foto: Wikimedia Commons, David Sedlecký, k užití pro média/Osmany Laffita
PrahaIN.cz již přinesla pohled ředitele Domu kultury Teplice na vystoupení Osmanyho Laffity z 12. prosince tohoto roku. Vše doprovází hořkost a vzájemná obviňování. Nyní se věnujme celé kauze z pohledu slavného módního návrháře. Redakce totiž hovořila se Stanislavem Zdílnou, producentem pořadu, se kterým Laffita do severočeského města přijel. Vůči všemu se ohradil.
Předchozí text naleznete ZDE.
PrahaIN.cz už v úterý odpoledne oslovila Osmanyho Laffitu a jeho manžela. Ti se ovšem nechtěli vyjadřovat. Smluvní vztahy s divadlem prý zajišťuje producent a oni se starají „jen o to“, že vyprodají osmdesát sálů za rok. Propojili jsme se tedy se Stanislavem Zdílnou. Ten nám v noci z úterý na středu odeslal obsáhlé vyjádření. Ráno jsme s ním mluvili také telefonicky.
„Je to nepříjemnost. Za šest let jsme měli nějakých 300, 400 vystoupení a spolupracujeme především s městskými či příspěvkovými organizacemi a žádný pořadatel neměl s našimi požadavky problémy. Je to situace, která nás strašně mrzí. Osmany chtěl vystoupit jen proto, že nechtěl zklamat diváky, protože věděl, že oni za to nemohou,“ řekl Zdílna a doplnil, že na sociálních sítích má tým Laffity velkou podporu fanoušků.
Pojďme ale k pohledu producenta a jednatele společnosti Entertainment production.
Všechno je prý jinak
„Protože první vystoupení pro Dům kultury bylo dlouho dopředu vyprodáno, tak již od 27. února 2023 probíhala jednání o vystoupení v roce 2024. Až do 25. ledna 2024, tedy téměř 11 měsíců, kdy byla smlouva ze strany Domu kultury podepsána, proběhla e-mailová komunikace, kde se smlouva několikrát upravovala dle požadavků Domu kultury. Ve finální verzi je zřetelně uvedeno, že Technické a Všeobecné smluvní podmínky jsou nedílnou přílohou této smlouvy a jsou zveřejněny na webových stránkách. Pan ředitel Šoba však ve své obhajobě neustále pracuje s dokumentem, kdy tyto podmínky byly přílohou smlouvy a na webu nebyly zveřejněny. Tyto podmínky jsou již z roku 2022 a naše agentura je nepoužívá od 28. dubna 2023. Tyto podmínky jsou ze smlouvy, kterou naše agentura uzavřela s jiným pořadatelem 9. ledna. 2024 a pořadatel si textovou část zkopírovanou z webu přidal k textu smlouvy. Tato smlouva je opatřena elektronickým podpisem, a tak nelze o její pravosti pochybovat. Pochybovat tak lze o tom, že pan Šoba podepsal smlouvu a podmínky, které prezentuje. Už jen díky tomu, že smlouva mezi Domem kultury byla podepsána až šestnáct dnů po podpisu smlouvy, kde jsou platné VOP součástí smlouvy,“ vyjadřuje se ke smlouvě.
Podle Stanislava Zdílny Dům kultury Teplice nedodržel celou řadu věcí z podepsané smlouvy. Kromě toho, že neprodával vstupenky za jednotnou cenu a neinformoval agenturu o jejich předprodeji, také odmítl zajistit víno v potřebném rozsahu, to prý Laffita používá mimo jiné jako rekvizitu při svých představeních. Nejedná se prý navíc o žádné luxusní víno, jak tvrdil ředitel Domu kultury, ale o běžné, které zakoupíte v Albertu za zhruba 130 korun.
Jídlo
U občerstvení se Zdílna zastavuje a podotýká, že ředitel divadla ve svém vyjádření v žádném případě nepřipouští jakékoliv porušení smlouvy a záměrně klame v tom, které občerstvení požadují. „Studené (může být např. sushi, ale ne chlebíčky) a teplé občerstvení pro pět osob (např. grilované kuře, guláš, ovocné knedlíky, pizza, těstoviny...), mísa s ovocem, sklenice (nesmí být plast či jiné jednorázové nádobí), otvírák na víno, ubrousky. Na vyžádání káva a čaj,“ cituje výčet požadavků.
„Zde je třeba požadavek na občerstvení dát do kontextu. Pro účinkující znamená v cirka 14 hodin, ale i dříve vyjet do místa konání vystoupení, následně vystoupení připravit, odzkoušet a poté v nejvyšší kvalitě realizovat. Prostor jít se občerstvit mimo místo vystoupení je nereálný z časových důvodů. Návrat domů z vystoupení bývá kolem půlnoci, takže bez zajištěného občerstvení od pořadatele by tak účinkující byli cirka deset a více hodin bez možnosti jídla. Je zvláštní, že celou dobu, co Osmany se svou show jezdí po celé republice, jsou Teplice jediným místem, kde mají problém zajistit občerstvení,“ komentuje Stanislav Zdílna.
Upozorňuje také na to, že podmínky na webu zřetelně zmiňují, že „Agentura si vyhrazuje právo na změnu!“
„Ve svém vyjádření ředitel Šoba uvádí, že nám dodatkem navýší náš honorář o dva tisíce a občerstvení si zajistíme my. Zde si pan ředitel opět neověřil informaci, kterou nám Dům kultury zaslal do e-mailu, protože nám nabídnul navýšení o 3.000 korun. Jediné, co souhlasí, je, že z naší strany byla nabídka na navýšení o 15 procent z ceny pořadu nebo dělení tržby v poměru 80 procent pro naši agenturu a 20 procent pro Dům kultury. Zdá se vám toto procentuální dělení divné? Máte pravdu. Ale v tomto formátu pan Šoba uzavírá běžně smlouvy s jinými pořadateli. Jakkoli nám to přijde jako velmi špatné chování dobrého hospodáře, tyto smlouvy s tak vysokým dělením tržby najdete běžně v registru smluv. U příspěvkové organizace, která má velkorysé příspěvky na provoz od svého zřizovatele (v roce 2024 jde o částku 39.400.000 korun), bych čekal větší snahu pokrýt rozpočet vlastními silami, nikoli z peněz daňových poplatníků,“ vyjadřuje se dále.
Podle něj mimochodem část občerstvení platila z vlastní kapsy zaměstnankyně Domu kultury Teplice: „Tuto informaci sdělila osobně účinkujícím v šatně s dovětkem, jak jí je to trapné.“
Konflikt?
Zmiňuje se také o stánku s merchem, ředitel totiž uvedl, že nic takového ve smlouvě nebylo uvedeno. Zdílna se ohrazuje a říká, že Přemysl Šoba nejspíš ani neví, co vlastně podepsal.
A konflikt popsaný ředitelem i údajným svědkem mezi členem týmu Laffity a zaměstnankyní divadla? Je prý zkreslený. „Pokud by jednání bylo natolik agresivní, jak zmiňuje anonymní příspěvek, je s podivem, že nebyla přivolána policie, aby celý incident prošetřila. Proč tak napadená žena nebo její ochránci neučinili?“
Vrací se také k technickým problémům během vystoupení. Konstatuje, že tým módního návrháře si většinou pořizuje pracovní záznam show, což platilo i v případě Teplic a incident s nepuštěním hned tří skladeb je ve videu zřetelný. „Nejprve zvukař nepustil soutěžní ukázku, následně ani skladbu zpěvačky. Ačkoli byl celou dobu ve spojení s producentem show prostřednictvím vysílačky, tak na jeho požadavky na puštění skladeb nereagoval. Reagoval až po několika minutách, kdy umělci na pódiu museli improvizovat, a nebylo možné riskovat, že poslední skladba nebude správně odehrána,“ popisuje producent v prohlášení a doplňuje, že na vysílačce byl kromě zvukaře a osvětlovače také manžel Laffity.
„Závěrečné shrnutí je konstatováním skutečnosti, že statutář, pan Šoba, očividně nevěděl, jakou smlouvu podepsal a dělal všechny kroky, aby smlouvu nedodržoval a nesnažil se sjednat nápravu. Navíc zcela zbaběle problém neřešil sám, ale vždy prostřednictvím paní Kremlové, programové pracovnice Domu kultury. Pokud pan Šoba ve svém textu hovoří o kompromisech, tak by mělo jít o takové kompromisy, které budou chtít obě strany řešit. Nikoli konstatování, že Dům kultury nic takového nepodepsal. Jen díky úctě k platícím divákům ze strany pana Laffity a dalších umělců bylo představení odehráno. Oproti panu Šobovi jsme diváky nechtěli trestat zrušením vystoupení, které bylo několik týdnů předem beznadějně vyprodáno a jen na tržbě přineslo Domu kultury v roce 2024 zhruba 300.000 korun. Podobná částka byla i za vystoupení v roce 2023. Zatímco jiné příspěvkové organizace jsou u našeho programu spokojeny s tržbou, která jim tak dovolí zajistit pro obyvatele jejich lokace bezplatný program například na celé Vánoce, tak pan Šoba řeší problém, který shrnuje jen jako občerstvení. Zcela zapomíná zmínit, že Dům kultury nedodržel i další body smlouvy, které jsou pro nás zcela zásadní,“ uzavírá Stanislav Zdílna.