Byli jsme v podzemí. Geologický průzkum metra D dokončen

19. 01. 202217:07
Byli jsme v podzemí. Geologický průzkum metra D dokončen
foto: Martin Vávra, PrahaIN.cz (stejně jako ostatní foto u článku)/Geologický průzkum stavby metra D byl právě dokončen.

FOTOREPORTÁŽ Pražský dopravní podnik (DPP) dokončil geologický průzkum stavby trasy metra D. Stál 1 miliardu a 820 milionů korun. Teď se bude čekat na stavební povolení k úseku z Pankráce na Olbrachtovu. V ideálním případě by mohly práce začít na jaře letošního roku. Setkání s novináři proběhlo za účasti náměstka primátora pro oblast dopravy Adama Scheinherra (Praha sobě), náměstka primátora pro oblast financí a rozpočtu Pavla Vyhnánka (Praha sobě), generálního ředitele DPP Petra Witovského, předsedy představenstva společnosti HOCHTIEF CZ Tomáše Korandy, generálního ředitele Metrostavu Jaroslava Herana a starosty Prahy 7 Jana Čižinského (Praha sobě).

O financování této větve metra jedná město s Evropskou investiční bankou (EIB). Budoucí trasa metra D by měla vézt z Olbrachtovy do Písnice. „Veškeré práce probíhaly bez závažnějších problémů. Tímto jsme ukončili první etapu, na kterou brzy navážeme. Máme na to veškerá data, máme zhotovitele stavby i geologického průzkumu a také první menší stavební povolení. Nyní čekáme na povolení hlavní stavby, které je na ministerstvu dopravy. Čekáme už jen na rozhodnutí,“ vysvětloval Adam Scheinherr.

Geologický průzkum se prováděl na čtyřech místech. Na dvou skončil skončil v srpnu roku 2020, na zbývajících právě nyní. „Průzkum se dělal proto, aby v průběhu hlavní stavby nedocházelo k žádným překvapením a případně bylo možné upravit projekty, k čemuž nakonec došlo. Projekty už počítaly s geologickou složitostí,“ nechal se slyšet Petr Witovski.

Přestupní stanice

Witovski dodal, že v současné době je na Pankráci vyhloubena část, která bude sloužit jako přestup mezi linkami C a D. Využity budou ale i další stavby vzniklé při průzkumu. „Původní cena byla 1,6 miliardy, nakonec se ale jednalo o vyšší částku. Nebylo to kvůli tomu, že se rozpočet překročil, ale spolu s Báňským úřadem jsme dospěli k rozhodnutí, že některé práce se udělají v předstihu,“ doplňuje Witovski.

Kdy začne samotná stavba trasy směrem na Olbrachtovu zatím není jasné, ministerstvo dopravy totiž řeší připomínky některých obyvatel. Dopravní podnik však doufá, že povolení získá v řádu dní maximálně týdnů. Poté už stavební úřad bude moci povolení zpravomocnit.

Největší investice v pražských dějinách

„Jedná se o nejvýznamnější investici nejen z pohledu dopravy, ale i z pohledu pražského rozpočtu. Pro zajímavost řeknu, že během průzkumu odvezlo zeminu 3 383 náklaďáků. Linka má stát celkem 60 miliard. Předpokládáme, že v tomto pololetí budeme mít schválený úvěr na polovinu této částky. Druhou polovinu budeme financovat z vlastních prostředků. Bývalý premiér nás často káral, že máme na účtu peníze. Teď vidíme, že to bylo dobře. Na novou vládu budeme apelovat, aby nám se stavbou pomohla. Metro je investice, kterou všude na světě financuje město ve spolupráci se státem, což se v případě metra D bohužel neděje. Jedná se o investici celostátního významu,“ tvrdí Pavel Vyhnánek.

V první fázi vznikne trasa metra D mezi Pankrácem a Novými Dvory, pokračovat pak bude do Depa Písnice. V budoucnu má být postaven úsek z Pankráce na náměstí Míru. Kam případně povede metro z náměstí Míru stále není rozhodnuto. Jednou z variant je náměstí Republiky, další možností je potom trasa na Žižkov a následně do Vysočan.

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných