Autobusové standardy kvality PID splnila pouze Dopravní společnost Ústeckého kraje

21. 04. 202408:53
Autobusové standardy kvality PID splnila pouze Dopravní společnost Ústeckého kraje
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Trolejbus, ilustrační obrázek

Každého čtvrt roku probíhá v rámci Pražské integrované dopravy (PID) měření a vyhodnocování úrovně kvality jednotlivých autobusových dopravců. Ve 4. čtvrtletí loňského roku splnil všechny sledované indikátory pouze jediný, Dopravní společnost Ústeckého kraje.

Dokument Standardy kvality PID má zajistit, že cestující na první pohled poznají autobusy patřící do systému PID, které musí splňovat organizátorem definované požadavky na vybavení i vzhled. Součástí čtvrtletního hodnocení je celkem 21 indikátorů napříč všemi 33 dopravci v rámci Prahy, Středočeského kraje a sousedních krajů, které zajišťují dopravu v rámci systému PID. Informuje o tom web systému.

Mezi sledované indikátory patří plnění grafikonu, přesnost provozu, bezbariérovost, informování ve vozidlech a na zastávkách, stáří vozového parku nebo čistota vozidel a teplotní komfort. Důležité je také oblečení řidičů a to, jak dodržují své povinnosti.

Všechny požadavky splnil jen dopravce Ústeckého kraje

Všechny požadavky se dle informací uvedených v dubnovém Zpravodaji PID podařilo v rámci posledního hodnocení splnit pouze Dopravní společnosti Ústeckého kraje. Dalších pět dopravců, ČSAD AUTOBUSY České Budějovice, Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP), LEXTRANS BUS, ICOM transport a POHL Kladno, nesplnilo jeden z indikátorů.

O rok dříve, ve čtvrtém čtvrtletí roku 2022, se přitom všechny požadavky nepodařilo splnit žádnému z dopravců. Osm dopravních společností prý tehdy ale podalo kvalitní výkon s jedním nesplněným indikátorem. Ve většině případů se dle informací z webu týkal grafikonů nebo bezbariérovosti.

Problematické je informování ve vozech a plnění grafikonu

V závěru loňského roku bylo nejproblematičtější informování ve vozidlech. Tento indikátor splnilo pouze 11 dopravců. Druhým problematickým byl indikátor plnění grafikonu, který nesplnilo 15 dopravců, o 11 více než v předchozím čtvrtletí. Naopak nejlépe dopravci plní tepelnou pohodu a přesnost provozu.

Průměrné stáří autobusů všech dopravců bylo 6,9 let. Celkem bylo sledováno 3.135 vozidel, z nichž 2.761, tedy asi 88 procent, bylo bezbariérových. Podíl autobusů v novém červenošedém vzhledu stoupl na 18 procent.

Kritéria musí plnit také tramvaje a metro

PID se snaží očekávání cestujících naplnit také v hromadné dopravě na území hlavního města. Také tramvaje a metro musí splňovat řadu kritérií. Jak informuje web, pro cestující je nejdůležitější v tomto případě soulad jízdního řádu se skutečností. I v rámci DPP jsou standardy kvality přepravy pravidelně kontrolovány a vyhodnocovány.

Za rok 2023 splnilo všech 13 sledovaných ukazatelů metro. Dle informací ze zpravodaje nabízelo 75 procent bezbariérových stanic a průměrné stáří vozového parku bylo 18,4 let.

Jeden indikátor, konkrétně informování ve vozidlech, se nepodařilo splnit v rámci tramvajové dopravy. Problematická byla také čistota vozidel, protože průměrné plnění tohoto indikátoru bylo pouze 78 procent. Konkrétně šlo hlavně o graffiti uvnitř vozů. Tramvaje na konci loňského roku nabízely 72 procent bezbariérově přístupných spojů, stáří vozového parku 14,6 let a přesnost provozu 86 procent.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných