foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Tankování; ilustrační foto
Po mírných poklesech z předchozích týdnů začaly ceny benzínu poměrně razantně znovu růst. U motorové nafty naopak ceny mírně klesly, ale i tak vysoce přesahují částky, na které jsme byli dlouhodobě zvyklí. Řidiči ve snaze ušetřit, hledají alternativní řešení a ve velkém přestavují vozy na LPG.
Cena nejprodávanějšího benzinu Natural 95 už čtvrtý týden u čerpacích stanic výrazně vzrostla. Jen od minulého týdne benzín podražil průměrně o 1,05 koruny na průměrných 46 korun a 35 haléřů. Nedá se pak také vyloučit, že ceny benzínu porostou i nadále a postupně dorovnají rozdíl s cenou nafty, která je v posledních týdnech dražší než benzín.
Naopak mírně zlevnila motorová nafta. Tu tankují řidiči za průměrných 46 korun a 35 haléřů za litr. Ve výsledku je to o 9 haléřů méně, než za kolik se prodávala minulý týden. Nejdráže tankují čeští řidiči v Praze, nejlevněji je pak na Zlínsku a na jihu Čech.
Ne válka, ale marže rafinérií
Za nárůstem cen může momentálně zejména zvýšená poptávka po pohonných hmotách a také vyšší ceny u rafinérií, vliv konfliktu na Ukrajině je podle analytiků na ceny už minimální. Při začátku ruské invaze vystoupaly ceny pohonných hmot na rekordní úrovně. V polovině března tankovali řidiči benzín v průměru na 47 korun a naftu v průměru za 49,50 koruny.
Psali jsme
Automobily s hybridním pohonem jsou v České republice na vzestupu. Jen za poslední čtvrtletí vzrostl jejich prodej o 68 procent, vyplývá to…
„Tlak na paliva tentokrát nezhoršila česká koruna, které se podařilo posílit k americkému dolaru i euru. Naopak ropa se drží na zvýšených úrovních a rafinérie jsou plně vytíženy. Nízké zásoby paliv před létem by mohly jejich cenu před dovolenými šroubovat na vyšší úrovně,“ uvedl pro agenturu ČTK analytik XTB Jiří Tyleček.
Lidé hledají úsporu v LPG
I přesto, že zákonodárci schválili snížení spotřební daně z nafty a benzinu od června do září o 1,50 koruny na litr, lidé hledají další způsoby, jak ušetřit. Problémem také může být, že novela zákona o snížení spotřební daně bude v platnosti jen po dobu čtyř měsíců.
Jako poměrně snadné řešení se nabízí přestavba vozidel s benzínovým motorem na LPG, lidově na plyn. U LPG jsou ceny zatím poměrně příznivé. 1 kilogram plynu se u čerpacích stanic dá sehnat i pod hranicí dvaceti korun. Nejlevnější pražské čerpací stanice ho nabízení i za necelých 19 korun. A na to lidé slyší.
Psali jsme
Špatné parkování, drahé provozní náklady nebo neekologičnost. To jsou hlavní důvody, proč stále větší část Pražanů bere vlastnění auta spíše jako…
„Ty ceny jsou neúnosný. Už dlouho jsem zvažoval, že si nechám své auto předělat na plyn (LPG) a kvůli aktuálním cenám jsem už neváhal. Přestavba na plyn vyšla zhruba na 20 tisíc korun a při jednoduchém výpočtu mi vyšlo, že tato investice se mi v provozu vrátí už za několik měsíců, takže nebylo co řešit,“ prozradil naší redakci čtenář Lukáš z Prahy 10. Dodal také, že v současné době jsou problémem čekací lhůty na přestavby. On sám se dostal na řadu až po více než měsíci.
Je nutné ale poznamenat, že přestavba vozidel na LPG není vhodná pro všechny. Některé motory není možné na LPG provoz předělat. Naftových motorů se pak přestavba netýká vůbec. Tématu, jaké motory jsou vhodné na přestavbu na LPG se věnovali kolegové ze Světa motorů.
„Vždy je důležité nejprve s mechanikem nebo technikem probrat, zda a případně jak nákladně je možné přestavbu provést. Pokud už ale k zakázce na přestavbu dojde, zájemci musí momentálně počítat s dlouhou čekací dobou. Výjimkou není ani objednání na zakázku za dva nebo tři měsíce,“ potvrdil na dotaz redakce PrahaIN.cz vedoucí autoservisu v Pražských Záběhlicích.
Psali jsme
V pondělí 16. května 2022 se na plno rozjedou práce na Barrandovském mostě. Technická správa komunikací (TSK) zahájí rozsáhlou rekonstrukcí…
Psali jsme
Od céček a sifonů přes přenosnou Teslu a Emgetonky až po nábytek v panelákovém bytě. Atmosféru 70. a 80. let v Československu si mohou lidé…