foto: GDS Prague, se svolením /Alexej Pažitnov
ROZHOVOR: Tetris, jedna z nejznámějších a nejúspěšnějších počítačových her všech dob, je dnes už legendou. Zná ji téměř každý. Její tvůrce Alexej Pažitnov už za necelý měsíc dorazí do Prahy na akci Game Developers Session Prague (GDS Prague), kde se setká se svými fanoušky. Ikona herního průmyslu je původem z Ruska. I to bylo tématem našeho rozhovoru s Pavlem Barákem, programovým ředitelem akce.
„Letos jsme byli na konferenci GDS v San Franciscu, to je světová akce. On tam byl jako jeden z hostů a nám přišlo, že by bylo skvělé, kdyby dorazil také do Prahy, že bychom se o to mohli pokusit,“ popsal serveru PrahaIN.cz prvotní myšlenku programový ředitel GDS Prague Pavel Barák
Tam to ale nevyšlo.
Pažitnova se lidově řečeno nepodařilo odchytit. Domlouvání tak muselo začít standardně, jako když se bookuje osobnost podobného formátu. Desítky zaslaných e-mailů přes manažery a další náležitosti, které znají především promotéři.
„Je to dlouhý proces. Není to jednoduché,“ komentuje Barák.
Hra Tetris, ilustrační foto. Zdroj: PrahaIN.cz
Politika?
Herní vývojář Alexej Pažitnov se narodil v roce 1956 v Moskvě, od devadesátých let ale žije ve Spojených státech amerických. Podle Pavla Baráka by tak neměl s jeho původem být problém. Ačkoli říká, že stát se ještě může cokoliv.
„Řešili jsme to. Dokud nepřistane s letadlem, může se stát cokoliv. Všechno máme potvrzené, ale to, že je původem z Ruska, museli jsme na to myslet a řešit to. Mělo by to být v pohodě, doufáme, že se nestane žádná komplikace,“ říká a opakuje, že Pažitnov žije v Americe od roku 1991. „To je více než třicet let, je to v podstatě americký občan,“ dodává Barák.
„Důležité je, že je to autor myšlenky a realizátor prakticky nejúspěšnějšího herního titulu na světě,“ říká Barák, podle kterého je Pažitnov vůbec největší tahák pro veřejnost.
Psali jsme
ROZHOVOR: Legendární hokejový brankář a dvojnásobný vítěz Stanley Cupu Dominik Hašek v úterý na pozvání europoslance Tomáše Zdechovského (KDU-ČSL)…
Na GDS Prague ale vystoupí také anglická herní spisovatelka, která pracovala například na titulech Mirror's Edge či příběhu rebootu Tomb Raider z roku 2013 Rhianna Pratchett nebo tvůrce Dean Hall z Nového Zélandu, který je autor hry DayZ. Hostů je samozřejmě mnohem více, konkrétně přes osmdesát.
„Také čeští tvůrci jsou dostatečně zajímaví, aby nalákali veřejnost,“ podotýká Pavel Barák. Z nich vystoupí například Dan Vávra, tvůrce legendární Mafie či Jakub Dvorský z Amanita Design.
Herní scéna u nás má velké jméno
Pavel Barák, který má letošní GDS Prague na starosti, je mimo jiné předseda Asociace českých herních vývojářů. Proto jsme se ptali, jaké má česká herní scéna v současné době jméno v zahraničí.
Podle něj velice dobré.
„V těch hrách často nebývá tak úplně známé, odkud vlastně jsou. Není to tak, že by úplně každý věděl, že jsou z Česka. Ale v momentě, kdy zmiňujeme konkrétní tituly, jsou to světoznámé hity,“ popisuje Barák. Na mysli má například Beat Saber, což je jedna z nejúspěšnějších her pro virtuální realitu či válečný simulátor Arma od společnosti Bohemia Interactive.
„Také jména studií jsou velice známé. Všechny na GDS Prague budou,“ komentuje Pavel Barák a zmiňuje se o ambicích dostat sem také zahraniční turisty. „Z okolních zemí určitě dorazí, to víme. Uvidíme, v jakém poměru. Do budoucna bychom ale chtěli mít i globální přesah,“ uzavírá Pavel Barák.
GDS Prague se uskuteční osmého až devátého prosince v Kongresovém centru.