Boj o omezení vjezdu do centra Prahy zdaleka nekončí

18. 01. 202416:24
Boj o omezení vjezdu do centra Prahy zdaleka nekončí
foto: Marek Jindra, PrahaIN.cz/Doprava v Praze, ilustrační obrázek

Hlavní město se snaží bojovat proti dopravnímu přehlcení centra a s tím spojenou smogovou situací i zpožďováním spojů hromadné dopravy. Jedním z návrhů, který má pomoci, je zpoplatnění vjezdu nerezidentům. To však Praha 2 razantně odmítla.

Návrh se nelíbí druhé městské části. Rada na svém zasedání rozhodla, že s návrhem obecně závazné vyhlášky hlavního města Prahy o zpoplatnění vjezdu motorových vozidel do vybraných míst a částí v centru metropole nesouhlasí.

Jako hlavní důvod uvádí přesun tranzitní dopravy do ulic Ječná, Žitná, Resslova, Sekaninova, Jaromírova, Čiklova, ale také na Rašínovo nábřeží, Karlovo náměstí či náměstí Míru. Zvýšenou zátěž by tak pocítily tisíce obyvatel Dvojky. Docházet by mohlo také k dalšímu zpožďování tramvají.

Okolních městských částí by se omezení dotýkat nemělo

Jak ale pro naši redakci uvedl radní Prahy 1 pro dopravu Vojtěcha Ryvola (BEZPP), v okolních městských částech by byl dle propočtů navýšen průjezd vozidel pouze v řádech jednotek procent.

„Analýzy byly zadány Magistrátem hlavního města Prahy (MHMP) a zpracovány Technickou správou komunikací hlavního města Prahy (TSK) v průběhu minulého roku s velmi přijatelnými výsledky. Proto také bylo přistoupeno k vyhotovení návrhů na Zpoplatnění vjezdu do vybraných oblastí MČ P1,“ uvedl Ryvola.

Analýza je zastaralá

Radní Prahy 2 pro oblast dopravy Tomáš Halva (ODS) ale pro PrahaIN.cz uvedl, že analýza magistrátu vznikala v době covidových opatření a je tedy neaktuální.

„Zmíněná analýza magistrátu vycházela z covidového období, kdy jsme čelili celé řadě regulačních opatření s výrazným dopadem na snížení dopravy. Uváděné zvýšení intenzity je proto značně podhodnocené. V absolutních číslech by se jednalo o další tisíce aut v ulicích Ječná, Žitná, Resslova, Sekaninova, Jaromírova, Čiklova, ale také v oblasti Rašínova nábřeží, Karlova náměstí či náměstí Míru, a to je pro mě nemyslitelné. Vůbec si už nechci představit dopad na průjezdnost tramvajových linek, které jsou již dnes v nejrušnější křižovatce Prahy – I. P. Pavlova, z 86 procent opožděny. Taková situace je v přímém rozporu s cílem vyhlášky, kterým je podpora městské hromadné dopravy,“ upřesnil Halva.

Okruhy nepomůžou, praxe je lepší než stovky studií

Jak dále radní Ryvola uvedl, hlavním cílem vyhlášky je omezení zbytného tranzitu a drobného zásobování na území Jedničky: „Je pohodlné nechat si přivézt zásobovacím autem pamlsek pro psa, kartáček na zuby nebo oběd, ale ty stovky lidí ve zpožděných tramvajích a zbytečný smog v ulicích za to opravdu nestojí. A čekat na záchranu všehospásných okruhů je Boha pustá utopie. Na dopravu na Praze 1 okruhy mají dle studií vliv blížící se nule.“

Rázné odmítnutí dvojkové radnice ho proto překvapilo. „Předběžné dohody zněly, pojďme to vyzkoušet, protože praxe je mnohdy o mnoho lepší nežli stovky studií. Celý systém je nastaven tak variabilně, že se dá upravovat i v průběhu dne, týdne. Ale odmítnout něco striktně je samozřejmě nejsnazší možné řešení. Proto pevně věřím, že se ještě dá zasednout k jednacímu stolu a vymyslet variantní řešení, co by vyhovělo všem,“ uzavřel Vojtěch Ryvola.

Dvojka požaduje systémový postup

Podle návrhu, o kterém jsme informovali ZDE, by mohlo zpoplatnění vjezdu na část pražské Malé Strany a Smetanovo nábřeží začít platit už v říjnu. Řidiči by mohli za vjezd platit 200 korun denně. Poplatek by se ale netýkal místních obyvatel.

„Opakovaně říkám, že je potřeba v otázce zklidňování dopravy postupovat systémově. Není možné přijímat opatření jen lokálně a výrazně tak zatěžovat jiné oblasti, obzvlášť jedná-li se o centrum města a Pražskou památkovou rezervaci. Opatření musí být zaváděna systémově tak, aby ke snižování intenzity dopravy docházelo v celém centru hlavního města Prahy, do kterého patří i Praha 2, nikoli jen na vybraných úsecích Prahy 1. Proto budu rád, pokud se k tématu vrátíme v rámci některého z dalších společných jednání zástupců městských částí Prahy 1 až 10,“ hájí rozhodnutí Prahy 2 Tomáš Halva.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných