Bojí se šlapat, tak hlasovali. Cyklokurýři zepsuli pražské řidiče

25. 10. 202409:36
Bojí se šlapat, tak hlasovali. Cyklokurýři zepsuli pražské řidiče
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Kurýr Wolt, lustrační foto

Cyklisté v dopravním provozu hlavního města České republiky jsou velkým tématem. Nemalé zastoupení mají mezi kurýry dovážkových služeb. PrahaIN.cz zjišťovala, jak se v Praze cítí.

Například Wolt má v Praze asi tři až čtyři tisíce aktivních kurýrů, kteří doručují objednávky každý den, zhruba dvacet procent z nich pak využívá kolo nebo koloběžku.

„Samozřejmě to závisí na sezoně, v teplejších měsících je jejich počet vyšší. Zbytek využívá auta nebo motorky podle aktuálních podmínek a druhu objednávek,“ popisuje serveru PrahaIN.cz manažerka komunikace Woltu Jana Jarošová.

Také šéf Foodora Richard Dirbák redakci prozrazuje, že v jejich případě rozváží v Praze asi 20 procent kurýrů na kole.

„Na rozdíl od těch, kteří pro rozvoz využívají automobily, se jedná pouze o jednotky procent. Počty kurýrů cyklistů je z dlouhodobého hlediska obtížné sledovat, protože se mění s různými sezonami - například v létě je pochopitelně více kurýrů na kolech než v zimě,“ říká Dirbák.

Wolt na jaře letošního roku udělal mezi svými kurýry průzkum na téma cyklista a chodec, data z něj nám poskytla tisková mluvčí.

Z ankety vyplývá, že 86,7 procent kurýrů prý používá při jízdě na kole přilbu, 96,6 procent kurýrů má povědomí o pravidlu 1,5 metru, tedy povinné vzdálenosti při předjíždění cyklistů. 51,2 procent kurýrů se domnívá, že cyklokoridor, který je pouze informativním značením, poskytuje cyklistovi vyšší ochranu než vyhrazený cyklopruh.

Nešvary řidičů?

Kurýři pak vyčítají motoristům telefonování za jízdy (20,2 procent), nedodržování přednosti v jízdě (18,5 procent), vysokou rychlost (18 procent) anebo nedostatečný odstup při předjíždění (16,1 procent).

U ostatních cyklistů jim vadí jízda po chodníku, změna směru jízdy bez signalizace a projíždění na červenou. Za častý nešvar považují také jízdu cyklistů vedle sebe.

„Anketa mezi kurýry Woltu zároveň poukazuje na specifika vnímání bezpečnosti a ohleduplnosti v této profesní skupině. Kurýři výrazně více znají pravidlo 1,5 metru, přibližně třetina obecné populace má s tímto předpisem problémy. Kurýři jsou smířlivější, 56 procent kurýrů hodnotí vztah mezi řidiči a cyklisty jako spíše či zcela přátelský, oproti méně než 50 procentům široké veřejnosti,“ komentuje Jarošová výsledky průzkumu.

Zpětnou vazbu od kurýrů dostává také Foodora, jak sděluje Dirbák, řidiči prý obecně nedávají pozor na provoz a nevnímají řidiče jízdních kol nebo skútrů, což může pochopitelně vyvolávat nebezpečné situace.

„Pro nováčky to může být trochu horší, ostřílený kurýr si ale poradí. Pro partnerské kurýry, kteří se rozhodnou jezdit na kole, máme speciálně upravenou rozvozovou zónu. Díky tomu se můžeme vyhnout dlouhým vzdálenostem nebo doručování do míst, kam se dostanou pouze po vytížených komunikacích,“ říká Dirbák.

„Obecně se ale situace v tomto ohledu zlepšuje, Praha v posledních letech rozšířila cyklistické trasy a zavedla různá opatření pro větší bezpečnost. Oproti evropským velkoměstům máme však stále co dohánět,“ přidává.

Doplňuje, že partnerské kurýry Foodora informuje a vzdělává o pravidlech bezpečnosti a jízdy, sdílí s nimi také tipy a triky a klade jim na srdce, aby dávali pozor nejen na sebe, ale na i ostatní.

„Všechna tato školení opakujeme na pravidelné bázi, nebo dle potřeby. Navíc jsou s námi kurýři v pravidelném kontaktu, téma bezpečnosti či dopravy tak můžeme probírat i ad hoc.“ 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných