Značka Trendyol jako další fast fashion e-shop v Česku?

11. 06. 202420:22
Značka Trendyol jako další fast fashion e-shop v Česku?
foto: Pixabay licence. Zdroj: Irenna_/Oblečení, ilustrační foto

Na český trh přišel v tomto roce nový prodejce oblečení Trendyol. Svou popularitu si mezi zákazníky našel především díky příznivé ceně, širokém výběru a také nemalé propagaci skrze české a slovenské influencery. Jak si však stojí značka z hlediska udržitelnosti a pracovních podmínek?

Turecký Trendyol spadá pod čínského giganta Alibaba, který vlastní například i společnost AliExpress známou nepřeberným množstvím oblečení, doplňků i vybavení do domácnosti za velmi nízké ceny. Ty však bývají vykoupeny neadekvátními platy pro zaměstnance nebo nízkou udržitelností. 

„Alibaba již řadu let přemýšlí, jak v Evropě získat výraznější postavení mimo AliExpress, a zdá se, že si pro expanzi vybrala právě Trendyol,“ uvedl dříve pro Forbes David Antoš z Boston Consulting Group.

Jak nám prozradila firma Trendyol, jejich koncept podnikání v Česku se od některých zahraničních zemí v mnohém liší.

„Naše nabídka pro zákazníky v Česku a v širší střední a východní Evropě je poněkud odlišná od nabídky v Turecku a je mnohem menšího rozsahu. Zaměřujeme se na módu a doplňky a prodáváme vlastní značku Trendyol, světové designéry a máme také malé, ale rostoucí online tržiště s nabídkou především tureckých značek a některých známých mezinárodních značek. Kromě prodeje kolekce Trendyol na naší vlastní platformě ji také velkoobchodně prodáváme 90 e-commerce platformám ve 100 zemích světa, včetně Zalando, ASOS a About You, a splňujeme přitom všechny jejich požadované etické/ekologické standardy,“ uvedla společnost.

Počátky firmy a její stanoviska

Značka funguje již od roku 2010. Na český trh se do této doby dostávala pouze skrze různé e-shopy s českou lokalizací jako je Zoot, Zalando a jiné. 

Na sociálních sítích se ale objevují diskuze ohledně toho, že společnost prodává klasickou fast fashion módu a nemyslí na své zaměstnance, téma si vzala za své například influencerka Rozárie Haškovcová, ta na svém Instagramu shluk.bunek popisuje i její snahu dohledat, jak společnost řeší udržitelnost a pracovní podmínky. I přes kontaktování samotné firmy prý nezískala relevantní informace o konkrétních krocích, které firma v rámci udržitelnosti podniká. 

Postoj firmy Trendyol 

Ohledně pracovních podmínek zaměstnanců i přístupu k ekologii jsme tedy kontaktovali Trendyol také my. Ta se nám k celé věci vyjádřila následovně.

„V roce 2022 jsme jako první e-commerce společnost v Turecku spustili Sustainable Impact Plan (Plán udržitelného dopadu), který se zaměřuje na dva pilíře, Planeta a Lidé, které se zabývají tématy, jako je dopad uhlíku, bezpečnost výrobků, dodržování chemických předpisů, nakládání s civilním odpadem, udržitelné materiály, sledovatelná výroba, práva pracovníků a posílení postavení žen,“ sdělila nám společnost.

V rámci jejich plánu se dle slov společnosti nyní zaměřují na několik hlavních bodů, a to především na získání 100 procent maloobchodních materiálů z certifikovaných zdrojů do roku 2025, získání certifikace nulového odpadu pro všechna provozní střediska do roku 2025, vyrábět 20 procent výrobků z udržitelných materiálů do roku 2030, dosáhnout uhlíkové neutrality v jejich provozních činnostech do roku 2040 a dosáhnout celkové uhlíkové neutrality do roku 2050.

Společnost zveřejnila v září roku 2023 také Sustainability Report o svém konání v rámci udržitelnosti, další poté plánují i letos na podzim. Kromě reportu uveřejnila společnost i svůj interní kodex chování, který blíže definuje nastavení pracovních podmínek ve firmě.

„Náš jedinečný model řízení dodavatelského řetězce zajišťuje kvalitu výrobků, rychlost jejich uvedení na trh a dodržování tureckého pracovního práva a našeho vlastního kodexu chování (vyplácení alespoň minimální mzdy, spravedlivé zacházení s pracovníky, zajištění bezpečného prostředí a nulová tolerance dětské práce, zvláštní kontaktní místo pro pracovníky, kde mohou nahlásit problémy a tak dále), což vše je pravidelně kontrolováno a auditováno, často bez předchozího upozornění, naším týmem a auditory třetích stran. Tento kodex chování se vztahuje také na prodejce, které máme na našem webu. Před začátkem spolupráce s ním musí souhlasit, stejně jako my při velkoobchodním prodeji kolekce Trendyol na partnerských platformách po celém světě,“ sdělila nám společnost.  

Influenceři a propagace

S příchodem na český trh Trendyol ve velkém podporují také mnozí čeští a slovenští influenceři na svých sociálních sítích. Mnoho z nich však vedle její propagace také bojuje za udržitelnost nebo nakupování kvalitního oblečení. Někteří dokonce sami vlastní módní značku. Zajímalo nás, jak se k Trendyolu někteří z oslovených influencerů staví, zda se zajímají o přístup k ekologii, ale také jestli opravdu propagované oblečení nosí. Odpověď jsme dostali pouze od modelky Nikoly Švantnerové.

„Popravdě nevím, jaké tam panují podmínky, myslím, že asi takto hluboko nikdo nikdy spolupráce s danými klienty nezkoumá. Já sama jsem pro Trendyol fotila před 10 lety v Istanbulu, nevidím na něm nic špatného, fungují na stejné platformě jako další podobné e-shopy, které pod sebou mají jiné značky. Jelikož v Turecku je textilní průmysl, tak jejich nabídku levnějšího oblečení naprosto chápu. Já sama oblečení nosím, doma nemám prostor na to, abych pouze oblečení brala na spolupráci, vždy si pečlivě vybírám, zda to opravdu nosit budu a zda se mi to líbí, a tak se k tomu vždy stavím. Myslím, že i lidé, co mě sledují, vnímají, že věci, co propaguji, opravdu i nosím nebo používám, a tak mam své sociální sítě nastavené,“ uvedla Švantnerová.

Spolupráci označily na svém Instagramu například i Andrea Bezděková, Agáta Hanychová nebo Ha Nguyenová. Ty se redakci však dosud nevyjádřily.

Zajímavé je, že většina influencerů Trendyol propaguje na Instagramu jen ve stories, které se nedají veřejně komentovat a za 24 hodin zmizí. Běžně bývá zvykem, že firmy požadují reklamu ve formě příspěvku, aby reklama byla na profilu co nejdéle vidět. 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných