České dráhy vyřadí stovky starších vozů i lokomotiv

27. 10. 202315:02
České dráhy vyřadí stovky starších vozů i lokomotiv
foto: Jiří Zemen, PrahaIN.cz/Vlak, ilustrační foto

Masivní modernizace vlaků Českých drah pokračuje. Moderním jednotkám musí ustoupit stovky starších lokomotiv, jednotek a vozů. Jen několik měsíců zbývá například elektrickým jednotkám zvaným Tornádo. Zmizely také Plecháče a ikonické Kufry a Skleníky.

Elektrické jednotky přezdívané Plecháč už budou jih Moravy brázdit pouze několik měsíců. Mizí také ikonické motorové vozy 810 přezdívané Kufr nebo Skleník. To vše kvůli pokračující modernizaci vlaků Českých drah, která se podle informací z tiskové zprávy uskutečňuje díky spolupráci s jednotlivými objednateli dopravy. Ti se prostřednictvím nových souprav v rámci závazku veřejné služby snaží přinést pohodlnější a modernější cestování.

„Během nejbližších let už žádné strmé schody, konec nedostatku místa na nohy ve vozech přezdívaných Honeckery a postupné vyřazení vozů, které neumožňují dobít si mobil nebo se připojit na internet přes palubní Wi-Fi síť. Staré časy a staré regionální vlaky u Českých drah končí na mnoha linkách po celé republice. Jenom v Jihomoravském a Olomouckém kraji se během tohoto roku sníží potřeba klasických vozů zhruba o stovku kusů. Do jara 2024 dojezdí starší elektrické jednotky řady 460 přezdívané Tornáda a přibližně o čtyřicet až padesát kusů klesne potřeba motorových vozů řady 810. Včetně veškerých záloh a rezerv jich budeme potřebovat už méně než 70,“ upozornil v tiskové zprávě Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.  

Potřeba klasických souprav klesne meziročně o 100 kusů

Už v loňském roce přitom valná většina klasických souprav s lokomotivami zmizela z regionální dopravy například v Plzeňském a Jihočeském kraji. Po zhruba třiceti letech provozu byly vyřazeny zejména typy Bdt a Bdtmee. Vyřazování letos pokračuje. Potřeba klasických souprav klesne meziročně o více než 100 kusů.

„Ve velkém vyřazování starších vozů a lokomotiv budeme pokračovat také v příštím roce. Chceme nahradit soupravy regionálních vlaků sestavených z klasických vozů hlavně v Královéhradeckém a Zlínském kraji. Z každodenního provozu na regionálních vlacích zmizí další část klasických osobních vozů z přelomu 80. a 90. let včetně velmi nepopulárních Honeckerů. Vedle pár zbývajících celoročních výkonů pro posledních pár desítek vozů této řady zůstanou k dispozici ještě jako záloha pro krátkodobé sezónní výkony, mimořádnosti nebo posily,“ doplnil Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

V průběhu tří let budou vyřazeny i lokomotivy a rychlíky

Vedle několika stovek klasických osobních vozů pak bude podle jeho slov vyřazeno v průběhu následujících zhruba tří let také velké množství lokomotiv. Například několik desítek kusů řady 242 známé jako Plecháč. Mizí také řady 163, 250.2 a 151. Odstavená je také první lokomotiva řady 371, stroj 371.201. Všechny tyto typy dojezdí na konci příštího roku se zavedením ETCS.

Mezi lety 2024 až 2026 budou vyřazeny i staré vozy rychlíků. Souviset to bude s dodáním 20 nových jednotek ComfortJet, což představuje asi 180 moderních osobních vozů používaných na delší vzdálenosti.

Vyřazená vozidla je možné si koupit

Některá nepotřebná vozidla nabídnou České dráhy k prodeji. Aktuálně jsou k dispozici například starší osobní vagóny, přípojné vozy i motorové vozy. Jejich kompletní přehled je k dispozici ZDE. Odprodané vozy často využívají například železniční spolky, ale vhodné jsou i jako netradiční restaurace, ubytovací kapacity, zázemí nebo výzdoba veřejných a privátních prostor.

Velké vyřazování je možné díky nákupu 110 dvou a třívozových jednotek RegioPanter, 76 dvouvozových RegioFox a 20 devítivozích ComfortJet. Během několika let nasadí národní dopravce minimálně 612 úplně nových vozidel za zhruba 35 miliard korun.

Do Středočeského kraje vyjedou RegioSpideři

Na středočeské železnice například zamíří celkem 34 motorových vozů typu RegioShuttle RS1, označovaných jako RegioSpider. Jezdit budou na jihu a východě Středočeského kraje. Nabídnou klimatizaci, bezbariérový nástup, palubní síť wifi i elektrické zásuvky. Měly by navíc být pohodlnější. Nahradit by měly starší vozy řad 809 a 810 a část jednotek RegioNova, jak Středočeský kraj informoval v tiskové zprávě.

Do provozu by se měly vozy postupně dostávat už v druhé polovině příštího roku. Obsluhovat budou nejprve linky v okolí Benešova u Prahy. Od roku 2025 pak budou nasazeny také na Mladoboleslavsku, Nymbursku a Kolínsku. Jde o další snahu Českých drah o zvýšení komfortu cestování ve Středočeském kraji. Západní část budou naopak obsluhovat zejména jednotky RegioFox.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných