Čtyřka se chystá na cestující ze Smíchova

29. 11. 202408:42
Čtyřka se chystá na cestující ze Smíchova
foto: Georgi Bidenko pro PrahaIN.cz/Dvorecký most

Radní Prahy 4 požádali hlavní město o navýšení kapacity autobusových a tramvajových spojů, které by mohly být přetíženy po otevření Dvoreckého mostu. Doufají především v přednostní přesměrování některé ze současných linek směřujících za hranice Čtyřky. Cestujícím tak chtějí nabídnout pestřejší linkové vedení.

Dvorecký most vzniká mezi Prahou 4 a Prahou 5, konkrétně mezi Podolím a Zlíchovem. Jeho hlavním významem bude zajištění pohodlnějšího a rychlejšího spojení mezi těmito dvěma městskými částmi bez nutnosti jezdit přes centrum města. Sloužit bude MHD, pěším a cyklistům. Jezdit po něm budou moci i složky IZS.

„Po mostě budou jezdit dvě tramvajové linky a čtyři autobusové. Odhadujeme, že Dvorecký most v budoucnu denně poslouží padesáti tisícům uživatelů napříč druhy dopravy a výrazně se zjednoduší cestování mezi oběma břehy řeky. Například autobusová linka 118 díky odklonění z Barrandovského mostu ušetří Pražanům pět minut cesty,“ popsal při zahájení stavby v tiskové zprávě tehdejší náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Hotovy jsou zatím dvě třetiny mostu

V současné době je most hotov asi ze dvou třetin. Na Facebooku o tom informoval současný dopravní náměstek Zdeněk Hřib (Piráti). Postaveny jsou dle jeho vyjádření všechny pilíře mostu a dokončuje se tramvajové napojení na podolské straně. Práce na mostě prý probíhají nonstop, včetně nočních směn.

Pokud vše půjde podle plánu, obě strany Vltavy by měly být propojeny na jaře 2025. To budou obě části stavby spojeny bedněním a v létě se pak pracovníci vrhnou na mostovku. Kompletní dokončení celého mostu odhaduje Hřib na leden 2026.

Čtyřka už se chystá na cestující

Jakmile bude Dvorecký most zprovozněn, Praha 4 požaduje výrazné posílení a doplnění přepravní kapacity na trase mezi Smíchovským nádražím, Dvorci a Budějovickou. Spojení ze Smíchova do východních částí metropole totiž dle tiskové zprávy Prahy 4 nabízí velký potenciál a mohlo by být atraktivní pro velké množství cestujících hromadnou dopravou.

„Linky MHD začnou využívat novou spojnici, což nabízí značný potenciál pro přepravní kapacity nově vedených linek nejen pro přiléhající oblasti městské části, ale také pro sousední městské části, kam tyto linky pokračují,“ uvedl ve zprávě radní pro dopravu Jaroslav Míth (ODS). „Aby mohl být plně využit potenciál nového propojení, je třeba jeho využití vhodně rozdělit mezi autobusové a tramvajové kapacity. Toto řešení bude výhodné nejen pro obyvatele Prahy 4, ale i dalších městských částí.“

Linka 118 je přetížená. A bude hůř, bojí se Praha 4

Most má výrazně zrychlit a zkvalitnit dodržování jízdního řádu. Zpoždění na autobusových linkách tradičně způsobuje zejména Barrandovský most. Tomu by se mělo přesunem MHD na vedlejší Dvorecký most také výrazně ulevit.

Zrychlení a zpříjemnění cesty autobusem by mělo přilákat nové cestující zejména do linky 118, která by ale díky tomu mohla být kapacitně přetížena. V dopravní špičce ostatně jezdí nad rámec své kapacity již dnes. V oblasti Dvorců a Podolí se do ní nedá po značnou část dne nastoupit. Spojuje totiž metro B, páteřní tramvajovou trať a metro C.

Praha 4 dále počítá s vytvořením nové atraktivní dopravní vazby za přepravním uzlem Budějovická, který nahradí současné preferované spojení přes centrum města. Také v této lokalitě se Čtyřka obává nárůstu cestujících.

Radní požádali o přesměrování linky

Radní Prahy 4 proto hlavní město požádali, aby bylo navýšení přepravní kapacity na trase Smíchovské nádraží – Dvorce – Budějovická realizováno přednostně přesměrováním některé ze současných páteřních linek MHD obsluhujících lokality za Prahou 4, namísto dalšího navýšení přepravní kapacity autobusové linky 118. Řeč je o linkách autobusů 124, 188 nebo 193.

„Tím dojde ke zpřístupnění přímé přepravní trasy nejen pro obyvatele Prahy 4 ale i dalších městských částí, kteří tak budou moci po zprovoznění Dvoreckého mostu nově využít atraktivnější a pestřejší nabídku linkového vedení hromadné dopravy,“ dodal ve zprávě radní Míth.

Klíčové je pak zapojení dosavadní tramvajové sítě, která se nabízí i z důvodu jejího prodlužování směrem do Nových Dvorů. Naopak autobusové kapacity by měly být dle Čtyřky přednostně využívány ve směru východ – západ, kde tramvajová síť vznikne výrazně později.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných