foto: Rudolf Komár, PrahaIN.cz/Nikola Mikešová a Kateřina Tichá
ROZHOVOR: Poznaly se v práci. Obě už roky pracují v retailu. Původně vedly e-shop pro někoho jiného, během covidu se ale rozhodly, že budou investovat do svého byznysu. Mluvíme o Nikole Mikešové a Kateřině Tiché, které si založily vlastní módní značku Viragos.
„Řekly jsme si, pojďme něco vymyslet. Nápady jsme řešily po večerech,“ popisuje Nikola Mikešová. „Nechtěly jsme si na to půjčovat, chtěly jsme, aby to šlo všechno z našich zdrojů, obě dvě jsme maminky a chtěly jsme jít ne tolik riskantní cestou. Každá výplata padla na nějaké náklady, a proto trvalo budování delší dobu,“ doplňuje Kateřina Tichá
Obě dvě jsou na začátku cesty. Stále mají svá zaměstnání a módu dělají ve volném čase.„Má to takhle asi spousta začínajících podnikatelů v tomto oboru,“ říká jedna z nich a opakuje, že se ve všem stále učí. A to včetně sociálních sítích. „Nejsme ta generace, co na tom vyrůstala,“ smějí se.
Server PrahaIN.cz s Kateřinou Tichou a Nikolou Mikešovou probral začátky podnikání, ale také situaci v české módě.
Psali jsme
ROZHOVOR: Olympijské zlato z Nagana, dva Stanley Cupy i desítky individuálních trofejí z NHL. To je výčet některých úspěchů někdejšího hokejového…
Jak je vlastně těžké založit si v dnešní době e-shop s módou?
Nikola: Spuštění e-shopu je jedna z nejlehčích věcí. Těžší věci teprve následují.
Kateřina: Nejtěžší pro nás zatím je dostat produkty mezi lidi. Aby o nás lidé věděli a dostaly jsme se do širšího povědomí.
Mluvily jste o procesu. Takže v jaké fázi vlastně jste?
Kateřina: Na našem e-shopu jsme začaly pracovat v dubnu 2022 a spustily ho v druhé polovině září letošního roku. Na trhu jsme tedy velice krátce. Momentálně se zaměřujeme na fázi marketing, propaga našich výrobků.
Psali jsme
REPORTÁŽ: Narodil se v Praze, konkrétně na pomezí Strašnic a Zahradního Města. Už jako náctiletý ale s maminkou odjel do Německa, kde žije…
Už zaznělo slovo konkurence. Chtěl jsem se na to zeptat hned začátku, jak se vlastně popasovat s konkurencí a uspět?
Kateřina: Osobně si myslím, že v Česku je velká konkurence. Je tady spousta super brandů a zajímavých lidí. Ještě k tomu po době covidové.
Nikola: O tom žádná. My se ale upřímně soustředíme hodně na sebe, ne na okolí. Chceme dělat produkty, které se líbí nám a jsou nám blízké. Nechceme se s někým porovnávat, nebo ho kopírovat. Tím, že jsme v začátcích, tak fáze s konkurencí teprve asi přijde. Do jaké míry to zvládneme, to se teprve uvidí. S naším oblečením se ztotožňujeme, je to náš styl.
Chceme být součástí každé fáze, od návrhů přes šití, proto jsme si udělaly i kurz šití, až po administrativu, marketing a samotné zabalení a odeslání objednávky. Alespoň dokud je na to ještě čas a zvládáme to..
Kateřina: Máme velké štěstí, že kolem sebe máme lidi, kteří nám pomáhají.
Kolik lidí se zapojuje?
Kateřina: Zaměstnance zatím nemáme, ale máme tu pár úžasných lidí, co nám pomáhá s produkty,šitím, fotkami a marketingem.
Už jste zmiňovaly, že se s tím oblečením ztotožňujete. Jak tedy pro laiky popíšete, co je to vlastně za produkty?
Nikola: Volnočasová móda, takový sportovnější styl, streetwear.
Nikola Mikešová a Kateřina Tichá. Zdroj: PrahaIN.cz
Jaký je vlastně průměrný český zákazník? Jsem si vědom toho, že je nemůžeme hodit do jednoho pytle.
