Chaos na kolejích. RegioJet rozsazuje cestující

21. 12. 202413:12
Chaos na kolejích. RegioJet rozsazuje cestující
foto: Jiří Zemen, PrahaIN.cz/Vlak Regiojet, ilustrační foto

Společnost RegioJet za první pololetí roku 2024 přepravila téměř 4 miliony lidí na svých železnicích a téměř 2 miliony lidí v autobusech. Podle prosincových dat Transport&Enviroment obsadily třetí příčku evropských dopravních lídrů. Cestující jsou většinou spokojení, vyzdvihují pohodlí, donášku občerstvení až na místo, vodu zdarma nebo bezplatnou volbu sedadel. Redakci se však ozvalo několik cestujících, kteří si stěžují na časté změny sedadel kvůli výměnám vagónů i nedostatečné zásoby občerstvení.

Společnost RegioJet byla pod názvem Student Agency založena v roce 2009. Jde o dopravce nabízejícího autobusovou i železniční dopravu nejen na území České republiky, ale i do dalších evropských států. Ve vlacích je na výběr mezi cestováním hned ve čtyřech kategoriích: low cost, standard, relax a business. Liší se v komfortu sedaček nebo nabízených službách.

Zaměříme se tentokrát na nejlevnější variantu cestování low cost, která je srovnatelná s druhou třídou velkoprostorových vagonů Českých drah. Jediný rozdíl jsme při svých cestách spatřili v tom, že soukromý dopravce negarantuje dostupnost elektrických zásuvek. Naopak ale slibuje vodu zdarma nebo donášku občerstvení až na místo. Výhodou může být i to, že ve vlacích RegioJet mohou cestovat pouze ti, kdo mají místenku. Nestane se tedy, že je vůz plný stojících lidí.

Cestující se setkávají s častou změnou místenek

Místenky, respektive jejich častá změna, je ale něco, na co si cestující poměrně často stěžují. Máme jak vlastní zkušenost, tak i výpověď několika čtenářů, kteří žlutými vlaky cestují pravidelně. Velice často se prý stává, že dopravce den před plánovaným odjezdem změní řazení vlaku, a tím pádem cestujícím změní i místa k sezení. Problém nastává v případě větších skupin, které jsou tímto procesem nezřídka rozesazeny daleko od sebe.

„Jelo nás osm. Jízdenky jsme kupovali s dostatečným předstihem tak, abychom mohli sedět vedle sebe, přes uličku u dvou stolků. Den před odjezdem nám přišla zpráva, že byl vyměněn vagón. Podívala jsem se na naše nová místa a zjistila, že každý z nás osmi seděl úplně v jiné části vozu, a to i přesto, že tam bylo několik volných dvousedaček blíž k sobě. Chápu, že najít osm míst při sobě asi není možné, ale očekávala bych, že nás posadí alespoň třeba po dvou, když to jde,“ popsala redakci cestující, která s partou přátel vyrazila z Prahy do Brna. To stejné se prý stalo na zpáteční cestě o dva dny později.

Také redakce má podobnou zkušenost z nedávné doby, když jsme vlakem RegioJet vyrazili z Prahy do Bratislavy a zpět. Na obě cesty jsme si zakoupili dvě místa vedle sebe, ale vždy nám byla místa změněna tak, že jsme vedle sebe vůbec neseděli. Ačkoli bylo několik dvojsedaček ve stejném voze volných.

Výsledkem je chaos, chybí možnost změny

„Ke změně v řazení vlakových souprav může dojít z různých důvodů, například kvůli výměně vozů nebo mimořádným situacím na trati, které nejsme vždy schopni předvídat. V těchto případech se snažíme zákazníky usadit v jiném voze téhož spoje, přičemž vždy dbáme na to, aby se jednalo o stejnou nebo vyšší třídu, než jakou si zakoupili. Naším cílem je maximální pohodlí cestujících, a proto na tomto problému neustále pracujeme. Situace, kdy dochází ke změně řazení, se snažíme co nejvíce eliminovat,“ sdělila redakci ke změnám v řazení vlaků PR manažerka RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová.

Změna sedadel však ve vozech způsobuje chaos. Skupinky, které cestují spolu, totiž samozřejmě chtějí sedět u sebe, a tak přesazují další cestující. To se ale nelíbí stevardům, protože ti pak neví, kdo kde sedí nebo kam mají případně donést objednané občerstvení.

„Ocenila bych, kdyby bylo možné si třeba sedadla změnit po tom, co je koupím nebo alespoň po tom, co nám byla změněna. Nevadilo by mi ani si za to připlatit, jako je to třeba u leteckých společností. Ale to v aplikaci prostě nejde, nebo jsem na to nepřišla. Místa byla prostě rozházena úplně náhodně. Takže jsme také nějaké lidi přesazovali, abychom mohli sedět spolu. Stevard na nás byl kvůli tomu docela nepříjemný, že prý nebude vědět, kam má donést objednávky jídla a že si máme sednou tak, jak máme na jízdence. Nakonec jsme se nějak domluvili, ostatním lidem to naštěstí vůbec nevadilo,“ vylíčila svou cestu do Brna čtenářka.

