foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Obchodní dům Ikea v Praze
Zdražování odstartovalo pandemií Covidu-19, na kterou volně navázal vojenský konflikt na Ukrajině a nyní ho řídí zejména zvyšující se inflace. Po dvou letech konstantního zvyšování cen už jsou dražší produkty přijatelnější. Alespoň tak to vidí český výrobce nábytku.
Rostoucími náklady je v posledních měsících ovlivněno úplně všechno. Podnikatelé, manažeři, majitelé i výrobci se musejí vyrovnat s dodatečnými náklady či zvýšením cen. Ani jedno přitom není ideálním řešením.
Podle portálu Reuters asi 81 procent firem v oblasti dodavatelského řetězce očekává, že bude muset zvýšené náklady přenést i na své zákazníky. Na zdražování mělo přitom největší dopad načasování celosvětové pandemie následované konfliktem na Ukrajině, a s tím spojené omezení zdrojů a zvyšování inflace.
Zdražily suroviny, komponenty i doprava
Zdražování se dotklo také nábytkářského odvětví. Zdražoval dokonce i švédský nábytkářský gigant Ikea, který je všeobecně vyhledáván právě pro nízké ceny nábytku i doplňků. Čeští výrobci byli nuceni pracovat s markantním zdražením všech komponentů, ale i nárůstem cen za dopravu materiálů. A to mnohdy i o stovky procent.
„Zdražování se týkalo jak práce, tak vstupních surovin v širokém spektru (dřevo, kování a podobně), některé položky jsou dražší abnormálně, někdy až za hranou,“ uvedl na dotaz PrahaIN.cz Pavel Žák z rodinné nábytkářské manufaktury Jacques, která se věnuje výrobě a prodeji kvalitního nábytku z masivu.
Když mohlo přijít zlevnění, přišla energetická krize
Dodal také, že tlak na rozpočet společnosti vyvíjejí i samotní zaměstnanci, kteří požadují vyšší mzdy. I na jejich osobní životy se inflace a s ní spojené zdražování výrazně podepsalo.
„V období vysokého růstu inflace mzdy zůstávají stejné, vzhledem ke zvyšování mezd v předchozích období. Není jednoduše kde brát,“ dodal Žák.
„Vloni v létě se začala situace stabilizovat, hlavně u dodavatelů v Evropě, kdy se ceny vstupních materiálů ustálily. Nebýt vysokých cen energií, mohlo přijít i mírné zlevnění vstupů. Naši tuzemští dodavatelé se ale bohužel dlouho potýkali s cenami energií a jejich pozdním zastropováním, takže tady nám nákupní ceny vzrostly,“ popsal v tiskové zprávě společnosti RIM CZ vedoucí nákupu Jiří Sukup.
Psali jsme
Naše redakce se do Polska vydává pravidelně. Mapujeme ceny různého zboží, neboť u našich sousedů nakoupíme levněji téměř vše. Jídlo, hračky, léky,…
Inflace byla pouhou třešničkou na dortu
Za zdražováním ale nemusí stát pouze inflace. Podle slov Pavla Žáka jde spíše o dlouhodobý trend. Hodně prý ovlivnila také válka, která nutila výrobce nahrazovat mnoho materiálů. Čísla jsou však individuální.
„Inflace už byla takovou třešničkou na dortu. A proto, že tu zdražování máme již skoro 2 roky, kdy se předtím dlouho nic nedělo, tak dnes je bráno zdražování jako běžnější a přijatelné, než tomu bylo dříve. Někdy to na mě působí ve smyslu oni zdražují, tak my taky,“ dodal Žák.
Češi by omezili renovace dříve než návštěvy restaurací
Podle výzkumu, který na svých stránkách zveřejnila Ikea, si Češi v porovnání s globálním průměrem velké starosti o svoji situaci s bydlením nedělají.
Asi 42 procent obyvatel by v případě dalšího růstu cen v první řadě omezilo renovace a vylepšování domovů. Obyvatelé ostatních evropských zemí by přitom dříve omezili například cestování nebo návštěvy restaurací.
Menší zájem ze strany zákazníků potvrdil i Pavel Žák. Češi se podle něj bojí za nábytek více utrácet. „Zákazníci budou chodit normálně, když média přestanou strašit,“ uzavřel.