foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Dopravní zácpa na Nuselském mostě
Většina českých řidičů volí při výběru vozidla méně výrazné monochromatické barvy. Nejprodávanější jsou modrá, bílá a stříbrná. Nejméně konzervativní jsou při výběru aut dle průzkumů mladé ženy.
Někteří řidiči jsou celý život věrní jedné barvě, u většiny se však barevné preference v průběhu života mění. Nejvíce u žen, které například červenou barvu volí v mladším věku až jako pátou nejčastější, u seniorek už je ale na třetím místě. Vyplývá to z prodejní analýzy dat skupiny AURES Holdings, která provozuje autocentra AAA Auto. Informovala o ní tisková zpráva.
Stejná analýza informuje také o mužské preferenci, která s rostoucím věkem tíhne k hnědé. Černou naopak volí hlavně mladí řidiči, kterým evokuje pocit luxusu. Bílá je považována za módní barvu a stříbrno-šedá zase minimalizuje viditelné zašpinění a oděrky.
Méně konzervativní jsou řidičky do 25 let
„Češi jsou stejně jako jiní Evropané obecně při výběru barvy aut konzervativnější a volí méně výrazné barvy. Během naší více než třicetileté praxe jsme vypozorovali, že méně konzervativní jsou v případě výběru barev mladé řidičky do 25 let, které častěji vybírají z více barevných odstínů. U žen není tolik dominantní černá barva jako u mužů a v průběhu let u nich zájem dokonce opadá. Seniorky si černou barvu volí dokonce v ani ne pěti procentech, což je až sedmá nejoblíbenější barva v této věkové kategorii. U mužů jsou výkyvy v oblibě barev v průběhu života daleko menší,“ uvedl Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny AURES Holdings.
Méně výrazné barvy vedou i podle analýzy společnosti TipCars. Ta ukazuje, že úplně nejprodávanější barvou je modrá. Následuje bílá, černá a stříbrná. Naopak nejméně prodaných vozů bylo zlatých či žlutých, zelených a béžových.
Psali jsme
Praha chce na základě dat o dopravě, která sbírala v době opravy tramvajové trati mezi Malostranskou a Újezdem, zklidnit provoz v širším centru…
Preference barev je stabilní
„S jistotou mohu říci, že preference barev jsou stabilní. Většina z nás volí méně výrazné monochromatické barvy,“ uvedla na dotaz PrahaIN.cz Kateřina Luberová za EBM System, provozovatele portálu TipCars.
Ze srovnání dat také vyplývá, že v Praze jsou nejvyhledávanějšími barvami bílá a šedá. V ostatních krajích převažuje modrá.
A jak vypadá nejvyhledávanější ojeté auto v České republice? Podle TipCars jde o Škodu Fabii s karoserií kombi, která je stará asi 9 let a má najeto něco kolem 100 tisíc kilometrů. Jezdí na benzín a stojí asi 140 tisíc korun. Barvu má modrou.
„Barva je pouze doplňující element pro muže, ti se soustředí spíše na jiné parametry při hledání. U žen je jisté, že barva tvoří rozhodně větší podíl při rozhodování o koupi,“ dodala Luberová.
Roli hrají i firemní flotily
„Tradičně nejoblíbenější jsou u nás vozy šedé a stříbrné, v loňském roce tvořily přes 31 procent registrovaných vozů Škoda. Následuje bílá barva s téměř 25 procenty a modrá s 18 procenty,“ uvedl na náš dotaz tiskový mluvčí českého zastoupení Škoda Auto Pavel Jína.
Velkou roli podle jeho slov hrají také firemní flotily, které jsou objednávány nejčastěji právě v těchto barvách.
„U retailových zákazníků je pořadí obdobné, jen místo bílé volí častěji černou Magic. Za trend posledního roku by se dala jistě považovat oranžová, která z předloňského jednoho procenta vystoupala na 4,4 procenta, díky uvedení Phoenix Orange na vozech Fabia, Karoq, Octavia a Enyaq Coupé RS iV,“ dodal Jína.
Za modrou a černou není potřeba připlácet
Při nákupu nového auta je nejlevnějším řešením základní barva. Ve většině případů jde právě o modrou, například základní barvou automobilky Škoda je takzvaná Modrá Energy a Color Concept černý. V těchto případech nemusí budoucí majitel za lak připlácet nic, jak ukazuje ceník pro Škoda Fabia.
Nejlevnější příplatkovou barvou je v případě nové Fabie Červená Velvet metalíza za 4.700 korun. Dále Color Concept šedý za 6 tisíc či Bílá Candy za 7.300. Další metalické barvy vyjdou na 13.900. Nejdražší je Oranžová Phoenix metalíza, která stojí 18.600 korun.