foto: Bára Richterová, PrahaIN.cz/Zlevněné sušenky v Penny
Penny v minulých dnech přichystalo pro zákazníky sušenkovou akci, milovníci sladkého tak měli podle letáku „v obchodě pré“, řetězec jim na ně nabídl slevu až 50 procent. Nicméně oproti slevám, které se na tyto produkty běžně dávají, o žádný extra výhodný nákup nešlo. Někdy byly sladkosti dokonce dražší než během posledních třiceti dnů.
Na slevu lákal prodejce jak na sociálních sítích, tak přímo v obchodě či v letácích. My jsme do prodejny zavítali poslední den akce krátce po obědě. V regálech, kde se běžně sladkosti nachází, bylo všeho dostatek, žádného velkého zájmu o sušenky jsme si nevšimli.
U většiny oplatek svítila červená etiketa s novou cenovkou, o jakou konkrétní výši slevy šlo a co bylo zlevněno přímo o padesát procent, jsme se ale nikde nedočetli. Na štítku byla pouze uvedena nejnižší cena za posledních třicet dní. A ta byla překvapivě v mnoha případech stejná, nebo ještě nižší než nyní ve velké akci, na kterou řetězec lákal.
Pozastavovali se nad tím diskutující na Facebooku, všímali si toho ale i zákazníci přímo v obchodě. „Za tuhle cenu je kupuji ve slevě běžně, mají je často zlevněné,“ sdělila redakci žena, která do nákupního vozíku vkládala Horalky od značky Sedita, v akci vyšla jedna na 14,90 korun.
Pojďme se na jednotlivé produkty podívat detailněji, například Esíčka od Opavie byla za 32,90 korun, nejnižší cena za posledních třicet dní se ale dostala na 29,90 korun, balení Milka Choco Stick stálo 29,90 korun, za stejnou částku byly v nabídce i v průběhu posledního měsíce, oplatky Kolonády se prodávaly za 29,90, i jejich nejnižší cena byla za posledních třicet dní stejná. U Tatranek byla cenovka s částkou 7,90 korun, Fidorka byla bez desetníku za desetikorunu a Miňonky za 10,90, u nich byla na štítku uvedena nejnižší částka za posledních třicet dní ještě o korunu nižší.
Je to ještě vůbec sleva?
O výrazné cenové zvýhodnění, jaké deklaroval řetězec, nešlo. Zajímavý byl také pohled do jiných obchodů. Stejné produkty jsou totiž jinde za podobné ceny, a to ani nemusí být v akci.
Podívali jsme se na konkrétní tři sladkosti. Horalky, Miňonky a Fidorku.
Jak jsme již zmínili, Horalka v Penny stála 14,90 korun. Ještě o dvě koruny méně se dala pořídit v Globusu, o čtyři koruny levněji ji nabízel Kaufland. V obou případech ale byla v akci. Miňonky byly v Penny za 10,90 korun, žádný jiný market v tomto případě nebyl levnější.
Zajímavý byl také pohled do nového letáku Penny, který začínal platit den poté, co akce na sušenky skončila. Miňonky se tam totiž objevily za 9,90 korun, tedy ještě o korunu méně. To samé jsme zaznamenali také u Fidorky, po skončení sušenkové akce vyšla levněji.
Na konkrétní slevy jsme se zeptali také přímo obchodního řetězce, na naše dotazy ale neodpověděl.
Na podobnou věc jsme upozornili již dříve, kdy šlo o akci na mléko, jeho cena se ale nijak výrazně neměnila. „U všech výrobků v akci uvádíme všechny informace tak, jak stanoví znění § 12a zákona o ochraně spotřebitele. Vzhledem k tomu, že až relativně nedávno došlo k určitému posunu ve výkladu předmětného zákonného ustanovení, reaguje na tento fakt i naše společnost a v současné době testujeme nové způsoby zobrazování cenovek na prodejnách, abychom zajistili jejich co největší přehlednost a srozumitelnost. Naší prioritou je vždy nabízet zákazníkům co nejlepší ceny na trhu a zároveň jim poskytovat veškeré potřebné informace,“ uvedla v minulosti k mléku za Penny Martina Dvořáková.