foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Legendární brazilský automobilový závodník Emerson Fittipaldi
REPORTÁŽ: Legendární brazilský automobilový závodník Emerson Fittipaldi přijel do Prahy a v FU Club & Lounge v Dlouhé ulici se setkal se svými příznivci a novináři. Akce se účastnil i bývalý automobilový závodník Antonín Charouz a výtvarník Jiří Rameš. PrahaIN.cz byla u toho.
V metropoli nebyl zdaleka poprvé. „Už jsem tady byl mnohokrát. Prahu miluju,“ zmínil pro PrahaIN.cz. Například minulý rok zde přebral Zlatý volant za celoživotní přínos motoristickému sportu.
Sympatický závodník byl během své kariéry jednou z hlavních tváří formule 1. Celkem dvakrát se stal mistrem světa, v té době byl dokonce nejmladším držitelem tohoto titulu. Závodění zůstalo i poté v rodině, synovec Christian Fittipaldi je také pilotem F1.
Ke svým začátkům zmínil, že za jeho kariéru může otec, který byl motoristickým redaktorem. Na závodech byl poprvé, když mu bylo pět let a od té doby byl jeho sen stát se závodníkem.
Brazilský automobilový závodník Emerson Fittipaldi. Autor: PrahaIN.cz
Na setkání byl mimo jiné představen světový projekt týmu Motorsport Legends, a to investiční mince s portréty mistrů F1, v tomto případě právě s Emersonem Fittipaldim. Představen byl také kalendář pro rok 2024 s legendami motosportu.
Závodník poté odpovídal na dotazy fanoušků a novinářů. PrahaIN.cz se zajímala, jak se dívá na změny, které se ve formuli 1 odehrály. Například chybí krásné modelky na trati, které vedení formule 1 zakázalo, zmizely také reklamy na cigarety. Takzvané Grid Girls totiž podle šéfa formule 1 neodpovídají hodnotám současného světa.
Více času na večírky
„To, co se hodně změnilo na formuli 1 do dnešní doby, je obecně celkové pojetí. Dneska je F1 velmi výrazně analytická,“ míní Emerson.
Nyní se podle jeho slov sledují tisíce různých parametrů, sleduje se úhel zatočení volantu, pozice pedálů, tlak na brzdu.
„Měří se všechno a měří se spousta parametrů hned po každém kole, takže inženýři a závodníci po každé jízdě analyzují spoustu dat, a to nejenom na závodní trati, ale mají ještě kolem další inženýry třeba v továrně, která může být vzdálená tisíce kilometrů od závodní trati. Dneska je formule 1 mnohem více o datech a o tom všechno analyzovat a pořád v každé sekundě neustále přemýšlíte nad tím, jak to auto můžu přenastavit, zlepšit pro další jízdu,“ řekl bývalý závodník.
Za jeho éry to prý bylo více o pocitu. Svezl se, cítil, co by se dalo zlepšit, tak to předal inženýrům a společně s tím zkusili něco udělat. A tím to ale končilo.
Dneska také závodníci tráví mnohem méně času mimo závodní stroj.
„Za nás byl mnohem větší prostor pro večírky a zábavu,“ odpověděl na otázku PrahaIN.cz.
Emerson Fittipaldi nás velmi mile překvapil svým chováním. Působil nesmírně sympaticky, neustále se usmíval, ochotný byl i ke svým fanouškům. Jediného neodmítl a některým se podepisoval i několikrát.