foto: Patrik Pašek pro PrahaIN.cz/Počítač, ilustrační foto
VÝZKUM: Národní institut SYRI prezentuje výzkum, podle kterého se snižuje zájem lidí o zprávy na sociálních sítích. Alena Macková se domnívá, že to souvisí se zahlceností informacemi a polarizací společnosti.
V tiskové zprávě institut uvádí, že sociální sítě již nejsou alternativním zpravodajstvím, kterými byly například v době pandemie. Podle Aleny Mackové, která působí v Národním institutu SYRI a na Masarykově univerzitě, se zde lidé snaží zprávám dokonce vyhýbat a preferují prostředí sociálních sítí jako odpočinkové místo. Za tento trend nejspíš podle ní může přehlcení informacemi, které bývá mnoha lidmi vnímáno jako problém.
Uživatelé stále méně participují na obsahu
Institut pozoruje nepoměr aktivních tvůrců a pasivních čtenářů, který se nyní výrazně prohlubuje, a to i například při zapojování uživatelů do online diskusí. Ten narostl během pandemie i po ní o více než deset procent.
„Mezi roky 2020 a 2023 jsme uskutečnili více než 70 hloubkových rozhovorů s aktivními uživateli online sociálních sítí v Česku a ty nám poměrně jasně ukazují to, jak během pandemie a později během války na Ukrajině postupně klesala ochota lidí se zapojovat do diskusí,“ vyjadřuje se Macková v tiskové zprávě.
I přes to, že Facebook stále používá zhruba polovina populace, klesá síti její důležitost pro získávání zpravodajských informací. Macková je toho názoru, že na vině nejsou primárně uživatelé, ale proměna sociální sítě, která odlišně zobrazuje různé typy obsahů. Zpravodajství své výsadní postavení na platformě totiž ztratilo. Podle Mackové jde o určitou rezignaci ze stran sociálních sítí o svou roli v boji proti dezinformacím. Také to ale může být odklon samotných médií od užívání sítí jako hlavního místa, kde se lidé ke zprávám dostávají.
Konkurenční boj sociálních sítí
Sítě, které nyní více cílí na mladé lidi a videoobsahy, se stávají velkou konkurencí „tradičnímu“ Facebooku. Jednou z možných příčin je stárnutí jeho uživatelů, kteří před zpravodajstvím upřednostňují pobývání v různých zájmových skupinách.
Hlavním zpravodajským kanálem je, aktuálně více než jakákoliv jiná platforma, síť X (dříve Twitter). Macková však dodává, že ji v ČR užívá pouze zlomek dospělé populace.
„Jsou tam lidé, co se zajímají o veřejné dění a spíš věří jak mediálním, tak politickým institucím. X je dlouhodobě sítí, kde se potkávají lidé z různých organizací, institucí, byznysmeni, odborníci, novináři a stále častěji i politici,“ upozorňuje Macková.
Na závěr dodává, že mladí se ve srovnání se staršími generacemi dostávají k zprávám mnohem častěji přes sociální sítě než přímou cestou na oblíbené stránky médií jako to dělají jejich rodiče. Mladší generace poté preferuje sítě TikTok nebo Instagram, především však kvůli zábavě a sledování oblíbených celebrit nebo influencerů.
Psali jsme
Varujte Pražany. Takto ukončil svůj e-mail čtenář, který nás kontaktoval kvůli své zkušenosti s pokutou za špatnou propustnost předních skel.…
Nová síť Threads jako přímá konkurence X?
V červenci roku 2023 bylo oznámeno spuštění nové sítě Threads. Tu vytvořil tým Instagramu od společnosti Meta Platforms, jejímž zakladatelem je Mark Zuckerberg. Jejím primárním zaměřením je sdílení textového obsahu a zapojení se do veřejných diskusí, jak uvádí na svém webu. Propojená je přímo s účtem Instagram, který usnadňuje prvotní registraci uživatelů. Stává se tak přímým konkurentem sítě X, kterou aktuálně vlastní Elon Musk.