foto: TV Nova, se souhlasem/Martin Mikyska
Dlouhodobě stabilně nejznámější trojici českých influencerů letos naboural Martin Mikyska alias Mikýř. Zařadil se rovnou na druhou pozici, pomohla mu prý účast v soutěži Survivor. Změny jsou i na dalších místech žebříčku. Králem však i nadále zůstává Kovy.
Žebříček nejznámějších českých influencerů s názvem Influencer monitor sestavuje pravidelně každý půlrok Centrum pro marketingový výzkum a strategický marketing Fakulty podnikohospodářské VŠE. Jak informuje v tiskové zprávě, poslední výsledky přinesly velké změny. Po několika letech se totiž rozpadla vedoucí trojice.
Výzkum probíhá formou reprezentativního výzkumného šetření mezi mladými lidmi ve věku od 15 do 34 let. Celkem se ho zúčastnilo přes 400 respondentů kvótně vybraných podle pohlaví, věkového pásma a regionu. Podmínkou přitom bylo, aby respondent alespoň hodinu týdně trávil na internetu.
Zásadní změny po několika letech
Dlouhodobě stabilní trojici nejznámějších influencerů tvořili až dosud Kovy, Leoš Mareš a Nikol Leitgeb. Právě jejich jména si většina dotazovaných v předchozích letech vybavila jako první. Žebříček takzvaných Top-of-Mind influencerů se zásadně změnil až nyní.
Nikol Leitgeib se ze třetí pozice propadla až na pátou příčku. Přeskočila ji Anna Šulc. Do popředí se dostal také Mikýř, který z druhého místa odsunul Leoše Mareše. Ke změně však od roku 2019 nedošlo na vedoucí pozici, kterou si po celou dobu drží Kovy.
Žebříček Top-of-Mind influencerů. Zdroj: Influencer monitor
Mikýře katapultoval Survivor
„Martina Mikysku alias Mikýře na druhé místo nejznámějšího influencera s největší pravděpodobností katapultovala jeho účast v show Survivor,” uvedl ve zprávě Radek Tahal, autor Influencer monitoru, který působí na Katedře marketingu Fakulty podnikohospodářské VŠE. Jeho slova potvrzuje i vývoj počtu sledujících Mikýřova Instagramového účtu. Od začátku show se mu počet sledujících téměř zdvojnásobil.
„Martin Mikyska a jeho tým byli na Survivor perfektně připraveni. Spolu se zkušenými marketéry ze svého týmu připravili obsah na sociální sítě s předstihem, a od startu show s Mikýřovským humorem využívají dění v soutěži k tvorbě obsahu. Za Mikýřovým úspěchem tak pravděpodobně nestojí jenom účast samotná, ale skvělá a pohotová práce týmu, který po celou dobu utváří kolem Mikýře konverzaci zasahující široké publikum na sociálních sítích, i mimo jeho stabilní okruh fanoušků,” doplnila Jana Kovářová z katedry marketingu FPH VŠE.
Jako příklad tohoto předem připraveného obsahu lze jmenovat například předtočené rozhovory s dalšími účastníky soutěže, které Mikýřův tým vydával na YouTube v době, kdy daní účastníci ze soutěže vypadli. Zajímavé je také tetování, které si Mikýř nechal před odjezdem na ostrov vytetovat a postupně z něho plní několik úkolů.
Leoš Mareš stále vede v počtu sledujících
Mikýř má na svém Instagramu martin_mikyska ke dni 19. června 2024 celkem 437 tisíc sledujících. Král žebříčku Kovy jich má na svém profilu kovy_gameball celkem 791 tisíc. Třetí Leoš Mareš se může pochlubit dokonce 1,2 milionem sledujících.
Dalšími nováčky v žebříčku jsou Be Ha Nguyen na šestém místě a Dominique Alagia na osmé příčce. Naopak okoukanými se stávají Adam Kajumi nebo Shopaholic Adel.
Psali jsme
Počet nehod v důsledku nevěnování se řízení vzrostl vloni o 16 procent, čtvrtina oslovených řidičů přiznává, že při řízení čtou textové zprávy…
Influenceři se stávají běžnou součástí marketingu i televize
Influenceři, tedy tvůrci obsahu na internetu, se v posledních letech stávají běžnou součástí marketingových kampaní i televizních show. Kromě Survivora se známá internetová jména dříve objevila například také ve StarDance, Prostřenu nebo Výměně manželek.
Mají navíc stále větší vliv na to, jaký online obsah a informace lidé denně sledují. Jejich vliv může být často pozitivní, výjimkou nejsou ale ani opačné případy. „Evropané tráví na internetu čím dál více času, což znamená, že influenceři, kteří vytvářejí obsah pro sociální sítě, mají zcela nebývalý vliv na naše vnímání a chápání světa. Aby byl tento vliv pozitivní, musí EU poskytovat influencerům podporu, která jim umožní rozvíjet vlastní mediální gramotnost, zvyšovat si povědomí o pravidlech, jimiž se jejich činnost na internetu řídí, a lépe tato pravidla pochopit,“ uvedl v tiskové zprávě Rady Evropské unie Benjamin Dalle, vlámský ministr pro Brusel, mládež, sdělovací prostředky a boj proti chudobě.
Negativní dopady mohou být fatální
V květnu letošního roku totiž rada schválila závěry o možnostech podpory influencerů jakožto tvůrců online obsahu. Influenceři sice podle ní již využívají své technické a tvůrčí dovednosti k vytváření a úpravě obsahu, ale potřebují také dovednosti v oblasti mediální gramotnosti, aby si uvědomovali i případné negativní dopady svého obsahu. Například v případě sdílení zavádějících informací, dezinformací, nenávistných projevů či nezákonného obsahu mohou být často fatální.
Největším problémem jsou podle Rady Evropské unie takzvaní dětští influenceři. Tedy influenceři, kterým ještě nebylo 18 let. Žádný takový se v žebříčku českých nejznámějších jmen neobjevuje.