České dráhy se vyjádřily ke kontroverzní kampani

25. 09. 202318:30
České dráhy se vyjádřily ke kontroverzní kampani
foto: Jiří Zemen, PrahaIN.cz/Vlak, ilustrační foto

Ačkoliv česká graffiti scéna měla největší boom v devadesátkách minulého století, posprejované vlaky nadále trápí České dráhy (ČD). Jak už v březnu sdělil serveru PrahaIN.cz tiskový mluvčí ČD, v případě vnitřního graffiti čistí národní dopravce jednu jednotku denně. V případě vnějšího dvě jednotky za týden.

České dráhy říkají, že posprejované vlaky jsou palčivý problém. V roce 2022 podle webu Železničář činily náklady na odstranění více než 5 milionů korun, skutečná škoda je prý ale dvojnásobná. 

„Každý rok zaznamenáváme stovky útoků vandalů na naše vlaky. Škody, které způsobují, jsou v řádech milionů korun. Graffiti pomalované vlaky mají velký vliv i na komfort cestování. Kvůli zajištění čištění musíme soupravy na určitou dobu stáhnout z provozu, což má nepříznivý vliv na přepravní kapacitu,“ sdělil nám tiskový mluvčí Českých drah Lukáš Kubát

A proto dráhy vytvořily kampaň, na které se podílí Středočeský kraj, hlavní město, Pražská integrovaná doprava, Regionální organizátor pražské integrované dopravy a Integrovaná doprava Středočeského kraje.

Jmenuje se Společně za čisté vlaky.

První fáze je už minulostí. „Veřejnost jsme seznamovali s tím, kolik času, práce, čisticích prostředků a peněz je nutné vynaložit na čistění vlaků od graffit,“ popsal serveru PrahaIN.cz Lukáš Kubát za České dráhy.

„I tvoje máma...“

Až druhá fáze této kampaně přinesla velkou diskuzi a jistou míru kontroverze. Na sociálních sítích se strhla debata. Některým přišla tato kampaň povedená, jiní zase uváděli, že se jedná o nejtrapnější marketing tohoto roku.

„Ukazujeme ty nejhorší výtvory sprejerů a hodnotíme jejich úroveň,“ říká mluvčí Lukáš Kubát.

Na reklamních plochách se objevily fotografie pomalovaných vlaků s narážkami na autory. Například: „I tvoje máma by to namalovala líp“, „Nečmárej na vlaky a najdi si radši holku“ nebo „Nečmárej na vlaky, ať se zase neztrapníš“.

PrahaIN.cz i kvůli různorodým reakcím veřejnosti zjišťovala o této kampani víc. Autorem je podle Kubáta kreativní tým agentury Havas a cílí především na zákazníky Českých drah.

„Chceme jim ukázat, že problém graffiti vandalismu vnímáme a snažíme se s ním něco dělat. Druhou cílovou skupinou jsou samotní autoři graffiti. U nich doufáme, že se aspoň někteří z nich nad svou trestnou činností kriticky zamyslí,“ říká Kubát.

České dráhy prý hodnocením současné vyjadřují nejen svůj názor, ale i názor jejich cestujících, které si na graffiti stěžují.

„Takto počmárané vlaky nejde hned vyčistit, protože je kvůli vytíženosti musíme nechat v provozu. Zákazníci tudíž musí často jezdit do práce nebo na výlet ve vlaku, kde není třeba ani vidět z okna kvůli sprejerským malůvkám.“

Redakci zajímaly především konkrétní slogany. Podle Českých drah se snaží ve zkratce kriticky zhodnotit úroveň těchto výtvorů.

„Proto výroky typu ´Vítězové Mazanice týdne´, ´Výtvarné propadáky roku´ nebo ´I tvoje máma…´. Na headliny navazujeme subheadliny, které sprejerům říkají, že by mohli dělat i něco smysluplnějšího a užitečnějšího,“ říká mluvčí Českých drah.

Dodává také, že na sociálních sítích posunul národní dopravce tyto kampaně ještě dál. Přesněji řečeno do krátkých výtvarných recenzí, které hodnotí vybrané nepovedené graffiti.

„Během měsíce září vyhlašujeme čtyři vítěze v soutěži ´Mazanice týdne´ a každému autorovi nebo autorce necháváme originální vzkaz.“

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných