foto: Commons, Wikimedia, Blanka Borová, k volnému užití/Miroslav Donutil
ARCHIVY STB: Brněnské Divadlo Husa na provázku vzniklo koncem sedmdesátých let. Od roku 1972 se stalo domovskou scénou například pro Jiřího Pechu, Boleslava Polívku, Karla Heřmánka nebo Miroslava Donutila.
Komunistická rozvědka samozřejmě o divadle věděla. Neměla ale tolik informací, kolik by potřebovala. Delší čas proto přemýšlela, jak situaci napravit. Nakonec zvolila nejprostší řešení. Vyhlídla si ženu, kterou nasadila na herce. Konkrétně na Miroslava Donutila. Dotyčná však měla podávat informace rovněž o Františkovi Kocourkovi, hereckém silákovi a letitém zápasníkovi tamní Zbrojovky.
Na začátku bylo opět slovo, tentokrát psané. Cílem spolupráce s „Miladou“ byla snaha proniknout do konkrétního prostředí. „Zejména na úsek divadelní, svobodných povolání a předávat StB poznatky charakteru k pravicově zaměřeným osobám pracujícím v kulturních zařízeních, které mají návaznost na oblast divadelnictví,“ stojí v návrhu z 11. září 1975.
Jasně dané byly také budoucí úkoly „Milady“.
Na prvním místě stál styk s brněnskými divadelníky. Tajní policisté chtěli znát jejich názory, ale také cestu, jakou na scénu pronikají divadelní hry s různými pseudonymy. Druhým úkolem bylo odhalit, jestli umělci nepřipravují „zneužití kulturních programů pořádaných při státních výročích a neprovádějí tak ideologickou diverzi“, stojí v archivním dokumentu, který PrahaIN.cz studovala.
Zmíněná Milada byla tehdy pětadvacetiletá Hana Militská. V oboru působila. O spolupráci s StB podle dalších dokumentů stála. Jestli si přesně uvědomovala, komu podává ruku, podklady neodhalují. Odhalují však, proč ji zástupci tvrdého režimu oslovili. Kromě přívětivé a kamarádské povahy šlo o její údajný apetit na muže.
Psali jsme
ARCHIVY STB: Poslední rolí Pavla Landovského v Činoherním klubu byl na konci sedmdesátých let minulého století Foma Kukujev ve hře Vlk Leonida…
Donutil, Skopal, Rímský
„Pramen o ní slyšel, že je sexuálně náročná a tělesný styk přímo vyhledává. V umělecké oblasti tady (Brno, pozn. red.) spala taky kde s kým. Říká se, že je v tomto směru i nějak jiná, ale to mohou být pomluvy,“ zanesli policisté do poznámky. Druhým důvodem měla být její touha hrát divadlo. Konkrétně šlo o „provázek“.
Vše se tedy dohodlo, domluvilo.
StB okamžitě připravila seznam osob, na které bude Milada nasazena. Nechyběly ani podrobnosti.
Na prvním místě šlo o Miroslava Donutila, herce, bezpartijního občana, bytem Marušky Kudeříkové 13, Brno. Na druhém místě stanul František Kocourek, dále Svatopluk Skopal nebo Pavel Rímský. V úřední řeči šlo o „intenzivní styk“ s danými objekty.

Svatopluk Skopal. zdroj: Archiv ČT, se svolením
Ten se ovšem nakonec ukázal jako velmi vágní. Ačkoli „Milada“ informovala, jednalo se spíše o klevety. V určitých momentech na nás jednotlivá svědectví působí jako slova zhrzené ženy.
Důkazem může být následující zpráva na opakovaně uvedeného Miroslava Donutila. Nejde o kompletní text. PrahaIN.cz vynechává poznámky týkající se jeho zdravotního stavu a léčení.
„Když přišla do divadla, tak si jí vůbec nevšímal. Když však zjistil, že má široké kontakty na vlivné osobnosti, začal s ní udržovat přátelství. Donutil si je vědom, že je průměrným hercem a nemá zvláštní kvality a může se prosadit pouze svými styky. V tomto směru dokáže ´ohnout hřbet´ a cokoli udělat. Proto se opírá o svého otce. Rovněž si uvědomuje, že kvůli zdraví nemůže hrát mimo Brno nikde. Dělá ze sebe důležitého, ale nikdo ho nebere vážně,“ sdělila orgánům k budoucímu členovi činohry Národního divadla.
Podobně ostrých tvrzení předala mnoho.