Barrandovský most prý připomíná sušenky s čokoládou. Pomůže speciální beton

17. 06. 202417:12
Barrandovský most prý připomíná sušenky s čokoládou. Pomůže speciální beton
foto: Jan Holoubek, PrahaIN.cz/Barrandovský most

Zhruba měsíc po nepříjemném zjištění, že Barrandovský most je v horším stavu, než stavbaři očekávali, a že se tím pádem práce na jeho opravě protáhnou, představili zástupci magistrátu a Technické správy komunikací (TSK) řešení. Na stávající beton ukotví velice náročnou metodou inovativní UHPC beton. Hotovo by prý mohlo být do konce roku.

Na tiskové konferenci k postupu prací na Barrandovském mostě vystoupil náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) společně s místopředsedou představenstva TSK Josefem Richtrem. Posluchače seznámili s inovativním řešením, které bude nakonec při rekonstrukci mostu použito.

„Jde o řešení, které využívá výhod inovativní technologie UHPC betonu, kterou jsme se rozhodli před několika lety použít na rekonstrukci mostu. Teď se ukazuje, že to bylo rozhodnutí velice výhodné, i přesto, že vedlo k určitému zpoždění v první etapě, protože kdyby nebylo tohoto inovativního betonu, tak by to znamenalo prodloužení rekonstrukce až o dva roky,“ přiblížil Zdeněk Hřib. Tento moderní vysokohodnotný beton má zajistit vyšší zatížitelnost, voděodolnost i životnost až o několik let.

Nosná konstrukce je prý jako sušenky s čokoládou

Technologie spočívá v tom, že UHPC beton zesílí nosnou konstrukci a bude tak plnit funkci ztužující, vyrovnávací i zesilující. K tomu však bude potřeba uvázat betonářskou výztuž neboli armaturu, díky které bude moci nová vrstva betonu držet tu stávající. „Celá nová vrstva se započítává do statické nosné konstrukce, což je novum, a díky tomu jsme ten most zachránili a nemuseli jsme bourat konzolu jako takovou,“ uvedl Richtr. Použito bude dle jeho slov 850 až 1.000 kubíků hmoty.

Právě takzvané konzoly, tedy podpěry původní betonové konstrukce na severním okraji mostu, jsou jádrem problému. Jsou totiž v horším stavu, než bylo původně předpokládáno. „Když jsme tu část betonovali, tak se prohnula konzola a vznikla tam trhlina. Začali jsme intenzivně zjišťovat, čím by to mohlo být, udělali jsme spoustu odvrtů a zjistili jsme, že ta konzola je ve velmi špatném stavu. Když si to představíte, tak je to jako kdybyste na sebe dali sušenky, na to čokoládu a zmáčkli na to, tak se vám to rozjede. Takže to bylo velmi popraskané a my jsme hledali technické řešení, jak zachránit tu konzolu a pokračovat v pracích dál,“ připodobnil Richtr stav mostu.

Zavrtání kotev bude náročné

Teď tedy bude podle jeho slov třeba podepřít konzolu tak, aby při další betonáži nedošlo k jejímu ohybu nebo poklesu. Bude třeba ji výrazně zesílit a do stávajícího betonu navrtat kotvy. Pak bude nutné uvázat armaturu, což bude třeba dělat ručně, horolezeckým způsobem. Podle Richtra to bude náročné nejen finančně a časově, ale i fyzicky.

„Zdá se to nenáročné, ale abychom zavrtali kotvy, které jsou nejklíčovější pro spojení staré konstrukce s novým betonem, musíme vrtat třeba 10krát. Vrtáte, dovrtáte výztuž a musíte se vrátit, protože ty kotvy jsou některé až 400 milimetrů dlouhé, takže to je velmi náročné a opakování vrtů je zdlouhavé. Celkově je tam 90 tisíc vrtů jen na 3. etapě a některé se musí opakovat třeba i v polovině případů,“ dodal k náročnosti řešení Richtr a dodal, že ohledně plánované čtvrté etapy zatím nemají počet nutných vrtů spočítán.

Ve třetí etapě stavaři pracují na severní polovině severního mostu blíže k Podolí. Ve čtvrté fázi se práce přesunou na jižní část severní konstrukce, tedy na dva levé pruhy od Jižní spojky na Smíchov.

Stav neměl být tak špatný. Podle Hřiba za to může tehdejší režim

Podle místopředsedy TSK neměly být konzole původně vůbec horolezecky podpírány, protože most neměl být dle odhadů v tak špatném stavu. Vrstva UHPC betonu ani neměla být podle jeho slov původně tak masivně kotvena ke starému betonu, který přirovnal k takzvanému ztracenému bednění. Nová vrstva totiž ponese celou jeho váhu.

Podobně by to mělo probíhat i v rámci chystané čtvrté etapy. Navržené řešení se přitom odvíjí od předpokladu, že zbylá část mostu je v podobném technickém stavu. „I když je severní část o něco novější, tak by logicky měla být v lepším stavu, ale jedná se prostě o most z roku 1988 a ta severní polovina už byla doba, kdy bylo jasné, že režim už mele z posledního a bohužel tomu odpovídá i kvalita technické práce, která tam byla odvedena,“ sdělil Hřib.

Kdy bude hotovo, záleží na počasí

Veškeré práce by se podle něj měly dát stihnout ještě letos. „Splníme slib Pražanům, že letošní rok bude posledním rokem, kdy se Barrandovský most bude opravovat. Ale je to založeno na předpokladu, že bude nějaké normální počasí. Práce jsou závislé na teplotě, problém byl déšť, ale i když bylo třeba moc vedro. Je to rekonstrukce, což znamená, že je to dobrodružství plné překvapení. Jedno už jsme zažili a já bych byl rád, aby bylo i poslední. Ale záruku vám nikdo nedá. Já věřím, že se podaří ten termín stihnout,“ uzavřel Hřib s tím, že velice náročné práce si vyžádají také výrazné zvýšení nákladů na opravu. Konkrétní částku ale nesdělil.

Původně měly dvě závěrečné etapy probíhat letos a příští rok. Už začátkem letošního roku však magistrát informoval, že obě etapy spojí a provede už letos. Tím se měla celá rekonstrukce o rok urychlit. Hotovo mělo být dle prvních plánů nejpozději na podzim.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných