BUS pruhy na šestce vyvolaly rozhořčení

07. 09. 202413:11
BUS pruhy na šestce vyvolaly rozhořčení
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Dopravní špička v Praze

Praha 6 zavedla avizovanou novinku z oblasti dopravy. Pruhy určené autobusům, záchranným složkám či taxíkům platí od září v jakoukoli hodinu. Radnice si od toho slibuje zrychlení hromadné dopravy a omezení kolon v oblasti Vítězného náměstí a Svatovítské. Radní pro dopravu se v reakci od místních dočkal nadávek.

Permanentní zavedení BUS pruhů navazuje na jednání se starosty okolních obcí z letošního dubna a na usnesení zastupitelstva městské části z let 2019 a 2021, kdy byl vyhlášen dopravní stav nouze, později jeho přetrvávání.

Jak šestka informovala už před pěti lety v tiskové zprávě, trápí ji nápor vozidel, která zde cestu nezačínají ani nekončí. Kvůli nim se stala tranzitní čtvrtí a nezbývalo než vyhlásit dopravní nouzi. V reakci na tuto skutečnost už zavedla například světelné závory na hlavních přivaděčích.

„Abychom ochránili obyvatele Prahy 6, jsme nuceni začít fungovat jako jakýsi ostrov s omezenou propustností. Mnoha lidem tím nepochybně znepříjemníme život, jedná se ale o dokončení klíčových a strategických staveb magistrátu, který už musí začít konat,“ informoval v roce 2019 Jiří Lála (ODS), tehdejší místostarosta pro dopravu.

V dubnu byla představena další opatření

Letos přišla radnice Prahy 6 s dalším balíkem opatření, který má dopravě alespoň trochu ulevit. Podle informací z webu je představila letos v dubnu na schůzi se starosty a starostkami sousedních obcí. Cílem opatření je přesunout dopravu mimo bytovou zástavbu, například podél Vltavy. Ideálně pak za hranice městské části.

Všechny kroky směřovaly k posílení hromadné dopravy. Od září proto radnice zrušila omezení BUS pruhů na konkrétní hodiny a zavedla jejich fungování neomezeně. Ke změnám došlo na Evropské, Podbabské a Roztocké.

Pendleři by měli více využívat MHD

Cílem je zrychlit dopravu pendlerů z Středočeského kraje do Prahy pomocí hromadné dopravy. Druhým cílem je přesunutí kolon z centra Dejvic do míst bez husté rezidenční zástavby, takže na příjezdy do Prahy 6 například podél Vltavy či do předpolí Ruzyně. Změnit se má například preference hromadné dopravy na příjezdech ke stanicím metra, včetně dopravy na letiště. Šestka o novince informuje v tiskové zprávě.

„Jsem rád, že jsme společně se starosty okolních obcí našli řešení, které spočívá v posílení role příměstské a městské hromadné dopravy. To však nic nemění na tom, že stav dopravní nouze na Praze 6 nadále přetrvává,“ dodal starosta Stárek v tiskové zprávě.

Dohlížet bude městská i státní policie

Permanentní BUS pruhy přitom nejsou nic výjimečného. V posledních letech vznikají na celém území Prahy. Těch časově omezených je už jen minimum a postupně ubývají. Jde o snahu obecně zrychlit hromadnou dopravu a učinit ji spolehlivější, což má obyvatele motivovat k jejímu častějšímu využívání.

„Zároveň jsme požádali městskou policii a Policii ČR o zvýšený dohled nad respektováním vyhrazených pruhů pro městskou hromadnou dopravu. Uvědomujeme si, že lidí, kteří se budou do Prahy dojíždět za prací a vzděláním z okolních obcí bude každým rokem přibývat, a proto je preference a maximální zvýhodnění hromadné dopravy nutností,“ doplnil ve zprávě radní pro dopravu městské části Praha 6 Ondřej Matěj Hrubeš (ODS).

Omezení nic nevyřeší, tvrdí někteří místní

Právě radní pro dopravu se za novinku stal na sociálních sítích terčem kritiky ze strany některých místních. Ostatně nesouhlasné reakce se objevovaly už v dubnu, kdy radnice záměr oznámila. Místní upozorňovali, že zavedení permanentních BUS pruhů přinese ještě větší kolony.

„Aktuální omezení opravdu nevyřeší problém v okolí Kulaťáku, akorát jste na..l tisíce lidí dojíždějících za prací. Těžko donutíte užívat MHD někoho, kdo pracuje například na druhém konci Prahy, když cesta MHD trvá hodinu a dvacet minut, přičemž autem je to do 25 minut. Nehledě na to, že až začne akademický rok na ČZU, tak musíte nechat ujet tak tři autobusy, abyste se do něj mohl vůbec vmačkat a stát tam na jedné noze. Tyhle, bez prominutí, aktuální ko....y, které absolutně nic neřeší a jsou pouhou snahou o co největší šikanu obyvatel využívajících individuální dopravu, jste si musel snad vytáhnout někde z pr...e, protože tohle snad nelze vymyslet ani od stolu,“ objevilo se například pod příspěvkem Ondřeje Matěje Hrubeše ohledně BUS pruhů na Facebooku.

„Jste nechutný z..d, co tisícům lidí zkomplikuje život. Doufám, že vám to karma vrátí. Naštvaný obyvatel Suchdola, kterého jste hodili přes palubu,“ napsal do komentářů další z obyvatel.

Dostavba okruhu je klíčová

Klíčem k řešení eskalujícího dopravního problému je podle radnice i místních dostavba severozápadní části Pražského okruhu, kterou šestka dlouhodobě podporuje. Stejně tak vítá prodlužování tramvajových tratí ve směru do Středočeského kraje.

Praha 6 dále podporuje zahloubení Patočkovy ulice, rozšíření ulice Horoměřická o BUS pruh ve směru do centra, stavbu silničního obchvatu Vítězného náměstí, modernizaci a zkapacitnění železnice Praha – Kladno nebo výstavbu železnice na letiště, včetně záchytného parkoviště P+R Dlouhá Míle.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných