru, v místě prodeje musí být viditelné označení „ze zmrazeného polotovaru“.

Zdroj: Chlebový someliér

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných