Ani po letech není jasné, co s elektrokoleběžkami

29. 06. 202414:11
Ani po letech není jasné, co s elektrokoleběžkami
foto: Jakub Mračno, PrahaIN.cz/Elektrokoleběžky, ilustrační foto

Na stolech městských částí leží nový návrh od Technické správy komunikací (TSK), který řeší provoz bikesharingu. TSK staví na soukromoprávních vztazích s provozovateli. S návrhem řada městských částí nesouhlasí.

Pro některé skvělý dopravní prostředek, pro jiné překážka, stres a chaos. Řeč je o sdílených elektrokoloběžkách a kolech, ty způsobují těžkou hlavu nejednomu obyvateli Prahy. Lidé si stěžují na bezohledné ježdění a špatné parkování, se kterým bojují snad všechny centrální pražské části. A je fakt, že na mnoha místech se situace výrazně zlepšila. Nicméně podle posledních dat policie a Centra dopravních služeb přibývá nehod elektrokoloběžkářů, mnozí také sami přiznavájí, že před jízdou požili alkohol. 

„Téměř tři z deseti českých uživatelů elektrokoloběžek, kteří se mezinárodního průzkumu postojů účastníků silničního provozu ESRA3 zúčastnili, přiznalo, že v uplynulých 30 dnech jeli alespoň jednou na elektrokoloběžce pod vlivem alkoholu. V roce 2023 bylo evidováno 354 zraněných osob na elektrokoloběžkách, 288 z nich pak bylo Policií ČR shledáno za viníky těchto nehod. U 134 z nich byla zjištěna přítomnost alkoholu, tj. 46,5 procent osob na elektrokoloběžkách, které zavinily dopravní nehodu a byly zraněny pod vlivem alkoholu,“ uvedl v tiskové zprávě Centra dopravního výzkumu ředitel Jindřich Frič.

„V praxi to bude vypadat tak, že mezi TSK a majiteli pozemků, tedy Prahou a jednotlivými radnicemi městských částí, bude uzavřena dohoda o udělení souhlasu se zvláštním užíváním veřejného prostranství a následně bude mezi TSK a jednotlivými provozovateli bikesharingu uzavřena dohoda o spolupráci a postoupení tohoto souhlasu se zvláštním užíváním veřejného prostranství. Datově nám bude pomáhat Operátor ICT, který vybuduje datovou platformu pro Bikesharing,“ uvedl pro Metro.cz Filip Hájek, generální ředitel TSK, k chystanému návrhu.

Praha 2

S podobou návrhu smlouvy některé městské části nesouhlasí. Řadu připomínek tak vznesla například Městská část Praha 2, jak uvádí jejich tisková zpráva.

„O systémové řešení bikesharingu jsme jako radnice Prahy 2 usilovali už od roku 2018. Jednání s magistrátem ani s ministerstvem dopravy však nikam nevedla, proto jsme se chopili iniciativy sami a uzavřeli jsme v březnu 2023 s bikesharingovými společnostmi dohodu na lokální úrovni. Vymezili jsme tak podmínky, za jakých může být tato služba na území naší městské části provozována. S odstupem času hodnotím tento krok pozitivně. Parkování sdílených elektrokoloběžek a kol se v Praze 2 od té doby o dost zlepšilo,“ uvedl ve zprávě Tomáš Halva (TOP 09), radní Prahy 2 pro oblast dopravy.

Městská část nesouhlasí nejen s výší pokut pro koncové uživatele, ale i s výší poplatků pro provozovatele a s výší minimálního požadovaného pojištění. To považuje totiž za nízké.

Jednička chce úplný zákaz

Zatím nejvýrazněji se však k návrhu vymezila Praha 1. Ta na svém území totiž odmítá bikesharing úplně. Své stanovisko zveřejnila městská část i v tiskové zprávě ze dne 11. června 2024.

„Situace je naprosto neudržitelná. K úplnému zákazu nás vede zásadní nerespektování pravidel silničního provozu i absence prosté lidské slušnosti a ohleduplnosti provozovateli i uživateli sdílených koloběžek,“ uvedla starostka Terezie Radoměřská (TOP 09).

S žádostí o detailnější informace jsme se obrátili i na Vojtěcha Ryvolu (BEZPP), radního pro dopravu Prahy 1.

„Ono to opravdu není nic jiného než zneužití veřejného prostoru ke obohacení soukromých firem. Já nebyl zvolen k tomu, abych denně kontroloval počínání čtyř soukromých společností. Snaha o rozumnou domluvu byla, leč to, co se děje v našich ulicích překročilo všechny meze slušného podnikání,“ sdělil nám Ryvola a komentoval také stížnosti z řad místních.

„Stačí se podívat na různé facebookové stránky Prahy 1. Stížnosti na koloběžky jsou na denním pořádku. Několikrát týdně dostávám i dopisy od našich rezidentů, co jsem to za radního Prahy 1, když nedokážu sjednat pořádek a vyhnat ten nebezpečný šrot (citace z jednoho dopisu) z našich ulic. Oni totiž jsou dva základní problémy. Parking, kdy od března je Praha 1 opravdu zaplavena těmito vehikly, a jízda po chodnících, kdy kostky v našich ulicích opravdu neslouží ke komfortní jízdě, a proto hurá mezi lidi na chodníky, kde se jezdit dá.“

Nesouhlas dalších městských částí

Ohledně stanoviska ke zmíněnému návrhu jsme kontaktovali i další městské části, a to především ty, kde je koncentrace turistů, a tedy potenciálních uživatelů bikesharingu nejvyšší. Odpověď jsme dostali od Prahy 3 a Prahy 5.

„Problematiku provozu elektrokoloběžek řešíme ve spolupráci s hlavním městem a připomínkováním vznikající celoměstské vyhlášky. Samostatně s provozovateli řešíme rozsah a počet míst, kde by v naší městské části mohlo být povoleno koloběžky parkovat. Nejvíce problematickou oblastí je dolní Smíchov a Malá Strana. Pokud by provozovatelé nebyli schopni zajistit plnění přísných podmínek návrhu vyhlášky svými zákazníky, nevylučujeme možnost připojení se k iniciativě Prahy 1 a zákazu provozu půjčoven koloběžek i na našem území,“ vyjádřil se nám Milan Kryl (Piráti), místostarosta městské části Prahy 5.

„Stížnosti ze strany občanů na koloběžky jsou zasílány zejména přes sociální sítě a týkají se většinou parkování koloběžek. Subjektivně sleduji zlepšení situace a úbytek stížností s tím, jak se zvyšuje dostupnost parkovacích míst pro koloběžky a kola a jejich uživatelé se učí je postupně víc využívat a respektovat stanovený systém. Další posun směrem k lepšímu si slibujeme po podpisu připravované smlouvy o spolupráci mezi TSK a jednotlivými poskytovateli sdílených kol a koloběžek. Po podpisu smlouvy mají být všichni poskytovatelé zavázáni umožnit parkování pouze na vymezených místech a platit poplatek z takzvané zvláštní užívání komunikace (zábor) odvozený od počtu provozovaných kol a koloběžek,“ sdělil nám Ondřej Rut (Zelení), místostarosta Prahy 3.

Dle vyjádření TSK připomínkové řízení ještě stále probíhá, finální podoba návrhu pro město tak zatím není jistá. 

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných