foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/vlak, ilustrační foto
Část Krče se dočká úlevy od hluku z železnice. Radnici se dokonce podařilo dohodnout s ministerstvem dopravy, že k tomu dojde dříve, než bylo původně plánováno. Obyvatelé se už mohou začít těšit také na podchod, který spojí rezidenční čtvrť s nádražím a budoucí stanicí metra D.
Vedení městské části Praha 4 se s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS) dohodlo na urychlení plánované výstavby protihlukových stěn podél železnice v Krči. Jak městská část uvedla v tiskové zprávě, dvě ze zamýšlených protihlukových bariér budou vyjmuty z projektu celkové revitalizace trati, nádraží a jeho okolí, a vzniknou díky tomu s předstihem.
„Na společném jednání s panem ministrem se nám podařilo domluvit, že se vyjmou dvě z plánovaných protihlukových stěn, které mají vzniknout při celkové revitalizaci nádraží v Krči a jeho okolí, a vybudují se dříve. Projekční práce k tomu začnou ještě letos, a pokud by vše šlo dobře, tak by se mohlo začít stavět v příštím roce,“ uvedl ve zprávě radní Prahy 4 pro dopravu Jaroslav Míth (ODS).
Platit bude stát
Stěny by měly vyrůst v úseku mezi železniční tratí a starou Krčí na jihu od nádraží a také v úseku mezi tratí a Jižní spojkou, konkrétně od benzinové pumpy směrem k Vltavě až na úroveň softballových hřišť. Tam končí stěny vybudované v loňském roce.
Financování projektu zajistí stát prostřednictvím své firmy Správa železnic. „Všechno, co jde za železnicí, tak je investice státu. Počítáme tak s tím, že i protihlukové stěny, které by bylo možné vybudovat v předstihu, budou státní investicí,“ doplnil ve zprávě ministr Kupka.
Psali jsme
Posledním lednovým dnem skončily čtyřdenní práce na úklidu opuštěného ležení a nepořádku, který zbyl za garážemi na Spořilově po lidech…
Promění se také zdejší nádraží
Není to ale jediné místo, které čeká proměna. V současnosti zanedbané okolí nádraží v Krči by se mělo v budoucnu proměnit v malý dopravní uzel, kde se bude setkávat železnice, metro, Jižní spojka a P+R parkoviště. To vše by mělo být spojeno do funkčního celku.
Místním obyvatelům například pomůže plánovaný podchod, který by měl propojit rezidenční čtvrť s přednádražním prostorem a v budoucnu také stanicí metra D. Jeho ideální variantu v současné chvíli Správa železnic hledá.
Jak na webu uvádí pražský dopravní podnik (DPP), už v roce 2010 bylo rozhodnuto, že se budova nádraží dočká rekonstrukce společně s výstavbou stanice metra. Návrh počítá s tím, že nad Jižní spojku bude na severní straně umístěn vestibul s dispečinkem trasy metra D, mostní konstrukce bude opatřena částečným zastřešením nástupišť a v jižní části vznikne přestupní uzel na železniční stanici. V ulici Před Nádražím byl dále navržen komplex budov P + R, technologická budova Správy železnic a nádražní budova, jejíž součástí bude také zmíněný podchod pod nástupišti a do oblasti Dolní Krč.
Spořilovská spojka se snad po letech dočká zakrytí
Zástupci Čtyřky diskutovali s ministrem také o situaci na Spořilovské spojce. Ta částečně nahrazuje Pražský okruh a pro místní obyvatele představuje velkou obtíž. Už dlouhá léta se hovoří o jejím zakrytí, což by mělo nejen spojit rozdělený Spořilov, ale také snížit hluk a znečišťování ovzduší, a tím pádem i kvalitu bydlení.
„Spořilovskou jsme chtěli zakrýt již před 12 lety. Podařilo se sehnat základní dokumentaci, máme platnou EIA a momentálně dopracováváme povolení, abychom získali stavební povolení a udělali prováděcí dokumentaci,“ dodal ve zprávě pražský radní a zastupitel Prahy 4 Zdeněk Kovářík (ODS).
Místo silnice park a zeleň
Smlouvu s projektanty na zakrytí podstatné části Spořilovské spojky se Technické správě komunikací (TSK) podařilo uzavřít v lednu. Jak společnost uvádí v tiskové zprávě, Spořilovská spojka supluje východní část Pražského okruhu a slouží jako tranzitní trasa pro dopravu směřující od dálnice D1 k dálnicím D10, D11 a D8.
Cílem takzvaného Těžkého zakrytí Spořilovské spojky pomocí hloubených tunelů krytých zeminou je kromě ochrany místních obyvatel před hlukem, emisemi a vlivy tranzitní dopravy také vznik kvalitního veřejného prostranství. Konkrétně parku o rozloze asi čtyř hektarů, díky kterému budou znovu propojeny obě části Spořilova. Kromě ploch městské zeleně se nad zakrytou komunikací počítá také s pěší komunikací.