21. duben. Den, kdy začala stavba metra linky D

21. 04. 202218:30
21. duben. Den, kdy začala stavba metra linky D
foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz (stejně jako ostatní fotografie v článku)/Kladívka, kterými bylo poklepáno na základní kámen

Nedaleko stávající stanice metra Pankrác byla ve čtvrtek 21. dubna slavnostně zahájena jedna z nejvýznamnějších dopravních staveb posledních let, a to nová linka D pražského metra. Konkrétně se jedná o první úsek Pankrác – Olbrachtova.

Z technologického hlediska jde o nejsložitější část celé trasy, jejíž součástí jsou dvě stanice, včetně jedné přestupní. Výstavba bude probíhat v šesti lokalitách následujících 90 měsíců. První ražby zahájili zhotovitelé už v těchto dnech.

„Takový okamžik, jakým je zahájení nově trasy metra, se naposledy uskutečnil před 44 lety, kdy začala stavba linky B,“ řekl na slavnostním zahájení stavby náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).

První traťový úsek Pankrác – Olbrachtova postaví mezinárodní „Sdružení Metro I.D“ společností Subterra, HOCHTIEF CZ, STRABAG, HOCHTIEF Infrastructure a Ed. Züblin.

Dokončení nejen prvního úseku, ale i celého metra D předpokládá Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) na konci roku 2029.

metro

„Tohle je určitě jeden z nejdůležitějších momentů, který v roli primátora zažívám. Po více než 40 letech zahajujeme stavbu nové linky pražského metra. Dotáhli jsme to, a to i díky tomu, že se podařilo dohodnout se s vlastníky potřebných pozemků. Metro D patřilo mezi naše klíčové priority už před volbami. Jedná se o jednu z nejvýznamnějších současných investic nejen pro Prahu, ale i pro celou Českou republiku. Geologický průzkum jsme odstartovali už v červnu 2019, tedy půl roku po nástupu do funkce, a teď na něj navazujeme zahájením samotné stavby. Teď už déčku nestojí nic v cestě,“ uvedl primátor hlavního města Prahy Zdeněk Hřib (PIRÁTI).

Výstavba čtvrté trasy pražského metra, je rozdělena dle náročnosti do čtyř na sebe postupně navazujících etap. Práce začínají na nejnáročnějším úseku, jehož výstavba potrvá nejdéle, až sedm a půl roku. Jako poslední naopak vznikne nejjednodušší úsek, kde stavební práce zaberou pouze zhruba čtyři roky.

V první etapě, označované jako I.D1a, DPP a sdružení zhotovitelů postaví úsek Pankrác D – Olbrachtova. Na ní naváže druhý úsek, označovaný jako I.D1b, Olbrachtova – Nové Dvory.

metro

metro

Veřejnou zakázku na zhotovitele tohoto úseku DPP vyhlásí v nejbližších týdnech, přičemž stavbu plánuje zahájit na podzim 2023. V rámci této fáze vzniknou tři stanice: Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory a tři mezistaniční tunely, počínaje tím za stanicí Olbrachtova.

Třetí v pořadí by se měl začít stavět úsek z Pankráce směrem do centra Prahy, tj. I.D3 Náměstí Bratří Synků – Náměstí Míru, s předpokladem zahájení na konci jara 2024.

Jako poslední DPP plánuje na podzim 2025 zahájit výstavbu úseku I.D2 Libuš – Depo Písnice, kde vzniknou tři stanice, mezistaniční traťové tunely a také samotné depo pro vlaky linky D. Dokončení a zprovoznění všech úseků DPP předpokládá na podzim 2029.

„Dnešní den je dalším významným milníkem pro Prahu, nicméně zahájení stavby přecházela kromě zpracování projektu obrovská řada kroků, které jsme museli udělat a zabraly tisíce hodin práce. Jedním z klíčových, když někde chceme stavět, je mít ke stavbě potřebné pozemky, což byla mravenci práce, protože ne všechny pozemky potřebné ke stavbě metra Praze patřily. Museli jsme vést stovky hodin jednání a nakonec jsme dospěli ke zdárnému cíli, kdy se nám podařilo uzavřít celou řadu dohod a směn, což se na počátku zdálo být vlastně neřešitelný úkol a v minulém volební období to vypadalo, že na tom může celá stavba trasy metra D spadnout. Proto jsem rád, že mravenčí práce desítek úředníků a právníků a vypjaté složité jednání vedou k cíli. Zvládli jsme majetkopravně vypořádat tyto komplikované lokality a Praha díky tomu může začít se stavbou metra,“ uvedl pro portál PrahaIN.cz radní Jan Chabr (TOP 09).

metro

„Jsem rád, že metro D, které je spjaté s pražskou ODS už od roku 2012, kdy jsme zadali prvotní impulz pro jeho výstavbu, se dnes konečně po dlouhé době začíná stavět. V našem hlavním městě je toho ještě dost, co musíme udělat pro zkvalitnění dopravy, ale dnešek je dobrou zprávou pro velkou část Pražanů a krok k lepšímu životu v našem městě. Věřím, že další kroky teď budou následovat rychleji. Ostatně dostavba chybějící dopravní infrastruktury a zajištění jejího provozu je i jedním z klíčových bodů programu koalice SPOLU pro letošní komunální volby,“ prozradil v tiskovém prohlášení kandidát na budoucího premiéra Bohuslav Svoboda (ODS).

„Výstavba metra D je jedním z hlavních cílů naší strategie. Za uplynulé více než tři roky jsme na přípravě tohoto projektu odvedli ohromný kus práce, jehož výsledkem je zahájení stavby trasy D pražského metra. Proto na tomto místě chci poděkovat především kolegům  a všem, kteří se na tom podíleli a našemu akcionáři, hlavnímu městu Praze za podporu. Po 12 letech začínáme v Praze opět stavět metro a po 43 letech novou čtvrtou trasu. Metro D bude mít zásadní dopad na MHD v jižní části Prahy. Díky metru D přivedeme do Prahy metro s plně automatizovaným provozem a posuneme tím technologickou úroveň stávajícího systému pražského metra o generaci výše,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel DPP Petr Witowski.

Více fotografií ze slavnostního zahájení stavby naleznete v galerii.

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných