foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Vlak CityElephant, ilustrační foto
Nové soupravy, které by měly nahradit příměstské vlaky CityElefant již České dráhy poptávají u výrobců vlaků. Dvousystémové patrové jednotky nesou pracovní název EMU 400.
O soutěži na dodávku nových příměstských souprav pro linky S v Praze a ve Středočeském kraji informovaly České dráhy v tiskové zprávě. K nahrazení starých souprav CityElefant dojde kvůli konci jejich životnosti, přechodu na střídavý systém napájení i nedostatečné kapacitě.
„V blízké době musí železnice v Praze a ve Středočeském kraji vyřešit hned několik výzev. Je to dlouhodobý rostoucí zájem o cestování vlakem v pražské aglomeraci, který současný počet ani kapacita jednotek CityElefant už nemůže uspokojit. Další je konverze napájení ze stejnosměrného na střídavý systém. A třetí je náhrada jednotek CityElefant, které v příští dekádě dosáhnou své plánované životnosti. Na tyto skutečnosti se musíme připravit, proto jsme vypsali soutěž na dodávku nových příměstských souprav pro linky S v Praze a ve Středočeském kraji,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Čtyřvozové jednotky uvezou 380 lidí, 6 kočárků a 30 kol
Požadavky na nové vozy jsou přitom jasné. Mělo by jít o čtyřvozové jednotky, které mohou být plně dvouposchoďové nebo kombinované z dvouposchoďových a jednoposchoďových vozů. Místo by v nich mělo být pro minimálně 380 sedících cestujících, dva vozíčkáře, 6 kočárků a alespoň 30 jízdních kol.
Důležitý je také klimatizovaný interiér. Umístění sedadel může být jak klasicky proti sobě, tak i za sebou. Jednotky budou provozovány na napájecích soustavách 3 kV DC i 25 kV 50 Hz AC rychlostí nejméně 160 kilometrů za hodinu.
Samozřejmostí je moderní komunikační systém
V provozu budou moci být spojeny až tři takové jednotky. Vytvoří tak dvanáctivozový vlak s 1 140 sedadly pro cestující. Součástí výbavy nových vozů bude také moderní komunikační a zabezpečovací systém GSM-R a ETCS nebo systém dálkové diagnostiky závad. Ten umožní přenos informací o poruchách mezi vlakem na trati a centrem údržby, kde po příjezdu vlaku proběhne jeho oprava.
„Nový vlak bude ve všech ohledech přizpůsoben pohodlí zákazníků. Musí mít bezbariérový nástup, výsuvné schůdky a rampy pro cestující na vozíku, audiovizuální informační systém s LCD monitory, Wi-Fi připojení k internetu a zásuvkami pro dobíjení nejen cestovní elektroniky, ale také elektrických invalidních vozíků a elektrokol. Zhruba 5 procent kapacity bude řešeno jako 1. třída. Myslíme i na naše společenské závazky, takže vlak bude vybaven koši na tříděný odpad, rekuperace sníží spotřebu elektřiny a při brždění umožní vracet elektřinu do sítě, nástupní dveře bude možné ovládat na dálku slepeckými ovladači a budou vybaveny zvukovými majáčky. Důležité nápisy najdou nevidomí v Braillově písmu,“ vyjmenoval hlavní přednosti nových vlaků člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
České dráhy uzavřou s vítězem tendru rámcovou smlouvu na výrobu až 90 jednotek. Dodání pak očekávají do roku 2027. Stát to bude až 42,2 miliardy korun.
Psali jsme
Pražský dopravní podnik vyhlašuje soutěž na novou výtvarnou podobu stanice metra Českomoravská. Vizuální proměna stanice má být součástí dlouho…
Ešus, hliník a ledovec. Tak se říká jednotkám CityElefant
Elektrická jednotka 471, jejíž obchodní název zní CityElefant, je dvoupodlažní elektrická jednotka určena pro dopravu cestujících v městských aglomeracích. Jezdí na tratích elektrizovaných stejnosměrnou soustavou 3 kV.
Mezi zaměstnanci železnice a fanoušky se této soupravě přezdívá ešus nebo hliník. Označení vzniklo recesistickou substitucí za popisné označení trojdílná hliníková souprava. Další přezdívkou je ledovec, která poukazuje na bílý nátěr prvních vyrobených jednotek.
Obchodní pojmenování CityElefant získal 29. června 2006 na základě návrhu Aleše Merce z Trutnova. Současně začaly být také dodávány v novém bílo-modro-červeném barevném provedení.