foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Rozlité víno v metru
Přes dvacet procent pokut v pražské MHD je předáno k vymáhání, cestující je totiž jednoduše nezaplatí. Jedná se o dlouhodobý problém, někdy to dokonce vypadá, že revizoři už v případě některých osob rezignovali.
Pokud cestující neuhradí pokutu na místě v hotovosti či bezhotovostním způsobem, může pak realizovat platbu bankovním převodem, případně prostřednictvím e-shopu či v doplatkové pokladně.
Podle informací pražského dopravního podniku (DPP) ale mnoho lidí nezaplatí vůbec, jak nám řekla tisková mluvčí, tato pohledávka je poté postoupena spolupracujícím advokátním kancelářím k jejímu vymáhání.
Jak prozrazují statistiky, které dopravní podnik redakci poskytl, takových případů rozhodně není málo. V roce 2022 bylo předáno k vymáhání 24,4 procent pokut. O rok později to bylo 21,9 procent.
Poměr pokut v uplynulých dvou letech
2022
Pokuta zaplacená na místě: 127.233 (50,1 procent)
Pokut zaplacená do 30 dnů: 64.803 (25,5 procent)
Pokuta předaná k vymáhání: 62.068 (24,4 procent)
Celkem 254.104
2023
Pokuta zaplacená na místě: 172.973 (54,6 procent)
Pokut zaplacená do 30 dnů: 74.787 (23,6 procent)
Pokuta předaná k vymáhání 69.285 (21,9 procent)
Celkem: 317.045
Zdroj: DPP pro PrahaIN.cz
|
PrahaIN.cz byla několikrát svědkem situace, kdy do soupravy metra vstoupila dvojice revizorů. Většinu lidí zkontrolovala, až na výjimku, jednalo se o evidentně o lidi bez domova.
Důvodem pravděpodobně je, že revizoři vědí, že by pokutu tito lidé stejně nezaplatili.
I proto jsme zjišťovali, jestli revizor dostane odměnu v momentě, kdy člověku udělí pokutu, anebo až ve chvíli, kdy dotyčný zaplatí. Dopravní podnik potvrzuje, že pokud černý pasažér nezaplatí, revizor finanční odměnu nedostane: „Zjednodušeně řečeno přepravní kontroloři dostávají odměnu z přirážky v měsíci, kdy byla přirážka uhrazena.“
Nejsou lavičky? Nevadí. Zdroj: PrahaIN.cz
Na tohle jsme se ptali i revizorů v metru. Dvojice mužů ve středním věku potvrdila, že s bezdomovci a osobami, které jsou zavislé na návykových látkách, to je opravdu těžké. „Co s nimi? Nic. Jízdenky si nekupují, my s tím nic nemůžeme udělat,“ pokrčil rameny jeden z nich.
Na druhou stranu to, že by revizoři záměrně podobné osoby nekontrolovali, odmítl. „Nevím, jak kolegové, ale neřekl bych, že to takhle je.“
Bezdomovci v metru?
Aneta Řehková z dopravního podniku potvrzuje, že s celospolečenským problémem bezdomovectví se dopravní podnik setkává.
Upozorňuje, že pokud se jedná o nepřizpůsobivého cestujícího, který svým zápachem či znečištěním oděvu znepříjemňuje ostatním cestujícím cestu, nezasahuje zaměstnanec dopravního podniku přímo, neboť nemá status veřejného činitele. A prý by to nebylo vhodné ani z bezpečnostního a hygienického hlediska.
„Příslušníci městské policie následně dotyčné nepřizpůsobivé osoby vyvedou například mimo prostory stanice, což samo o sobě ovšem nezajistí, že se po krátkém čase nevrátí zpět. Čili obecně vzato pomoci by k tomuto měla aktivita strážníků,“ říká Řehková za dopravní podnik.
Mluvčí pražské městské policie pro server PrahaIN.cz doplňuje, že pražští strážníci začali úzce spolupracovat dopravním podnikem kolem roku 1999. Denně jim pomáhá vykazovat opilé cestující, velmi často zasahuje také u těch agresivních.
„Průměrně třikrát do měsíce se strážníci z Hlídkového útvaru, který je primárně určen pro kontrolu MHD, účastní nočních akcí s revizory. Na tyto součinnostní akce nasazujeme 3 až 4 hlídky, které právě pomáhají revizorům s problematickými cestujícími. Při denních kontrolách si revizoři přivolávají strážníky na pomoc podle aktuálních potřeb. Vzhledem k tomu, že jsou naši strážníci vybaveny technikou, takzvanými PDA přístroji, je lustrace osob na místě kontroly velmi rychlá,“ popisuje Irena Seifertová.