foto: Jan Holoubek, PrahaIN.cz/Prodejna Datart
Redakce PrahaIN.cz hovořila se čtenářkou, která si přes internet zakoupila u Datartu novou pračku. Poté, co ji vložila do košíku, jí server nabídl odpadní a přívodní hadice jako „produkty, které doporučuje přikoupit“. Zakoupila tedy i je, nakonec je v balení našla, nepotřebné hadice tak musela vracet. Stejná situace se prý stala několika dalším známým i v případě dalších výrobků.
„Když jsem vybranou pračku vložila do nákupního košíku, hned se mi zobrazilo vyskakovací okno, ve kterém se objevily produkty, které prodejce doporučuje přikoupit. Mezi nimi byla odpadní a přívodní hadice, dohromady to vyšlo na nějakých pět stovek. V popisu produktu jsem je neviděla, tak jsem je zakoupila,“ sdělila nám. Podobnou pračku si v minulých dnech kupovala i její dcera, kde hadice nebyly, což ještě přispělo k přesvědčení, že je má zakoupit i ona.
Když si produkt na pobočce vyzvedávala a dotazovala se, zda hadice opravdu potřebuje, prodejce jí řekl, že zřejmě ano, protože je nikde nevidí. „Doma jsem je pak našla v bubnu,“ popsala nám. Hned druhý den vyrazila na pobočku znovu, aby je vrátila. Vše prý proběhlo bez problémů a za chvíli odcházela s vrácenými penězi. „Jestli má pračka hadice, je prý uvedené v podrobném popisu na stránkách,“ dozvěděla se. To je pravda, informace tam opravdu byla, žena ale četla jen základní popis.
Problémy i s tiskárnou či mobilním telefonem
Při vrácení se dala do řeči s další ženou, která měla stejný problém. Vracela kabely a náhradní barvu do tiskárny. „Když ji kupovala, ve stejném okně se jí prý objevily kabely a inkoustové barvy. Protože si myslela, že je potřebuje, koupila je také,“ popsala nám čtenářka. I ona produkty bez problému vrátila.
„Za vrácení produktů absolutně bez problému a rychle je můžeme pochválit, ale byla to úplně zbytečná práce,“ dodala.
Obdobná situace se prý stala i při nákupu mobilního telefonu, ke kterému byl doporučen zakoupit nabíjecí kabel i adaptér, oboje ale bylo v balení. Na webových stránkách jsme si všimli také myčky, kde byly doporučovány podobné hadice jako v případě pračky. I u ní však v balení byly. U jiné pračky jsme zaregistrovali, že je kromě vyskakovacího okna uvedena i doporučovaná kombinace. V té však rovněž byly produkty, které byly obsahem balení.
Na vyskakovací okna, která se objevují při nákupu, jsme se zeptali na tiskovém oddělení prodejce. „Doporučené produkty na našem e-shopu se zobrazují automaticky pomocí algoritmu, který nabízí nejčastěji dokupované položky k danému typu výrobku. V některých případech se tak mohou objevit i produkty, které jsou standardní součástí balení, avšak v nabídce jde o jejich alternativu – například delší variantu hadic. U každého výrobku jsou vždy uvedeny jeho parametry a standardní příslušenství, se kterými se zákazník může před nákupem seznámit (například u praček je uvedeno, že hadice jsou součástí balení),“ zmínila pro naši redakci Petra Psotková, tisková mluvčí Datartu. Podobné případy vratek se podle jejích slov objevují jen výjimečně.
Před několika týdny jsme o stejném prodejci psali v případě prémiové dopravy. Při doplacení služby Dopravart za sedm set korun totiž slibuje vynesení až do bytu, zapojení nového spotřebiče a také odpojení a odnos starého spotřebiče. Je v tom ale háček. Tato nabídka se totiž nevztahuje na vestavné spotřebiče. Celý článek je ZDE.