Bude, nebude? Jak to dopadne s Radlickou radiálou

22. 06. 202308:58
Bude, nebude? Jak to dopadne s Radlickou radiálou
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Kolona, ilustrační foto

Komunikace, která má ulevit přetížené Praze 5 a 13, bude možná za 5 let, nebo také za 10 let. Podle některých se však může stát, že nebude nikdy. Řeč je o Radlické radiále.

Česká republika je, co se týká vyřizování stavebního povolení, na 157. místě na světě, informoval v roce 2019 server novinky.cz   Problémem není jen zastaralý stavební zákon, ale také prakticky nekonečné možnosti natahování celého procesu povolování. Projekt Radlické radiály dokončila Praha jakožto investor celého projektu už v roce 2017 a zajistila také veškerá vyjádření, včetně EIA.

Problém je ale v tom, že územní rozhodnutí musí vydat stavební úřad Prahy 5, ten i přes provedené přípravné práce (dvě průzkumné štoly stojí město miliony korun ročně) celý schvalovací proces zastavil. A tak vznikla pracovní skupina, která projekt začala vylepšovat. Studií vylepšení vzešlo několik, cílem mělo být dosažení konsenzu a konečné spuštění projektu, na který většina obyvatel Prahy 5 a 13 toužebně čeká. I vzhledem k další plánované výstavbě.

Bývalý primátor Zdeněk Hřib sice v roce 2019 uložil odboru investic „prověřit schválené úpravy projektu stavby č. 9567 Radlická radiála a vybrané projekty… implementovat následně do projektu stavby č. 9567 Radlická radiála JZM – Smíchov“, samotné územní řízení bylo ovšem vzápětí zastaveno s námitkami na systémovou podjatost, které podala skupina několika osob a Spolek Jinonice. Všechny byly zamítnuty, ale zabralo to tři roky. A čas běžel, došlo k majetkovým změnám mezi účastníky, byly připraveny zlepšující studie, díky zdržení ale pozbyly platnost souhlasy dotčených orgánů státní správy.

Odbor investic je musí aktualizovat, následně by měl stavební úřad Prahy 5 obnovit řízení a vydat územní rozhodnutí. Pokud se tak stane, musí investor zapracovat dokumentaci pro stavební povolení a v rámci toho i případnou změnu dokumentace pro územní rozhodnutí (DUR). Tomu bude předcházet diskuze u vedení města o tom, zda a jakým způsobem projekt vylepšit.

Navrhované změny ve zhotovených studiích jsou ale podle našich informací tak zásadní, že nemusí odpovídat EIA a dalším územně plánovacím podkladům. Jedná se například o to, že by se Radlická radiála měla „schovat“ pod zem, jak jsme na PrahaIN.cz psali. Otázkou ale je, kde na toto řešení vzít finanční prostředky.

Za změny bojuje například Spolek Jinonice, který provozuje web radiala.cz a Facebook.com/RadlickaRadiala, ale také Občanské sdružení Butovice - Prokopské údolí, z.s., JINONICE - VIDOULE, z.s.,  Spolek Cibulka a náš spolek Jinonice, z. s.  Jeden ze členů Spolku Jinonice, právník Milan Kostohryz z Praha5 sobě, se ale stal předsedou dopravního výboru na městské části Praha 5. Právě jeho označili pětkoví STAN  jako jeden z důvodů zdržení výstavby: „JUDr. Milan Kostohryz, občan Jinonic, zakladatel a člen výboru spolku Jinonice z.s. a zakladatel a člen výboru ZaPět, z.s. je jedním z těch, kdo jsou autory účelových obstrukcí v celém územním řízení stavby Radlické radiály. JUDr. Kostohryz spolu s Ing. Michalem Procházkou jménem spolku Jinonice podávají veškerá podání týkající se námitek podjatosti úředníků ÚMČ P5, kterými skoro 5 let blokují územní řízení,“ stojí na stránkách stan-praha5.cz.

Na takzvané opačné straně stojí spolek „Za přívětivé Jinonice“. Ti bojují tak, že chodí na Pětku interpelovat. Chystají se i na poslední předprázdninové jednání Zastupitelstva hlavního města.

Na internetu aktuálně kolují také dvě petice. Jedna za zakrytí radiály v úseku Nové Butovice, Botanika, Jinonice a Staré Butovice, druhá za urychlení výstavby.

Strana, která bojuje za urychlení výstavby vidí v petici druhé strany pokus protahovat přípravnou fázi:

„Pro tuto postupnou eskalaci požadavků směrem k „říši snů“ máme dvě vysvětlení. Buď jde o snahu o to, aby celá RR byla jeden velký tunel (bez ohledu na ufinancovatelnost takového řešení). Anebo, je to další pokus protahovat přípravnou fázi projektu,“ píše se na stránkách podporovatelů urychlení stavby Radiály, kteří mají největší obavy z toho, co její odpůrci bez zábran prohlašují veřejně: „Z úst zastupitelů Prahy 5 Sobě jsme slyšeli, že jejich hlavním úsilím je, aby stávající řízení o územním rozhodnutí bylo zastaveno nebo kompletně ukončeno,“ říká Martin Mašek, jeden z autorů petice, požadující urychlení příprav Radlické radiály.

Podle dat, které má redakce k dispozici, stál projekt Radiály Prahu téměř 600 milionů korun a účet stále roste , například za údržbu průzkumných štol nebo za nové studie či inženýrské práce. Původní odhady byly okolo 14,5 miliardy korun, v dnešních cenách to je okolo 20 miliard. To bylo ale ještě před jakýmikoliv úpravami.

Radiála v číslech:

14,5 miliardy – odhady původních nákladů. Podle CSU index nárůstu ceny inženýrských staveb 2015-2022 cca 140 procent. Jen pro tento nezměněný projekt jsou tedy vícenáklady 4,9 miliardy korun.

596,5 milionu – celkové náklady na dosavadní přípravu Radlické radiály

178 milionu – náklady na Radlickou radiálu ze závěrečných účtů magistrátu (kromě nákladů na údržbu průzkumné štoly jsou tam také náklady na studie a inženýring k ÚR)

  • 2022 - 25.455.000
  • 2021 - 17.984.000
  • 2020 - 78.657.000
  • 2019 - 42.434.000
  • 2018 - 13.343.000

42.000.000 – tolik zatím stála tvorba projektové dokumentace

Zdroj: MHMP

 

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných