Cargo kolo je pro lidi zjevením, shodují se půjčovny

19. 05. 202519:08
Cargo kolo je pro lidi zjevením, shodují se půjčovny
foto: Jan Holoubek, PrahaIN.cz/Nákladní kolo, ilustrační obrázek

Nákladní (cargo) kola se stávají v městském prostředí stále oblíbenějším dopravním a přepravním prostředkem a k vidění jsou stále častěji i v pražských ulicích. Otázky vyvolává jejich bezpečnost, ale i pořizovací cena. Jedinečnou možnost nabízejí půjčovny, díky kterým si mohou zájemci jízdu s cargo kolem vyzkoušet.

Nákladní kola mohou být jak klasická, tak elektrická. Společnou však mají konstrukci určenou k přepravě nákladu a nosnost i více než 100 kilogramů. Na trhu je hned několik druhů, které umožňují náklad vozit před řidičem, za řidičem či ve speciálním přívěsu. Nákup cargo kola přitom není levnou záležitostí. Jak jsme již dříve informovali ZDE, elektrická varianta vyjde často dráž, než kolik by stálo například pořízení ojetého automobilu. V závislosti na druhu, tedy zda je nákladní prostor vepředu či vzadu, a také na výkonu motoru a dojezdu se nová kola pohybují v cenové relaci asi od 60 až po 200 tisíc korun.

Řada lidí ale nemůže nákladní kolo vlastnit, například by ho neměla kde zaparkovat, případně ho potřebuje pouze párkrát do roka, pořízení se tedy nevyplatí. Z toho důvodu přibývá půjčoven, kde je možné si cargo kolo vypůjčit na kratší časové úseky. Cena se přitom pohybuje v rozmezí 1.000 až 1.500 korun za den, v závislosti na druhu kola i celkové délce výpůjčky. Jak ovšem redakci sdělila jedna z půjčoven, fakticky si kola půjčují jen firmy.

Půjčování není obvyklé

„Fakticky se nikde nákladní elektrokola ani nákladní kola v České republice nepůjčují a není to obvyklé. Existoval projekt v Brně, který byl financovaný Evropskou unií a kde se daly zapůjčit i modely cargo kol. Tuším, že je to asi 4 roky zpět. Jakmile peníze došly, tak se přestalo půjčovat,“ sdělil na dotaz PrahaIN.cz k půjčování cargo kol Jakub Ditrich ze společnost ekolo.cz.

Zmiňovaný projekt v Brně nabídla v roce 2021 nadace Partnerství ve spolupráci s Cargobikes Czechoslovakia. Jak nadace uvádí na webu, půjčovna fungovala díky finanční podpoře z německého programu EUKI, jehož cílem je snižovat emise CO2. Právě v Německu fungují půjčoven desítky a nákladní kola jsou tam mezi obyvateli velice oblíbená.

Propagaci používání nákladních kol se společnost ekolo.cz věnuje už více než 8 let. Právě proto se rozhodla některé kusy nabídnout i prostřednictvím zápůjček. Aktuálně jsou prý k dispozici dvě kola a jedno elektrokolo SUV. „Fakticky ale kola půjčujeme pouze firmám a na demo účely,“ uvedl Ditrich s tím, že soukromé osoby se o cargo kola příliš nezajímají, nebo se prostě bojí.

Zejména dětem se nákladní kola zamlouvají

Trochu jiné zkušenosti redakci popsal Václav Stránský ze společnosti Tokyobike Praha. Tam si zájemci mohou zapůjčit cargo kolo značky Riese & Müller, přičemž společnost eviduje zhruba jednoho zájemce o zápůjčku týdně. Nejčastěji si prý lidé nákladní kola půjčují na víkend.

„Obvykle jsou zákazníci z jízdy na cargokole nadšení, zejména děti si pochvalují jízdu v něm,“ sdělil Stránský k ohlasům zákazníků. Ti se prý často vracejí. „V některých případech s požadavkem na objednání vlastního cargo kola,“ doplnil Stránský.

Velkým tématem je bezpečnost

Právě přeprava dětí na podobných kolech se však v minulém roce stala velkým tématem. Odborníci z Německa se totiž vloni v březnu zaměřili na bezpečnost. „Rodiče využívají hlavně základní tříkolové modely, aby mohli své děti vozit s sebou na nákladních kolech. Ty se obtížně řídí a jsou velmi náchylné k převrácení. V případě nehody neposkytují dětem žádnou ochranu hlavy a horní části těla,“ uvedla ředitelka výzkumu Kirsten Zeidler v tehdejší tiskové zprávě.

Tokyobike Praha však žádné nehody nepozoruje. Všechny výpůjčky se prý zatím obešly bez nehod. Ještě před vypůjčením jsou zákazníci seznámeni s manipulací s kolem i odlišnostmi od klasického jízdního kola. Kolo je prý také možné si před odjezdem z prodejny vyzkoušet.

„Obvyklé reakce na cargo kolo jsou spíše pozitivní. Pro řadu lidi je cargo kolo „zjevením“, které budí pozitivní zvědavost. Nicméně, zejména v digitálním světě na sociálních sítích se najdou kritici kola jako dopravního prostředku ve městě (to ovšem platí pro kola obecně, nejen cargo),“ uzavřel Stránský ke kritice nákladních kol ve veřejném prostoru.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných