Auta nejčastěji hoří „laxním“ majitelům

07. 08. 202207:31
Auta nejčastěji hoří „laxním“ majitelům
foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Ohořelé vozidlo; ilustrační foto

Nejen letní vedra jsou jediným spouštěčem požárů. V horkém počasí mohou být zdrojem požárního rizika i automobily, ve kterých se za pouhou hodinu na slunci může volant ohřát na více než 50 stupňů a přístrojová deska dokonce na 70 stupňů Celsia.

Riziko navíc roste u majitelů automobilů, kteří podceňují pravidelný servis. Právě u těchto vozidel roste možnost, že se v provozu projeví závada, která může požár způsobit. Zpravidla se jedná o problémy s elektroinstalací nebo také s brzdovým systémem. Je ale nutné poznamenat, že tyto závady se mohou projevit i mimo letní období. Na problém upozornila skupina AURES Holding ve své tiskové zprávě. 

Problémem je unikající palivo nebo rozpálený motor

Ke vznícení automobilu nedochází jen v důsledku nehody, ale i kvůli ledabylosti majitelů. Jednou z nejčastějších příčin vznícení vozu prý bývá únik paliva z palivového systému. Důvodů i míst, kudy může palivo unikat, je nespočet.

Moderní automobily jsou navíc stále více prošpikovány elektronikou, která je čím dál tím složitější a jejíž systémy jsou vedeny skrz celý vůz, tedy od motoru přes palubní desku, dveře a podlahu až k zavazadlovému prostoru. I nepatrná závada pak může způsobit jiskření, které může vést i ke vznícení unikajícího paliva nebo jeho výparů. Požár pak ve voze postupuje velmi rychle.

Co hoří, to se nezachrání

Důvodem požáru vozu může být i přehřátý motor. Dojde-li k němu, mohou se chladicí kapalina nebo olej při úniku do motorového prostoru dostat do kontaktu s rozpálenými částmi vozu jako je například výfukové potrubí, kde může dojít k jejich vznícení. Proto je důležité vůz pravidelně servisovat, aby se případná závada odhalila včas. Začne-li automobil hořet, jeho záchrana bývá velmi náročná až nemožná, protože se většinou vůz nepodaří začít hasit dostatečně rychle.

„Nejen před zimní sezónou, ale i před tou letní, by si měl každý nechat svůj vůz zkontrolovat v servisu. Zanedbaná péče obvykle vede k vyššímu vzniku závad, které mohou způsobit i k samovznícení vozu. Zevrubná jarní prohlídka by tedy neměla být jen o výměně pneumatik za letní, kontrole stavu chladící a brzdové kapaliny, tlumičů a brzd, či výměně vzduchového a palivového filtru, ale měla by zahrnovat i prověření palivového a elektrického systému,“ upozorňuje v tiskovém prohlášení provozní ředitel největšího prodejce ojetých vozů Petr Vaněček.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných