foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Skalní útvar, ilustrační foto
V Česku se čím dál více prosazuje druh kempování, který využívá základní dovednosti pro přežití a je známý jako bushcraft. Shodli se na tom obchodníci, které oslovila ČTK. Například v řetězci Decathlon letos prodeje v kategorii bushcraftu vzrostly meziročně o 90 procent. Na druhé straně jsou podle obchodníků zákazníci, kteří preferují komfortnější způsob kempování. Na trhu tak lze sehnat i nafukovací pohovky nebo vařiče, které umí dobít telefon.
„Bushcraft rozhodně roste, je to tak trochu jiná turistika, kdy jde hlavně o ten zážitek a spojení s přírodou. Bushcraft tu s námi je už delší dobu, jen se mu kolikrát říkalo jinak, například trempování nebo čundry,“ uvedl marketingový ředitel ve společnosti 4camping Zbyšek Pochylý.
Také na e-shopu Alza je bushcraft rostoucí kategorií. Mezi nejprodávanější výrobky v této souvislosti patří kvalitní nože a multifunkční nástroje, křesadla a další prostředky na rozdělávání ohně, sekery nebo skládací pily, uvedla mluvčí Eliška Čeřovská. V Decathlonu je největší zájem o celty a vybavení na vaření, tedy pánve, ešusy či termosky, řekl ČTK za firmu Karel Krátký.
V Česku se bushcraft podle Čeřovské začal výrazněji rozvíjet po roce 2015. „Tento trend souvisí s narůstající touhou lidí trávit více času v přírodě, odpojit se od moderních technologií a osvojit si dovednosti spojené s přežitím v divočině,“ uvedla. Zároveň ale podle ní rostou i prodeje výrobků, díky kterým je kempování pohodlnější.
„Zákazníci stále častěji vyhledávají nafukovací pohovky, přenosné kuchyňky, solární sprchy nebo přenosné toalety. Zajímavou novinkou posledních let jsou nafukovací stany - místo klasických konstrukčních tyčí využívají vzduchové komory, které lze jednoduše nafouknout ruční pumpou nebo elektrickým kompresorem,“ řekla Čeřovská. V obchodech 4camping se oblibě těší nafukovací karimatky, samorozkládací stany nebo vařiče, které umí dobít telefon, řekl Pochylý.
Ve srovnání s minulým rokem letos poptávka po kempinkovém vybavení vzrostla přibližně o pět procent, uvedl za Decathlon Krátký. Prodeje jsou také vyšší než před pandemií covidu-19, dodal. „Česká republika patří v rámci kempinku mezi nejsilnější evropské země, jsme v top desítce. Češi rádi tráví čas venku a existuje u nás dlouhá tradice stanování,“ řekl.
Češi podle Krátkého nejčastěji nakupují rodinné stany s předsíní. Za jeden v průměru utratí zhruba 7 000 korun, za spací pytel je to 700 až 1 900 korun, dodal. „Z méně tradičních produktů jsou oblíbené zejména jurty a samorozkládací stany, zatímco týpí zůstávají spíše okrajovou volbou,“ řekl ČTK mluvčí on-line tržiště Allegro.cz Marcin Gruszka. Největší zájem o kempinkové vybavení je podle obchodníků vždy od června do července.