Nejlepší česká závodnice si na Dakar musela půjčit. Dobyla svět, splácí dodnes

29. 04. 202410:08
Nejlepší česká závodnice si na Dakar musela půjčit. Dobyla svět, splácí dodnes
foto: Bob Asher, Prahain.cz/Automobilová závodnice Barbora Holická

„Ještě před rokem si z nás dělali legraci, pak nám na Dakar chodily pozdravy a podpora z celého světa. Jsem normální člověk, chodím a řeším úplně normální starosti. Na Dakar se každopádně chceme vrátit,“ řekla portálu PrahaIN.cz automobilová závodnice Barbora Holická.

S odstupem času vidí člověk některé věci ostřeji. Jak se cítíte tři měsíce po Dakaru?

Zřejmě jsem rozdvojená osobnost. Přes den jsem normální člověk. Připravím si oběd do krabičky a jdu do práce. Na nic jiného nemyslím a občas dostanu vynadáno v práci. Pak přijdu domů, občas se dívám na fotky a na spoty, jak jedeme Dakar a už jsem zase v tom. Najednou jsem někdo úplně jiný. A zase to znovu prožívám. Strašně mi to chybí a toužím po tom vrátit se tam zpátky. Zase bojovat, prožívat stres, opřít se a dát do toho úplně všechno, abychom dojeli etapu a mohli to prožívat naplno znova a znova. A není to jenom o Dakaru. Rallye je můj život. Motorsport je prostě adrenalin a droga. Někdo kouří nebo jede v jiných látkách. My jedeme v této závislosti.

Někteří závodníci prý občas mívají divoké sny.

Něco na tom je. Nedávno se mi zdálo, že někde po trati bloudíme a hledali jsme nějaký bod, který jsme nemohli najít. Jednou se mi taky zdálo, že jsme zapomněli lopaty a vyjeli jsme na etapu. Bez lopat jste na Dakaru v háji. Takové „kraviny“ se mi zdají pořád a myslím, že Lucce také.

DakarLegendární kachna v plném provozu. Foto: Archív Josefa Rataje, se svolením.

Podaří se vám vrátit na Dakar?

Samozřejmě na tom pracujeme, protože jak už jsem řekla, je to droga. Staří závodníci říkají, že jak tam jednou vlezeš, tak tam budeš chtít znova. Jako tým makáme na tom, abychom sehnali partnery a sponzory, kteří s námi chtějí být vidět, protože jsme s naší kačenou s designem od Pepy Rataje obletěli celý svět. Před rokem nám nikdo nevěřil. Když jsem někde řekla, že jedeme závodit na Dakar, tak si všichni ze mě dělali srandu. Pak jim sklapla brada a dnes je už všechno jinak. Pro partnery jsme zajímavé a tak věříme, že se nám sponzory podaří najít a půjdou do toho s námi.

Pojedete se stejným autem, nebo je z něj už pouze exponát?

Exponát je z našeho auta pouze na čtrnáct dní. Objíždíme s ním všechny akce, fanouškovské srazy a neustále někam jezdíme. Takže jsme pořád venku a ohlas je výborný. Skvělé je to, že naše auto má obrovskou fanouškovskou základnu. Citroën 2CV- Duckar je prostě světovým kultem.

Budete na svém voze něco měnit?

Chystáme úpravy na motoru. Teď máme 35 koní a našemu autíčku chceme dopřát alespoň sto, aby bylo výkonnější. Víme, jak na to a budeme na tom pracovat během léta. Na podzim auto chceme představit veřejnosti. Pepa Rataj nám navrhne nový design a chceme zavést novou tradici. Na každý další závod bude jiný, nový, aby to bylo zajímavé. Každý rok tak bude na Dakaru náš nový art car. Všechny novinky představíme na podzim a s partnery připravíme nějakou show a všechno na ní ukážeme.

Máte nové sponzory po ohlasu na Dakaru?

V dnešní době vám nikdo nic nedá jen tak, že by přišel a nasypal vám peníze. Spíš je to tak, že hledáme partnery a oslovujeme je. Samozřejmě náš úspěch na Dakaru pomohl. Sice zatím nikdo nechodí s plnými koši peněz, to rozhodně ne, ale už se o nás trochu víc ví. Když se někde řekne Dakar, kachna, tak všichni vědí, o co jde. Doufám, že nám to pomůže.

Bylo těžké se na Dakar dostat?

Šli jsme do toho srdcem a vložili jsme do toho všechno. Lucka (Engová) si jako spolujezdec zaplatila svoje náklady, já jsem si vzala půjčku šest set tisíc. Náš mechanik Tomáš nám na autě udělal práci skoro zadarmo. Prostě jsme do toho šli jako srdcaři a na Dakaru jsme nechali duši, abychom dojeli.

Čekali jste, že na Dakaru vyvoláte takový rozruch a ohlas?

Bylo to super. Rok jsme makali, vymýšleli, připravovali jsme se a dali jsme do toho úplně všechno. Když jsme pak viděli, že se to líbí lidem a je o nás zájem, tak to pro nás byla ta největší odměna. Jednak fakt, že jsme to dokázali a jako Češi jsme se tam dostali. A pak také, když jsme viděli tu zpětnou vazbu. Psali nám lidi s Chile, Austrálie, z Kanady, Argentiny, prostě z celého světa a posílali nám vzkazy a pozdravy. A to je něco, co nás hnalo a pořád žene kupředu.

Barbora HolickáNa podzim dostane auto nový design. Foto: PrahaIN.cz

Říká se, že Dakar je zážitek na celý život…

Samozřejmě. Je to tak. A i kdybychom se už nikdy na Dakar nevrátili, tak ničeho litovat nebudu, protože je to zážitek na celý život. I s tímto vědomím jsem si tu půjčku brala. Je to něco, co už nám nikdy nikdo nevezme. Budeme mít jednou na co vzpomínat. Až budeme sedět staré v bačkorách na kanapi, tak se můžeme koukat na tu medaili a na záznam z Dakaru, na výstřižky z novin a říkat si, bylo to skvělé a stálo to za to.

Česká automobilová závodnice Barbora Holická začala jezdit moto sport až v 26 letech. Přestože začala s tímto náročným sportem poměrně pozdě, úspěšně jezdí všechny známé závody v České republice i v zahraničí. V roce V 2018 získala v anketě Zlatý volant cenu Elišky Junkové pro nejlepší ženu českého moto sportu. V lednu se svou spolujezdkyní Lucií Engovou poprvé vyjela na legendární Rallye Dakar, kde ženy vzbudily úžas a celosvětovou pozornost s kultovním Citroënem 2CV – Duckar. Ten se stal hitem Dakaru.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných