Bistrovozy z Prahy do Polska se dočkají modernizace

30. 01. 202311:27
Bistrovozy z Prahy do Polska se dočkají modernizace
foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Vlak; ilustrační foto

Při periodické obnově získají bistrovozy s oddílem první třídy typu ARmpee832 koberce místo linolea, přečalouněné sedačky, modernější Wi-Fi zařízení a nebo nové řídící jednotky dveří.

Modernější bistrovozy nasadí podle tiskové zprávy České dráhy do spojů Silesia a Cracovia. Ty směřují z Prahy přes Ostravu do Krakova a Varšavy. Revitalizace zajistí jejich životnost na dalších 10 až 15 let a cestujícím nabídne vyšší komfort i bezpečnost.

„Vozy kombinující místa k sezení a restaurační oddíl nám umožňují v dálkových vlacích zajistit efektivně jak širokou nabídku občerstvení, tak zároveň zajistit komfortní místa pro cestující. V uplynulých letech jsme takto zmodernizovali 18 původně restauračních vozů, které nasazujeme například na Valašské a Jižní expresy. Nyní jsme se pustili do modernizace dalších 6 původních bistrovozů,“ uvedl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Českých drah.

Z bistra se stane restaurace a snížení hluku zajistí koberec

V restauračním oddíle dojde k dosazení nových stolů a sedaček, čímž se současný vnitřní styl změní z bistra na klasickou restauraci. Barové stoličky a komfortní sedačky v oddíle 1. třídy se pak dočkají přečalounění a rekonstrukce. V plánu je i instalace modernějšího zařízení Wi-Fi.

Podlaha v restauračním oddíle a na představcích získá nové linoleum. V oddíle 1. třídy pak bude nově umístěn koberec. Zlepší to nejen vizuální vzhled oddílu, ale přispěje to i k většímu pohodlí a snížení hluku.

Dveře budou doplněny o systém stranově selektivního blokování dveří SSOD/ LAT, které ovládá strojvedoucí. Může tak zabránit cestujícím vystupovat mimo nástupiště nebo během jízdy.

Proměna za 15 milionů

Investiční náklady na revitalizaci bistrovozů jsou vyčísleny na zhruba 15 milionů korun.

Proměnu vozů ARmpee832 si vezme na starost dceřiná společnost Českých drah DPOV v průběhu roku 2023. V některých vozech již práce začaly, probíhají v depu OCÚ Východ v provozní jednotce Bohumín.

Jde o již několikátou modernizaci

V současnosti používané vozy typu ARmpee832 byly vyrobeny v roce 1984 ve východoněmecké vagonce v Budyšíně pro ČSD. Šlo o vozy, které kombinovaly restaurační a lehátkový oddíl. Využívány byly zejména na nočních spojích mezi východní a západní částí Československa.

V roce 1994 byly rekonstruovány na kombinaci bistroodílu a oddílu 2. třídy. Mezi lety 2009 a 2010 se pak 6 vozů dočkalo revitalizace na současný typ kombinující velkoprostorový oddíl 1. třídy s 22 místy a bistroodíl s barovou částí se 14 místy.

Nově klimatizované a vylepšené vozy mohou jet maximální rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Většina z 20 původně vyrobených vozů však zůstala po rozdělení federace na Slovensku.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných