foto: Facebook TSK Praha (stejně jako ostatní)/Rekonstrukce Barrandovského mostu
Rekonstrukce Barrandovského mostu měla být výkladní skříní stávajícího vedení Prahy. Padala slova o odvaze, nutnosti i dobrém výběru dodavatele. Dnes už se superlativy šetří, ukázalo se totiž, že za pár měsíců nabraly práce téměř měsíc zpoždění, navíc se stavba hned v první fázi prodražila o 43 milionů korun. Vedení Prahy si ale navzdory kritice z řad opozice stojí za svým.
První fáze dlouho očekávané rekonstrukce nejvytíženějšího pražského mostu, který spojuje Prahu 4 a 5 se protáhla o 27 dnů oproti původnímu harmonogramu. Vícepráce navíc hned v úvodu generální opravy mostu vyšly už na 43 milionů korun, což veřejně přiznal na jednání zastupitelstva Prahy náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha sobě).
Moderní, kvalitní a velmi drahý beton
Hlavním důvodem obou problémů, tedy zdržení i víceprací, je podle jeho slov použití velmi specifického betonu, který je výrazně dražší, než běžný stavební materiál. „Je podstatně dražší, na druhé straně nám tato technologie zajistí delší životnost mostu, a to až o desítky let, tedy si myslím, že to byla dobrá volba,“ uvedl Scheinherr na posledním zasedání pražských zastupitelů před komunálními volbami.
Vytuhl příliš rychle
Opozice na něm nicméně ani přes opakovanou snahu neprosadila bod, na jehož základě by byla aktuální fáze rekonstrukce prověřena nezávislým odborným posudkem. „Překvapuje mě, že volíme takto nákladné řešení, vinu na tom má dle mého názoru špatná příprava projektu, ale také prostý fakt, že použitá technologie prostě nemůže fungovat při vysokých teplotách, při kterých se beton pokládal. Není potom divu, že se nová vrstva nespojila s tou původní, protože prostě beton vlivem vedra vytuhl příliš rychle,“ poznamenal v diskusi zastupitel Martin Sedeke (ODS).

Problém s technologií i postupem připustil i Scheinherr, oponoval však tím, že se použitý postup městu vyplatí. To ostatně postvrdil v diskusi i přizvaný odborník z ČVUT Lukáš Vráblík, který upozornil, že problémy s přilnutím nové vrstvy k podkladu se týkají jen okrajových částí z celkové plochy 4.500 čtverečných metrů, kde byl moderní a velmi drahý beton použit.
Právě vysoká cena moderního materiálu byla terčem kritiky, použita totiž byla v podstatně větší míře, a tedy i množství, než se původně plánovalo. Způsobeno to bylo tím, že dělníci v průběhu opravy zjistili, že na mostovce je podstatně větší vrstva asfaltu, než se přepokládalo.
Nejde o politické body
„Chci, abychom ukazovali skutečnou změnu, že se nejede na politické body, ale jede se na to, aby se do staveb dávaly nejlepší technologie a materiály,“ komentoval navýšení nákladů i prodloužení stavby náměstek Scheinherr s tím, že firma Porr, která práce na mostě provádí nebude za zpoždění platit žádné penále. Dodal, že dosavadní navýšení nákladů, zmíněných 43 milionů korun, činí zhruba 18 procent z celkové rezervy, kterou má město v rámci rekonstrukce Barrandovského mostu k dispozici na případné vícepráce.

Celkově počítá rozpočet na rekonstrukci mostu, který neprošel významnější opravou od roku 1983, kdy byl otevřen, s částkou necelých 595 milionů korun. Celý projekt je rozložen do čtyř let, letošní fáze rekonstrukce měla trvat od půle května do 2. září. Díky výše zmíněným problémům se ale prodlouží do konce měsíce září. Už vloni byly opraveny spodní části mostu, což provedla Technická správa komunikací za plného provozu mostu.
Psali jsme
Hlavní město hledá možnosti, jak navýšit kapacitu průjezdnosti nejdůležitější dopravní tepnou v Praze. Společnost SATRA připravila pro pražský…
Psali jsme
POLITICI VLASTNÍMI SLOVY Náměstek primátora hl. m. Prahy za Praha sobě na svém Facebooku 3. srpna k rekonstrukci Barrandovského…