foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Anglie, ilustrační foto
Nedávno jsme informovali o tom, že mezi autobusovými dopravci, kteří jezdí z Prahy, je velký zájem o jízdy do Francie. Ptali jsme se dopravců i na další destinace, které jsou v kurzu.
Někdo se bojí létat, další chce využít cestu po zemi kvůli ekologii a udržitelnosti. V dnešní době není letecká doprava potřeba, dopravci jezdí téměř na všechna místa v Evropě.
Například společnost Flixbus už nějakou dobu jezdí do Skandinávie, která je podle nich velmi oblíbenou letní dovolenkovou destinací Čechů. Jezdí do dánské Kodaně, švédského Malmö, ale i norského Osla.
Od konce července jezdí tato společnost s jedním přestupem ve Varšavě dokonce až do Finska. Tam je hlavním tahákem především hlavní město Helsinky, kam se dostanete i s přestupem za necelých 32 hodin.
„Tato linka spojuje pobaltské státy – Estonsko, Litvu a Lotyšsko, kde FlixBus provozuje svou síť od roku 2020. Plány na zapojení Finska do naší zelené sítě byly již dříve, aktivity však zbrzdila pandemie covid-19,“ komentuje tisková mluvčí Martina Čmielová.
Psali jsme
Televizní obrazovky po celém světě v posledních týdnech odvysílaly záběry nepokojů ve Francii. Paříž nebyla výjimkou. Právě do této destinace už…
Podle slov mluvčí nejsou tak dlouhé linky většinou vytíženy v celé délce, ale společnost chce zákazníkům nabízet spojení, ačkoli často využijí jen kratší úsek cesty. „Věříme, že nová linka do Finska pomůže lidem v cestování především mezi Polskem, pobaltskými státy a Finskem.“
Nicméně například o spoj z Prahy do Švédska je prý zájem slušný.
„Počet zákazníků cestujících mezi Prahou a švédskými destinacemi se pohybuje v řádech jednotek tisíců cestujících, vidíme zde, že zájem rok od roku roste,“ říká Čmielová.
A ačkoli se někomu může zdát devatenáctihodinová cesta třeba do švédského Göteborgu jako dlouhá, věřte, že lidé jezdí i delší trasy.
Göteborg. Zdroj: PrahaIN.cz
Nejdelší přímá trasa z Prahy vede do estonského Tallinu. Má 1.912 kilometrů a cesta trvá kolem dvaceti sedmi hodin. Na druhém místě je Barcelona. S přestupem se lze nejdál dostat do Lisabonu (3.050 kilometrů).
Regiojet: Autobusem je v kurzu Londýn, vlakem Chorvatsko a Budapešť
Jejich konkurence Regiojet, což je další významný hráč na poli tuzemské dopravy, do Skandinávie či Estonska nejezdí. Jejich nejdelším spojem je v současné době trasa Praha - Londýn, která má přes 1.100 kilometrů. Cesta trvá asi osmnáct hodin.
„O linku je velký zájem, vytížená je zejména v letní sezoně,“ uvedla tisková mluvčí Regiojetu Alexandra Janoušek Kostřicová.
Žlutý dopravce má ovšem i vlakové spoje.
„Nejdelší vlaková linka RegioJet je chorvatská. Letos jezdíme na lince Praha - Rijeka, loni Praha - Split a v příštím roce se chystáme obnovit provoz opět do Splitu. Po chorvatské lince následuje linka Praha - Přemyšl, Praha - Košice, Praha - Budapešť a Praha - Žilina,“ popisuje mluvčí Regiojetu.
Z důvodu války na Ukrajině byla velmi vytížená linka Praha - Přemyšl, která za rok svého fungování (od 1. března 2022 do 1. března 2023) přepravila přes 110 tisíc cestujících.
Z Prahy do Splitu kolem 100 tisíc lidí.
Velmi oblíbená je i kratší linka Praha - Vídeň - Budapešť. Ta zaznamenala v roce 2022 s 650 tisíci přepravených cestujících největší meziroční nárůst. Podle Regiojetu se jedná se o meziroční růst 150 procent. Od svého spuštění v roce 2020 přepravil tuzemský dopravce na této lince přes milion sto cestujících.
„V roce 2022 cestovalo na IC linkách v expresních vlacích celkově téměř pět milionů cestujících, tedy o 28 procent více než v roce 2021. Průměrná obsazenost vlaků přitom za celý rok 2022 činí 85 procent,“ uzavírá Kostřicová