Dálnice D1 bude u Prahy rozkopaná dva roky. Tím to ale nekončí

21. 02. 202212:49
Dálnice D1 bude u Prahy rozkopaná dva roky. Tím to ale nekončí
foto: ŘSD/Kolony na D1 před Prahou; ilustrační foto

Desítky oprav úseků dálnic a silnic letos čekají na tuzemské řidiče. Největší z nich bude oprava skoro pěti kilometrů vozovky na D1, kromě toho jsou plánovány práce na dalších částech páteřní dálnice i dalších dálnicích či silnicích v Česku.

Nejvýznamnější plánovanou opravou bude rekonstrukce vozovky na D1 za Prahou, a to mezi 16. a 21. kilometrem. ŘSD podle mluvčího Jana Studeckého předpokládá zahájení stavby v polovině roku. Zhotovitel by měl opravit oba dálniční pásy, jeden letos, druhý v příštím roce.

Na D1 jsou letos plánovány i další opravy, teprve loni na podzim přitom po devíti letech skončila kompletní rekonstrukce 160 kilometrů dálnice mezi Mirošovicemi u Prahy a Kývalkou u Brna, která byla doprovázená řadou velkých omezení. Letošní opravy jsou ovšem plánovány mimo tento úsek.

Opravy se nevyhnou ani částí ostatních dálnic. Například na jihočeské D3 se bude přes léto opravovat povrch mezi 62. až 70 kilometrem, na D4 jsou plánovány práce na povrchu a odvodnění mezi Mníškem pod Brny až ke Kytínu, na D5 je pak hlavně přes léto plánováno hned několik akcí, ve kterých se silničáři zaměří na opravy povrchu. Další větší opravy se uskuteční také na D6, D10, D11 nebo D35. Řadu oprav, někdy i s uzavírkami, plánuje ŘSD i na silnicích první třídy.

Zahájení stavby nových úseků dálnic v roce 2022

Dálnice D6

* Hořovičky, obchvat, nový úsek – délka 5,2 km, zprovoznění v roce 2025

* Hořesedly, přeložka, nový úsek – délka 9,2 km, zprovoznění v roce 2025

* Krupá, přeložka, nový úsek – délka 6,5 km, zprovoznění v roce 2025

Dálnice D7

Chlumčany, přestavba současné dvouproudé rychlostní silnice na dálniční úsek o čtyřech pruzích – délka 4,4 km, zprovoznění v roce 2024

Dálnice D3

Třebonín – Kaplice nádraží, nový dálniční úsek – délka 8,6 km, zprovoznění v roce 2024

Dálnice D1

Říkovice – Přerov, stavba je poslední chybějící částí uceleného dálničního tahu D1 spojujícího hlavní průmyslové oblasti státu v ose Praha – Brno – Ostrava; délka 10,1 km, zprovoznění v roce 2026

Dálnice D55

* Napajedla – Babice, stavba nového mostu přes řeku Moravu, který bude součástí stavby dálnice – délka 0,5 km, zprovoznění 2024

* Moravský Písek – Bzenec, nový úsek dálnice – délka 4,1 km, zprovoznění v roce 2025

Uzavírkám se nevyhneme ani na silnicích nižších tříd

Desítky oprav plánují i kraje na silnicích druhé a třetí třídy, ve správě jich mají kolem 49.000 kilometrů.

Letos stát plánuje krajům na opravy těchto silnic přispět čtyři miliardy korun, stejnou částku měly kraje k dispozici i loni, další dvě miliardy korun pak dostaly z evropských fondů. Podle krajů jsou ovšem peníze na opravy dlouhodobě nedostatečné. Podle předsedy Asociace krajů ČR Martina Kuby (ODS) chce vláda příští rok poslat o dvě miliardy korun víc.

Podle plánů ŘSD, které loni na podzim prezentoval šéf organizace Radek Mátl, by na opravy a údržbu dálnic a silnic první třídy v Česku mělo v příštích deseti letech jít až 160 miliard korun.

Plánovány jsou například kontinuální opravy dálnic D5 a D8. Zhruba dvě pětiny peněz určených na opravy a údržbu půjde na dálnice, zbylá část na silnice první třídy. Velká část peněz určených na opravy by měla jít z evropských fondů. ŘSD chce zároveň více investovat do své techniky.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných