České dráhy mění jízdní řády

07. 12. 202308:56
České dráhy mění jízdní řády
foto: Barbora Richterová, PrahaIN.cz/Vlak Českých drah, ilustrační foto

Stejně jako v každém roce, i letos v prosinci přichází národní dopravce s novými jízdními řády. Od neděle 10. prosince dojde ke změnám například na linkách S7 a S65 nebo spojích R43 a S3. Změny se však dotknou celé republiky.

Jízdní řád pro příští rok bude platit od 10. prosince 2023 do 14. prosince 2024. Na území hlavního města Prahy by vlaky měly v tomto období ujet asi 4,83 milionů vlakokilometrů a ve středních Čechách dokonce 15,3 milionů vlakokilometrů. Jak dále informuje tisková zpráva Českých drah, v Praze a Středočeském kraji vyjede průměrně 1.722 regionálních vlaků každý den.

Výrazného omezení se dočkají spoje mezi Hlavním nádražím a Smíchovem, a to z důvodu špatného technického stavu Výtoňského mostu. Většina regionálních spojů bude končit a začínat ve stanici Praha - Smíchov. Například posilové linky S7 z Radotína a Řevnic a spoje S65. Výjimkami bude pouze poslední večerní pár vlaků takzvaného půlnočního rozjezdu, ranní Cyklohráček z Prahy a večerní Cyklohráček zpět do Prahy.

Omezení na Masarykově nádraží, Bubnech i Mladoboleslavsku

Z důvodů omezené kapacity stanice Praha Masarykovo nádraží vlivem probíhající rekonstrukce budou upraveny také linky R43 a S3. Nově budou vedeny z Hlavního nádraží. Cestujícím na tratích z Prahy do Čakovic nebo do Lysé nad Labem a Milovic bude sloužit také nová zastávka Praha - Rajská zahrada. O té už naše redakce informovala.

V rámci spojů do Mladé Boleslavi, Mšena a Mělníka budou pokračovat omezení, která byla zavedena už na podzim. Do konce července 2024 bude také pokračovat výluka mezi Kladnem a Brandýskem, kde budou vlaky i nadále nahrazeny autobusovou dopravou.

V průběhu celé platnosti nového jízdního řádu bude neprůjezdný také úsek mezi Bubny a Dejvicemi. Důvodem je modernizace stanice v Bubnech i přilehlého traťového úseku. Po celý rok tak nepojedou žádné vlaky mezi Masarykovým nádražím a Dejvicemi.

Změny přinese projekt Čtyřmezí

Na dílčí úpravy se však budou muset připravit cestující i na dalších linkách nejen na území Prahy i Středočeského kraje. Změny přinese například nový koncept jízdních řádů v rámci takzvaného Čtyřmezí, tedy spolupráce Karlovarského, Plzeňského, Středočeského a Ústeckého kraje. Zlepšit by se měla zejména návaznost vlaků na přestupních uzlech.

Projekt představili zástupci krajů ve středu 20. září. Středočeský kraj uvádí v tiskové zprávě, že v oblasti, kde se uvedené čtyři kraje stýkají, dojde k propojení měst a obcí bez ohledu na krajskou příslušnost, ve spádových centrech bude zajištěna garantovaná přestupnost a udrží se dopravní i tarifní zapojení všech druhů dopravy.

„Zvýšíme celkový počet vlakových i autobusových spojů, upravíme jejich jízdní řády tak, aby skutečně odrážely potřeby cestujících a rozšíříme i tarify jednotlivých krajů na další linky. Na přípravě celého systému jsme spolupracovali i s obcemi a jejich svazky. Obce a svazky obcí také na realizaci projektu finančně přispívají,“ uvedl ve zprávě Petr Borecký (STAN), radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.

Středočeské železnice se dočkají modernějších vlaků

Na středočeské železnice by mělo nově zamířit také celkem 34 motorových vozů typu RegioShuttle RS1 označovaných jako RegioSpider. Nahradit by měly starší vozy řad 809 a 810 a část jednotek RegioNova, jak Středočeský kraj informoval v tiskové zprávě. Nabídnou klimatizaci, bezbariérový nástup, palubní síť wifi i elektrické zásuvky. Budou navíc pohodlnější.

Do provozu by se měly vozy postupně dostávat už v druhé polovině příštího roku. Obsluhovat budou nejprve linky v okolí Benešova u Prahy. Od roku 2025 pak budou nasazeny také na Mladoboleslavsku, Nymbursku a Kolínsku. Jde o další snahu Českých drah o zvýšení komfortu cestování ve Středočeském kraji. Západní část budou naopak obsluhovat zejména jednotky RegioFox.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných