foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Autobusová zastávka; ilustrační foto
Už na konci června má vejít v platnost dříve avizovaná změna, kvůli které budou muset cestující před výstupem z autobusu nebo trolejbusu na území hlavního města vždy zmáčknout tlačítko stop. Projekt má pomoci s doháněním případných zpoždění nebo s udržováním tepelného komfortu ve vozech.
O záměru sjednotit všechny autobusové a trolejbusové zastávky na území Prahy do režimu zastávek na znamení jsme informovali už letos v únoru. Pražská integrovaná doprava (PID) nyní na sociálních sítích zveřejnila datum, od kterého by měla novinka platit. Osudným dnem má být sobota 29. června.
Datum chválili radní Středočeského kraje. Jak uvádí tisková zpráva, všechny zastávky v kraji budou od tohoto dne na znamení. Dosud takto fungovaly zastávky v Říčanech, Milovicích, Lysé na Labem, Benešově, Vlašimi a Voticích, Kralupech nad Vltavou, Čáslavi, Kutné Hoře, Slaném a v celém okrese Benešov. Žádné stížnosti na jejich fungování kraj neeviduje.
Praha se pravděpodobně přidá ve stejný den
Součástí příprav na změnu má být i informační kampaň na zastávkách i přímo ve vozech v podobě vývěsek a akustických upozornění. „Podle posledních dohod se zástupci hlavního města Prahy bude ke stejnému systému, v ten samý den, přistoupeno i na území Prahy. V tuto chvíli je ještě otevřena otázka charakteru sdružených zastávek tramvají s autobusy,“ informoval ve zprávě Petr Borecký (STAN), středočeský radní pro oblast veřejné dopravy.
„Těším se na spolupráci a rychlejší i plynulejší jízdu Prahou i celým Středočeským krajem. Snad už od 29. června, na kdy se plánuje celoplošně sjednocení charakteru všech autobusových i trolejbusových zastávek v rámci systému PID,“ stojí v příspěvku PID na Facebooku.
Systém má přinést řadu výhod
Systém už funguje v dalších evropských metropolích i krajích České republiky. Výhodou může být, že autobus zastaví jen tam, kde bude někdo nastupovat či vystupovat, čímž má například lépe udržovat tepelný komfort v zimě i v létě. Sjednocení všech zastávek může pomoci i cestujícím, kteří musí v současné době dávat pozor, v jakém režimu jejich zastávka funguje a zda mají povinnost před vystoupením mačkat tlačítko.
Reakce na sebe nenechaly dlouho čekat. Už původní informace o tom, že by měly být všechny autobusové a trolejbusové zastávky pouze na znamení, vzbudila vlnu vášní. Především těch negativních.
„Bylo by fajn, kdyby lidé, co tohle organizují, vylezli z kanceláře a jeli se s námi na měsíc každý den projet po Praze, aby taky poznali tu pravou problematiku provozu a neměnili neustále něco, co funguje, za něco, co nefunguje,“ komentoval pod příspěvkem PIDu Pavel, řidič autobusu.
Ušetření času ve špičce není reálné
Reálné není podle řidičů ani slibované ušetření času. To je prý možné pouze mimo špičku. „Denně píšu cca 10-15 minut zpoždění. Pokud jedu ve špičce přes Brumlovku 118, 124, 193, tak je to zpoždění ke 30 minutám. A na tohle mi nějaká zastávka na znamení pomůže jak? Pokud máte takový nutkání tuhle hovadinu zavést, tak si ji udělejte v rozmezí 22-4, kdy by to třeba mohlo opravdu něco urychlit, ale ne přes den, a zvlášť ve špičce, kdy je ta koncentrace lidí obrovská a na každý zastávce stejně někdo stojí nebo vystupuje,“ pokračoval další s řidičů.
Zmizet by mělo také hlášení o zastávkách na znamení. „Ze začátku bude určitě nutné na nový systém upozorňovat. Až se to zaběhne, pak plánujeme hlášku o zastávce na znamení odstranit,“ komentuje dále PID.
Psali jsme
Hlavní město zveřejnilo takzvaný jízdní řád dopravních investic. Je součástí návrhu Plánu udržitelné mobility Prahy a okolí do roku 2026…
Cestující i řidiči mají obavy
Obavy nejen řidičů, ale i dalších cestujících, se týkají včasného používání tlačítka znamení. Podle mnohých komentářů ho Pražané neumí správně používat a znamení dávají příliš pozdě. Zastavit autobus je pak velice obtížné. Jiní si stěžují na to, že při velké obsazenosti vozů se k tlačítkům nelze včas dostat a že tlačítka nefungují.
Chaos pak někteří očekávají v tramvajích. „Spíš se obávám, jak najednou v tramvajích budou lidi mačkat znamení k řidiči jak zběsilí,“ komentoval uživatel Honza.
Strach mají cestující také v případě, kdy budou čekat na zastávce za zhoršené viditelnosti nebo například v dešti. Řidiči jsou podle PID ale školeni na to, aby v takovém případě přizpůsobili rychlost jízdy tak, že si budou stoprocentně jisti, jestli v zastávce někdo nečeká. Cestující prý mohou využít také například baterku nebo reflexní prvky.
„Tak hlavně, aby autobusáci zastavovali v zastávkách. Největším nešvarem jsou právě zastávky na znamení, kdy autobus stojí v zastávce a jiný autobus zastávku projede a neumožní přestup pro cestující,“ přidal se do debaty Ondřej Matěj Hrubeš (ODS), radní Prahy 6 pro dopravu.
Ve světě to funguje, našli se i příznivci
„Pokud by to byl nesmysl, nefungovalo by to zcela běžně například v celém Německu, Rakousku nebo Švýcarsku,“ brání se v komentářích PID. Upozorňuje také na energetické výhody, menší hluk nebo úsporu pohonných hmot. Na jejich spotřebu je prý nejnáročnější rozjezd. Jednotný systém má také předejít nedorozuměním, která dnes vznikají, když cestující nedávají pozor.
„Funguje to v Bratislavě a líbilo se mi to. Já to jedině chválím,“ souhlasí s novinkou jeden z cestujících a další se přidává: „Konečně! Jinde běžná věc.“