foto: Herminapress, se souhlasem/Jan Hřebejk
ROZHOVOR: Režisér Jan Hřebejk má pověst akčního a mimořádně pracovitého člověka. Své pověsti letos dostál na sto procent. Natočil celovečerní film, režíroval divadelní hru v Ostravě a realizoval seriál Pád domu Kollerů. „Všechny tři věci, které jsem letos dokončil, mě bavily. Největší prací byla minisérie Natálie Kocábové,“ řekl Jan Hřebejk serveru PrahaIN.cz.
Na jaře začal točit filmovou komedii Výjimečný stav s Ondřejem Vetchým v hlavní roli, zároveň začal zkoušet novou divadelní hru Bořka Slezáčka Narozeniny. Úspěšná premiéra se konala 12. října v ostravském divadle Mír, které patří mezi nejpopulárnější divadelní formace v České republice. Do třetice začal točit nový seriál. Posuzovat kvalitu natočených projektů ale nechce.
„Mám to komplikované, to musí posoudit někdo jiný. To je tak. Když to dělám, a než to dodělám, tak to trvá tak dlouho, že já v době, kdy to dodělávám, už nemám objektivní pohled. Proto svoje věci v této fázi neposuzuji. Letos jsem dělal tři. Film Výjimečný stav, který běží v kinech. Divadelní představení v divadle Mír v Ostravě s titulem Narozeniny. Hru napsal Bořek Slezáček a podle mě je skvělá. Premiéra měla v Ostravě úspěch a další představení budou pokračovat po novém roce.
Bavil mě film Výjimečný stav. Jde o crazy komedii, tedy o žánr, který charakterizují ztřeštěné situace a množství gagů. Tento žánr jsem si chtěl vyzkoušet a práce mě velmi bavila. A největší projekt, který jsem dělal, byla minisérie, která ještě v televizích neběžela. Autorem je Natálie Kocábová a jmenuje se Pád domu Kollerů. Jsem rád, že se mi podařilo všechno v pořádku natočit a dokončit. Mám z letošního roku velmi dobrý pocit,“ řekl nám Jan Hřebejk.
Kdy se původní seriál Natálie Kocábové dostane na obrazovky, zatím známé není. Datum uvedení je tajný. „To vůbec nevíme. A neví to zatím ani Natálie. Voyo je streamovací služba. Oni mají způsob nasazování trochu jinak, než je obvyklé v televizi. Jde o nějaké jejich strategie, do které já nemám vůbec žádnou možnost mluvit,“ pokrčil režisér rameny.
Příprava i samotné filmování je velmi náročné pro celý tým. Zpočátku ale probíhá v komorním duchu.
„Pak následují pracovní schůzky. Na této práci je dobré, že se neustále proměňuje. Je to vlastně jakýsi víceboj. Ty disciplíny se liší podle toho, kolik lidí se jich zúčastní. Na natáčení je značné množství lidí. Ovšem ve střižně jsme jenom ve dvou. Hodně se to proměňuje. Tento stav mi přesně vyhovuje. Vždycky na to předem naladím. Neustále se to opakuje. Vždy den před koncem natáčení jsem vyčerpaný. Je úplně jedno, jestli děláme jednodenní reklamu, nebo sedmdesátidenní seriál. U reklamy jsem unavený už den předem, ale ty už nedělám. U seriálu jsem unavený už 69. den,“ řekl Jan Hřebejk.
Ve filmových kruzích se už od nepaměti tradují pozoruhodné historky z filmových štábů i z natáčení. Pověstné jsou například historky o filmování s režisérkou Věrou Chytilovou nebo režisérem Karlem Kachyňou. Známé jsou i legendy, podle kterých prý režisér občas ze stresu během natáčení ztratil část své váhy.
„V mém případě to tedy neplatí (smích). Záleží na tom, co se točí, jak se pohybujete a podobně. Netočím projekty jako je Apokalypsa nebo Revenant. Tam bych asi při natáčení skutečně zhubnul, pokud bych to tedy celé přežil,“ řekl se smíchem režisér.