foto: Redakce PrahaIN.cz/Problematická autobusová zastávka
Obec Chrášťany leží ve Středočeském kraji v okrese Praha-západ jen několik minut od konečné zastávky metra B. Na naši redakci se obrátili dva čtenáři, kteří přes obec dojíždí do Prahy. Jeden z Rudné a druhý přímo z Chrášťan. V posledních měsících prý doslova trpí na zastávce Chrášťany, Protherm, kde nastupuje velké množství cestujících, a autobusy tím pádem nabírají zpoždění.
„Na Zličín jezdím každý den, v posledních měsících je situace na zastávce v Chrášťanech katastrofální, každé ráno trvá několik minut, než všichni do autobusu nastoupí, koupí si jízdenku nebo se prokážou Lítačkou, autobusy jsou přeplněné a kolikrát se do něj všichni ani nevejdou,“ sdělil nám čtenář.
Přeplněná zastávka, přeplněné autobusy
Problém prý existuje od doby, co v blízkosti vznikly nové skladové haly, kde jsou stovky nových pracovníků, kteří se nějak potřebují dostat na metro, jedná se například o prostory Alzy, Rohlíku, FedEx či DHL. „Většinou jde o cizince,“ dodává náš čtenář.
Problémy jsou na místě údajně celý den. „Ještě štěstí, že autobusů jezdí hodně, kdyby jezdil třeba jeden za hodinu, problém by to byl daleko větší. Nebo kdyby hodně lidí nastupovalo až z další zastávky,“ říká s tím, že do každého autobusu nastoupí okolo třiceti dalších cestujících.
Ze stanice Chrášťany, Protherm jezdí na Zličín rovnou několik spojů, ve špičce i jednou za pět minut. Na Zličín to jsou dvě krátké zastávky, na kterých už moc lidí nenastupuje. Většinou by to ani nešlo, do vozu by se prostě nevešel.
Psali jsme
Cestující ve Středočeském kraji se od začátku prosince dočkali dlouho avizovaných změn v hromadné dopravě. Regionální organizátor pražské…
Problém už delší dobu
Další obyvatel přímo z Chrášťan situaci nazývá kritickou. On i jeho děti dojíždí do školy v centru Prahy. „Ráno se na zastávku ani nevejdeme, jedeme až třeba třetím autobusem, pak máme velké zpoždění. O tom, že bychom si v klidu sedli, si můžeme nechat jenom zdát,“ říká nám. V posledních týdnech prý raději jezdí automobilem na Zličín, kde ho nechá odstavené na záchytném parkovišti. „Kvůli třem kilometrům,“ krčí rameny. Jiné řešení prý není, ušetří tím desítky minut.
Na místo se proto vypravil náš redaktor. Jednou ve všední den a jednou o víkendu. I my jsme viděli, že tu čeká velké množství lidí, a to i v sobotu.
Problém už delší dobu eviduje také Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID). Společně s vlastníky nových skladů se snaží najít řešení ve zmíněné oblasti i v dotčených obcích.
Bude lépe?
„Dobrou zprávou je, že od 1. prosince došlo k posílení linek 307 a 380 plošným nasazením kloubových autobusů, což by mělo problém odlehčit. Celkově by ale problém by mělo vyřešit vybudování nových zastávek v blízkosti těchto skladů na nové silniční přeložce okolo Chrášťan. Po ní také nově od loňského prosince jezdí autobusová linka 336, která poskytuje dostatek volné kapacity, jen zde chybí zastávky, jejichž vybudování je ale v gesci firem, které jsou v okolí a na jejichž pozemcích místa pro vybudování zastávek leží. Podle dostupných informací od výše uvedených subjektů by se vybudování nových zastávek mohlo podařit v průběhu příštího roku,“ uvedl Filip Drápal, tiskový mluvčí ROPIDu pro PrahaIN.cz.
Jiné řešení tato situace podle jeho slov nemá.
„Například další posílení provozu linek jedoucích po hlavní silnici do Rudné není ekonomicky opodstatněné (autobus by byl vytížen pouze na několik málo zastávek) a dotčení objednavatelé dopravy žádné takové posílení neplánují,“ dodal pro naši redakci.