foto: Archiv Š. Cimlové, se svolením/Influencerka a učitelka Štěpánka Cimlová
ROZHOVOR: Na českém internetu lze jen těžko hledat známějšího pedagoga než Štěpánku Cimlovou, která na sítích vystupuje pod jménem Štěkánka The Učitelka. Na TikToku má přes čtvrt milionu sledujících, Instagram počítá necelých čtyřicet tisíc fanoušků, působí také na Youtube.
Učitelka Štěpánka Cimlová se ve svých videích zaměřuje na školství. V poslední době vystoupila také v několika médiích včetně České televize.
Některá její videa přinesla hodně emocí. Jedno z nich se týkalo jejího názoru na praktiky některých učitelů. Kdo někdy chodil do školy, zná to. „Dostaneš to až na konci školního roku... Nebo po hodině,“ řekl nejeden učitel, když žákovi zabavil během vyučování zakázaný mobil. Tohle je podle Cimlové špatně.
Jak uvedla ve videu na sociálních sítích, pokud učitel žákovi něco zabaví, je to krádež. „To je princip soukromého vlastnictví,“ říká. Příspěvek měl obrovský dosah, a především na Facebooku sklidil také hodně kritiky včetně vulgárních komentářů.
Psali jsme
Pouze knihy byly obsahem velké tašky jednoho ze studentů, kvůli kterému v pondělí odpoledne zasahovali policisté v budově Matematicko-fyzikální…
Na síti X se zase proti tvrzením Štěpánky Cimlové ohradila učitelka, i její příspěvek měl slušný dosah. „Její výroky mohou negativně ovlivnit naši každodenní snahu o nastavování pravidel ve třídě a jejich dodržování. Videa přináší dětem argumenty, proč mohou porušovat školní řád a narušují poté plynulé vzdělávání i ostatních dětí,“ uvedla.
Do detailu
Se Štěpánkovou Cimlovou alias Štěkánkou The Učitelkou jsme to probrali do detailu.
Podle ní se všechno má řešit domluvou. A pokud učitel preventivně pečuje o vztahy ve třídě, zajímá se o potřeby žáků a komunikuje s nimi s respektem, prý se jenom velmi zřídka stane, že žák nereaguje na pokus o domluvu.
„Pokud učitel srozumitelně a klidně vysvětlí, proč je dobré přestat něco dělat, většina žáků reaguje rozumně a dříve či později to dělat přestane. Samozřejmě nemůžeme očekávat, že děti budou fungovat jako na dálkové ovládání. Jsou to lidské bytosti, ne stroje, nicméně přesvědčení, že většina žáků je nezvladatelná a dělá učitelům naschvály, je naprosto zcestné a šíří jej učitelé, kteří nedělají dobře svoji práci. Autoritativní přístup učitele se přežil, nefunguje v mnoha ohledech, logicky i v tomto,“ popisuje.
Cimlová připouští, že i v respektujícím prostředí se může vyskytnout rušivý prvek, jeden konkrétní žák, který je zrovna fascinován něčím, co ostatní ruší, třeba si ani sám nemůže pomoci to nedělat.
„Pak je na učiteli, aby požádal žáka, aby věc schoval, vypnul nebo odložil, podle situace. V žádném případě nemá učitel oprávnění s jakoukoliv věcí žáka manipulovat, dotýkat se jí, někam ji odnášet, zkrátka s ní nakládat,“ upozorňuje učitelka a influencerka.
Psali jsme
Redakce PrahaIN.cz vloni informovala o kauze fingovaných vražd, nákupů drog a cigaret. O případu v březnu 2022 informovali také kriminalisté…
Upozorňuje také, že nic z toho, co ve svých videích říká, nejsou jen její názory, konkrétně myslí právě nařízení odložení nebo vypnutí telefonu, což je prý postup, který vychází z právního řádu a doporučuje ho i Česká školní inspekce a další instituce.
„Pokud žák neposlechne učitele, může dojít na kázeňská opatření, jako je například poznámka. Jiné možnosti trestu učitel nemá. Proto je právě extrémně důležitá prevence. Úplně jiný případ jsou pak různé nebezpečné předměty jako zbraně, nože, výbušniny a situace, kdy jimi žák ohrožuje své okolí. To je samozřejmě naprosto nestandardní, výjimečná situace, kdy učitel jedná v zájmu bezpečnosti nebo sebeobrany a zbraň útočníkovi třeba i z ruky vyrve. Touto problematikou se ale zabývá úplně jiná oblast právního řádu a je zbytečné se o ní bavit v souvislosti s tradičním školním zabavováním,“ říká Štěpánka Cimlová.
A jak to řeší sama Cimlová? Pokud prý učí ve státní škole, poprosí žáka, aby telefon odložil. Pokud neuposlechne, promluví s ním a vysvětlí mu, proč je to důležité, aby s telefonem nerušil, následně si vyslechne jeho stanovisko. Poslední možností je direktivní nařízení.
„Tak i tak budu pracovat na tom, abych rozklíčovala, proč se nechce soustředit na výuku, jestli není nějaký způsob, jak ji udělat zajímavější, jak ho vtáhnout do děje, jestli nemá nějaké trable v osobním životě a tak dále. Standardní pedagogická práce, respektive prostě práce s lidmi,“ slibuje učitelka.
Štěpánka Cimlová. Zdroj: Archiv Š. Cimlové, se svolením
Ptali jsme se také na to, jestli má přehled, na kolika školách se tento podle Cimlové správný postup děje. Upozorňuje, že se nejedná o její „výmysl“ a existuje několik průzkumů, které ukazují, že na mnoha místech ne.
„Většinou v rámci diplomové nebo disertační práce, které analyzovaly Školní vzdělávací programy, tedy školní osnovy, a zkoumaly, do jaké míry jsou v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem, tedy centrálními osnovami, které jsou pro školy závazné a vydává je Ministerstvo školství. Výzkumy opakovaně zjišťují, že až 90 procent školních vzdělávacích programů není v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem. Drtivá většina škol tedy nefunguje správně ani na papíře, natož prakticky. Důvody, proč to tak je, jsou neznalost nebo nezájem lidí, kteří ty programy píší a realizují. Nic jiného to být nemůže,“ říká.
Nenávistné komentáře?
Zabavení telefonu jsme už probrali. Jak jsme zmínili, pod videem se především na Facebooku objevilo dost nenávistných komentářů, které s tvrzením učitelky ani do puntíku nesouhlasily.
Cimlová se podle svých slov snaží komentáře číst, ale dokud se pohybuje v bublině rodičů, učitelů a dětí zajímajících se o školstvích. Virální videa často přilákají širokou veřejnost.
„Jakmile ale vykouknou z bubliny a začne je komentovat i naštvaný pán, který se evidentně o školství nijak nezajímá, jenom potřeboval na internet napsat něco sprostého o mladých lidech, tak už přestávám číst. To je asi stejně přínosné a příjemné jako pozorovat, jak se roztéká slimák na asfaltu,“ má jasno Cimlová a dodává, že osobně se jí nedotkne nic, co na sítích čte.
Psali jsme
KAUZA: Služby fyzické ostrahy ve Všeobecné fakultní nemocnici v Praze (VFN) byly prý téměř rok dodávány předraženě a bez smlouvy. Z původních 1,2…
„Řeknete, že učitel nesmí žákům nic zabavovat, což je prostý popis právního stavu, jak trefně napsal jeden komentující, a lidé na to reagují v emocích. Tyto emoce ale nemohou logicky souviset ani se zmiňovaným právním stavem, který je z podstaty emočně neutrální, ani se mnou, protože já jsem pouhý poslíček. Lidi samozřejmě komentují i poslíčka, když se jim nelíbí, jak vypadá nebo jak mluví, ale i to je něco, co se mě nemůže dotknout, protože Štěkánka je vlastně takový avatar. Lidi křičí na virtuálního maňáska, zatímco já popíjím ranní kávu,“ dodává.
Cimlová prý ve tvorbě obsahu vychází hlavně z toho, co jí píší děti a mladí lidé a snaží se jim pomoct tak, že informuje o jejich právech způsobem, který vymýšlí tak, aby byl efektivní.
„Obrovská vlna reakcí a následných debat, které často vyúsťují i v řešení na konkrétních školách, svědčí o tom, že efektivní je. To se mi pak i ty sprosté a primitivní komentáře čtou s radostí, protože značí, že video má dosah,“ uzavírá.