Nikola: Myslím, že v dnešní době zákazníci více řeší kvalitu a původ. Uvítají českou výrobu, což my převážně jsme a chystáme se přesedlat na 100% výroba v ČR. Dalším benefitem by mohlo být to, že nejsme velkovýroba, takže naše produkty neuvidí na mnoha lidech.
Covid také ovlivnil to, že spousta lidí začala nosit pohodlnou módu. Z roušky do tepláků.
Kateřina: Přesně tak. Řekla bych, že to trochu hraje v náš prospěch, protože se lidé nebojí jít v teplákovce třeba nakoupit a tenhle typ oblečení je akceptovaný v širší společnosti už mnohem více než dříve.
Mluvily jste o tom, že spousta lidí kouká na to, jestli je produkt z Česka. Na druhou stranu se stejně najde velké množství Čechů, kteří nakupují v Primarku, kde jsou produkty z Bangladéše a dalších rozvojových zemí.
Kateřina: Tam je to spíše o cenové relaci.
Nikola: Co si budeme, takhle to bude vždy. Skupiny lidí, poptávka a hlavně možnosti se liší. Někdo si může dovolit investovat, někdo ne, někdo si potrpí na výrobu v ČR, ať již právě z důvodu podmínek pracovních sil v těchto zemích či podpory místních podnikatelů, někdo to zas neřeší. Je to každého volba a to se musí samozřejmě respektovat.
Psali jsme
Polský offprice řetězec HalfPrice otevřel ve čtvrtek ráno svoji největší prodejnu ve střední Evropě. Ta se nachází na Václavském náměstí.…
Nevím, jak teď, ale jednu dobu bylo populární nosit oblečení, kde je velké logo značky. Čím větší, tím lepší. Už to opadlo? Nebo jaké jsou teď trendy? U vás jsem viděl, že logo skoro není vidět.
Nikola: Myslím, že když má na sobě někdo brand přes celé záda, hruď, chce, aby bylo vidět, že tu značku má rád, že se s ní ztotožňuje. Jelikož my zatím nejsme v povědomí lidí, razíme cestu viditelného, ale decentního loga. Do budoucna však nevylučujeme i druhou variantu.
Když se oblečení vyrobí, musíte ho nafotit, s tím už zkušenosti máte. Dnes je hodně, především v západních zemích, v trendu, že jako modelky se používají ženy kypřejších tvarů. Od typických modelek se trochu ustoupilo.
Kateřina: Myslím, že je super, že to v dnešní době už není jenom o specifických a všem známých modelkách.
Kateřina: Také my jsme ze začátku fotily produkty na sobě.
Nikola: A také nejsme žádné modelíny. Je to přirozená cesta a může to oslovit víc lidí.
Jedna z fotografií. Zdroj: Viragos, se svolením
V dnešní době je běžné, že se značkami mají spolupráce různí influenceři nebo celebrity. Za předpokladu, že se vaše značka rozroste, máte v tom nějaké limity? Myslím to tak, že jsem si osobně všiml, že známý člověk na sociálních sítích propagoval produkt a říkal o něm, jak je nejlepší. To samé ale říká o deseti dalších věcech.
Kateřina: Nedávno jsme o tom diskutovaly. Víme určitě, že spolupráci chceme s někým, komu se oblečení bude opravdu líbit. Nechceme platit nějakého influencera, který nás bude propagovat a oblečení si nikdy nevezme na sebe. Chceme někoho, kdo naše produkty bude nosit rád a bude mu to blízké, stejně jako nám.
Nikola: Jen si musí člověk správně vybrat, aby spolupráce sedla oběma stranám,
Kateřina: Na druhou stranu musíme říct, že sociálně sítě pomáhají a v propagaci.
A jak jste na tom se sociálními sítěmi osobně vy?
Kateřina: (smích) Velmi špatně.
Nikola: Ale učíme se to. Nejsme ta generace, co na tom vyrůstala. V dnešní době je to však zapotřebí.
Kateřina: Nám je sympatické sledovat lidi, kteří Instagram mají přirozený. Je to zábavné, interaktivní, sdílejí zkušenosti ze života, jsou upřímní a otevření.