Dopravce pracuje na optimalizaci systému

Janoušek Kostřicová pro PrahaIN.cz sdělila, že funkci spočívající v dodatečné změně místenky dopravce neplánuje. „Pracujeme však na optimalizaci automatického usazování cestujících v případě změny vozu, jehož cílem je cestující s jednou jízdou usadit vždy co nejblíže sobě. Pokud cestujícímu nevyhovují nově přidělená sedadla po změně typu vozu, může kontaktovat naše zákaznické centrum a rámci volných míst v dané jízdě cestujícímu rozmístění jeho rezervace upravíme,“ dodala PR manažerka.

Dopravce si prý uvědomuje, že změny v usazení mohou být nepříjemné a problém proto aktivně řeší. Cílem je prý dosáhnout toho, aby byli cestující umístěni co nejkomfortněji. „Pokud k výměně míst dojde až během cesty, je to zpravidla na vzájemné dohodě mezi cestujícími. Rádi bychom však upozornili, že například služby jako online catering mohou být v takovém případě ovlivněny a nemusí správně fungovat,“ uzavřela k výměnám sedadel Janoušek Kostřicová.

Výhodná cena občerstvení znamená rychlý úbytek zásob

Stížnosti se dále týkají také nabízeného občerstvení. Výjimečně však nejde o cenu, která je více než lidová. Koláč za 20 korun, polévka za 59, svíčková za 119, noky s pestem za 89 nebo půllitrová Kofola za 25 korun. Právě výhodná cena totiž způsobuje, že na některé cestující se už zkrátka nedostane.

Také toho jsme byli na naší cestě mezi Bratislavou a Prahou svědky. Při nástupu nám aplikace pro objednávání pokrmů hlásila u většiny položek více než 10 dostupných kusů. Jak však cesta ubíhala, položky postupně červenaly, až už nebylo z jídel dostupné vlastně vůbec nic. Na cestující, kteří přistoupili v Brně, už zbyl z nabídky jen úplný zlomek. V Pardubicích už zbývala vlastně jen káva a voda.

Omezující je velikost kuchyně a lednic

„Naším cílem je, aby catering byl dostupný všem cestujícím. Někdy se však může stát, že některé položky jsou vyprodány rychleji, než očekáváme. Například vůně ohřívané svíčkové při servisu může přilákat další cestující, což vede k jejímu rychlému vyprodání. Jsme však omezeni velikostí kuchyně a lednic, a zároveň dbáme na šetrnost k životnímu prostředí – snažíme se minimalizovat plýtvání jídlem a omezit jeho vyhazování, pokud by se nestihlo spotřebovat. Nabídka položek na jednotlivých spojích se liší a je sestavena na základě historických dat, předpokladů budoucí poptávky a obsazenosti,“ popsala zásoby jednotlivých vlaků Alexandra Janoušek Kostřicová.

Za zdaleka nejoblíbenější položku označila kávu, která je ve vyšších komfortních třídách nabízena společně s čajem zadarmo. V low cost je možné kávu zakoupit za 30 (lungo nebo espresso) nebo za 40 korun (capuccino nebo latte macchiato). Během prvních deseti měsíců letošního roku prý cestující vypili téměř tři a půl milionů káv.

První pryč byl tvarohový koláč

„Ceny našeho cateringu držíme na nízké úrovni díky několika faktorům. S našimi dodavateli vedeme intenzivní jednání o podmínkách spolupráce. Díky vysokému počtu cestujících, kteří volí naše služby i kvůli kvalitnímu cateringu, je pro dodavatele prestižní mít své produkty zařazeny v naší nabídce. To nám umožňuje získat výhodnější nákupní ceny. Navíc vnímáme catering jako doplňkovou službu ke komfortu cestování, nikoli jako hlavní zdroj zisku. Proto si k nákupní ceně přidáváme většinou jen menší marži, která pokrývá náklady na skladování a odpisy. Naší prioritou je nabídnout kvalitní a dostupné občerstvení během cesty,“ odpověděla Janoušek Kostřicová na naši otázku, jak se daří držet ceny za jídlo nízko.

Potvrdit můžeme rozhodně to, že si něco na zub či k pití objednal opravdu téměř každý z našich spolucestujících. Zaslechli jsme ale i několik stížností na nedostupnost vybraných pokrmů. Nejvíce skloňovaný byl v tomto směru tvarohový koláč za 20 korun, který při naší cestě došel asi jako úplně první.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných